Heiztechnik - Producent kotłów

Hit Pellet 15 kW - optymalne ustawienia

2 miesiąc 53 minut temu #14229 przez Osikarob
Treść
Dziękuję bardzo za odpowiedzi.
Komin mam 9 metrowy i długość czopucha też powinna się w 0,5 m zmieścić.
Byłem właśnie sprawdzić i ten większy wkład, czyli 12 x 24 też spokojnie mi się zmieści.
I pytanie teraz czy lepiej dać ten większy, czy ten mniejszy. Z którym kocioł będzie lepiej "współpracował"?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 8 minut temu #14230 przez Markus
Treść
Im bardziej przewymiarowany komin, tym większy ciąg, który niepotrzebnie schładza kocioł.

_______________________________________________________________________________________________________________________
Q PELLET DUO 25 kW, Xmini 35, RControl EM892, moduł B, ecoNET 300, SMARTFLOW, RCK, AURATON 2005 TX PLUS

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 4 tygodni temu #14231 przez MateuszZurek
Treść
Cześć, 
Najlepiej potwierdzić wymiary z serwisem. 
I tak musisz zamontować RCK bo nawet super dobrany komin będzie miał zwiększony ciąg przy dużych wiatrach. 

Pytanie czy komin dobrany na styk nie spowoduje problemów przy ciepłych dniach? 

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 3 tygodni temu - 1 miesiąc 3 tygodni temu #14256 przez Mendi
Treść
WItam
w ramach projektu zamontowano mi kocioł Hitpellet 15kw.
Zawczasu dokupiłem i zamontowałem owalny wkład kominowy o przepustowości ok. 200cm3 i wys. 9m - w projekcie go nie uwzględniono, bo nie jest wymagany, ale widziałem u sąsiada co się dzieje ze ścianą i kominem, po roku palenia pelletem z ceglanym kominem bez wkładu.
Ok, zamontowano kocioł, zawór 3d z siłownikiem, drugie naczynie przeponowe i zawór dbv.  Trochę to wszystko było od siekiery zrobione i sam musiałem kilka rzeczy poprawić, m.in zdemontowałem zdublowaną, moją 2 letnią grupę bezpieczeństwa z naczyniem. Po co wsadzili naczynie 50l zamiast wystarczających 18l? Nie wiem, pewnie projekt był jeden uniwersalny. Zawór 3d afriso (przy okazji z odwrotnie skonfigurowanym siłownikiem) zamieniłem na 4d z tej samej serii, zmodyfikowałem oczywiście podejścia i ustawienia siłownika.

Działać, działa, grzać grzeje, w trybie letnim ładnie nagrzewa cwu 300 l, choć miałem kilka błędów rozpalania - pellet nie zakrywał otworów zapalarki, było ustawione 100% na rozpalenie. W trybie serwisowym przeważyłem pellet,  podaje mi 1250g na 10m, czyli coś ok 7,5kg na godzinę. Ciut mało i chciałem to zmienić w opcjach, ale nigdzie tego znaleźć nie mogę, czyżby zastrzeżona opcja? Zmieniłem ze 100 na 140% przy rozpalaniu i na 30 kolejnych rozpaleń błędu brak.

Boli mnie jednak 1 małą sprawa, w trybie zimowym, nie bardzo mogę osiągnąć ciepłą, czyli powyżej 40C, wodę na grzejniki. Dom docieplony, 140m2, choć 50m jeszcze na wykończeniu i niedogrzewane, czyli liczmy 90m2.  Połączone 7 grzejników i 2 obwody podłogowe na zaworach rtl. Wcześniej przewymiarowany, bo dobierany do niedocieplonego domu, ale lekko zmodyfikowany śmieciuch( pierwotnie 17kw ale z palnikiem szamotowym działał jak 11-12 kw) radził sobie bez problemów. Przy temp.65C na ustawieniu 3-4 kreski zawór 4d puszczał wodę ok 50C.

Kocioł pelletowy ma ustawioną moc max 13,5 KW, temp. pracy 70C z histerezą 15, ochrona powrotu na 55, załączenie pomp przy 55C, priorytet cwu i zawór mieszający w trybie normalny grzejnikowy, z nastawą 45 lub 47C. Pieronem dogrzewa cwu i zaczyna lekko uchylać zawór 4d, tak na 1-3 kreski, po czym się zamyka bo temp. powrotu spada, a ochrona powrotu załączona jest i na pompie przewałowej i na zaworze. Logiczne i w zasadzie poprawne.
Myślałem że po 1-2h będzie tyle naddatku ciepła, że uchyli zawór kilkukrotnie i podniesie wodę na grzejniki do tych 43-45C. Niestety po 7h pracy nadal woda na CO 36-37C max. a przecież nie ma jeszcze mrozów i dużego odbioru ciepła z grzejników.

Gdy przejdę na ręczne sterowanie zaworem 4d, to mogę ustawić wodę CO jaka mi się podoba, gorzej że temp. powrotu spada do 35C.
Kolega, który też brał udział w projekcie, ma identyczny kocioł, tyle że został przy zaworze 3d. Nie grzebał w ustawieniach jak ja, ale sytuację z wodą na CO ma identyczną - przy automatyce niższą niż by chciał, przy sterowaniu ręcznym zimny powrót.

Z czego może wynikać ta sytuacja? Za niska temp. robocza czy moc? Może błąd w samej instalacji? Sterownie pogodowe, bo jakiś czujnik pogodowy chyba mam, się wpiepsza (choć nie powinno bo tryb normalny grzejnikowy jest a nie pogodowy).

Zaznaczam że żaden z nas, ani ja ani sąsiad nie mamy termostatów czy sterowników pokojowych, nie dano ich w projekcie (a kogoś z gminy pasowało by za to za jajka powiesić). Chciałem zakupić bezprzewodowy termostat albo jeszcze lepiej panel bragera rido, ale z tego co słyszałem to nie parują się z HT, a dedykowanych Tpp/tpbp czy roomsów nie widzę jakoś w normalnej sprzedaży detalicznej.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 3 tygodni temu - 1 miesiąc 3 tygodni temu #14257 przez Markus
Treść
Witam

To jest stare pytanie czy lepiej mieć zawór 3D czy 4D. W praktyce przy zaworze 4D nie da się pogodzić dwóch niezależnych sterowań: z jednej oczekiwanej temperatury na grzejnikach, a z drugiej odpowiednio wysokiej  i stałej temperatury na powrocie. Z kolei sam zawór 3D będzie dbał (w zależności gdzie jest zainstalowany) albo tylko o powrót albo o tylko zasilanie grzejników.  Moim zdaniem (a mam tak zorganizowany układ) sprawdza się zawór 3D z dodatkową pompą kotłową (wymuszającą na powrocie 55C).
W Twoim przypadku, zwiększyłbym temperaturę zadaną kotła. Bo jeśli masz zdaną 70C i histerezą 15C to po obniżeniu temperatury kotła do 55C ile będziesz miał na powrocie? Myślę że z 45C i wtedy zawór 4D próbuje ratować powrót, kosztem grzejników. 75C na kotle to moim zdaniem minimum.
Pozdrawiam
Markus
PS. Na tabliczce znamionowej masz w opisie kotła "Ochrona powrotu". Może w kotle jest już jakieś rozwiązanie dotyczące ochrony powrotu. Trzeba by dopytać się Serwisu w tej sprawie.
  

_______________________________________________________________________________________________________________________
Q PELLET DUO 25 kW, Xmini 35, RControl EM892, moduł B, ecoNET 300, SMARTFLOW, RCK, AURATON 2005 TX PLUS

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 3 tygodni temu - 1 miesiąc 3 tygodni temu #14258 przez MateuszZurek
Treść
W sumie po co stosujesz ochronę powrotu oparta na pompie i zaworze 4d?
Zawor będzie chronił powrót kosztem ogrzewania a pompa będzie dodatkowo zaburzać przepływ. 

U siebie stosuję tylko pompę i działa to dobrze z tym, że pompa ochrony musi być słabsza niż pompa obiegu co. 

Temperatura powrotu jest u mnie stałe parę stopni niższa od temperatury kotła i zadko schodzi poniżej 50 stopni. 

Z tego co kojarzę tę kotły mają osobne wyjście dla pompy ochrony powrotu I powinny lepiej nią sterować niż w moim kotle gdzie pompa co pracuje jako pompa ochrony powrotu. 
U mnie nie można jej wyłączyć po przekroczeniu zadanej temperatury więc pracuje cały czas, nawet w postoju. 

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 3 tygodni temu #14259 przez SERWIS1
Treść
Witam

Wydajność podajnika znajduje się w menu serwisowy > ustawienia palnika > ogólne . wydajność podajnika. Po wpisaniu rzeczywistej wydajności podawania dawka do rozpalania automatycznie się skoryguje więc warto ją ponownie przestawić na 100%.

Brak mocy to wynik braku wpisania rzeczywistej wydajności podajnika - po wprowadzeniu tej wartości sytuacja powinna się diametralnie poprawić.

Kocioł można doposażyć w dodatkowy pulpit z termostatem pokojowym HT tronic Rooms lub w standardowy termostat załącz/wyłącz. Roomsa można zamówić poprzez email z Heiztechnik.

Pozdrawiam
Serwis Heiztechnik

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 3 tygodni temu - 1 miesiąc 3 tygodni temu #14261 przez Mendi
Treść
Dziękuję Panowie za odzew.
Po kolei:
1. Zwiększyłem zadaną temp. kotła do 75C z histerezą 10. Zobaczymy jak będzie.
2. Na tabliczce faktycznie jest info o ochronie powrotu, jest nią zamontowana w kotle pompa Wilo Yanos Para 15/6, która wedle mojego rozumienia działa jako pompa krótkiego obiegu kotłowego (pompa kotłowa czy tez przewałowa).
3. Ochrona powrotu była włączona na zaworze i na pompie wilo - takie parametry pozostawili mi instalatorzy. Po wyłączeniu ochrony na zaworze, idzie ciepła woda na dom, z tym że powrót spada za dużo. Może kwestia ustawienia dobrej mocy na pompie co, obecnie śmiga na 60% wydajności, czyli na pewno silniejsza jest niż kotłowa.
4. 3d czy 4d? faktycznie dyskusja bardzo stara i brak jest jednoznacznej odpowiedzi. Moim zdaniem zawór 4d jest jednak lepszą opcją, Umożliwia niezależną pracę obydwu pomp (kotłowej i co) i przynajmniej w teorii, uchylany powinien umożliwić płynne mieszanie wody. Zawór 3d zamontowany wcześniej u mnie, w pozycji zamkniętej odcinał wodę wychodzacą z kotła, więc obieg kotłowy nie miał prawa działać a pompa kotłowa dostawała duży opór. U sąsiada na odwrót - na 0 zamknięta było wyjście mieszające zaworu, przez co pompa CO aż drgawek dostawała. I tak źle i tak niedobrze. Widziałem że w innych miastach, w ramach tego samego projektu montowane są te kotły z zaworami 4d, u mnie akurat firma ecoteam z Częstochowy popełniła projekt instalacji na 3d i z naczyniem przeponowym 50l ;/ A że miałem już wcześniej zawór 4d to zamontowałem. Nie upieram się że słusznie zrobiłem.
5. Znalazłem ta opcję ustawienia palnika, była na 13,5 a na wyświetlaczu się tylko litera "k" mieści, cały czas myślałem że to 13,5kw czyli moc palnika która jest ustawiona, przy próbie zmiany okazało się że to jednak kg/h :D Pytanie teraz czy tak jest seryjnie ustawione czy jednak instalatorzy to debile? W każdym razie ustawiłem 8kg, bo to najniższa możliwa wartość, choć z ważenia wynika że mój podajnik tyle nie poda.
6. Czytałem na forum trochę o tych roomsach, jeśli dobrze kojarzę to koszt ok 700zł brutto, czyli średnio o 200 więcej niz pierwotna wersja brager rido 161, która się ponoć nie paruje po radiu. W zasadzie rooms tak jak i tpp/tpbp sterują temperaturowo 1 obiegiem, informują o alarmach i mają plan godzinowy/tygodniowy. Ani jeden ani drugi nie pozwala ręcznie wystartować lub zatrzymać kotła (chyba że się mylę). Mam warsztat majsterkowicza zaraz obok kotłowni, gdzie zaglądam przynajmniej raz dziennie. więc zdalne panele informacyjne na panelu pokojowym nie sa jakąś sprawą krytyczną. Czy są jeszcze jakieś różnice w funkcjonalnościach>? Tpp i tpbp tez można zamówić mailowo?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 3 tygodni temu - 1 miesiąc 3 tygodni temu #14262 przez MateuszZurek
Treść
3. Co to oznacza, że powrót spada za dużo? 
U mnie przy ładowaniu cwu faktycznie leciał w okolice 35 stopni. Ale to było chwilowe. 
Przy grzaniu CO spadek powrotu nie powinien być taki duży. To też zależy od temperatury w układzie i jego specyfiki ale nie przejmowałbym się tym jeżeli tylko w piecu jest sucho. 
Pytanie jak teraz grzejesz? Czy piec pracuje ciągle, utrzymuje temperaturę w zakresie histerezy, czy ma długie postoje zależne od temperatury w domu i startuje z niskiej temperatury. 

5.To zapewne wartość ustawiona przez serwis. 
Twoj instalator powinien zrobić wstępna konfigurację i co najmniej wykonać przeważenie podawania. 

Wydajność podajnika zależy od paliwa, które wsypiesz. 
Podajmik ma min podawania na poziomie 8kg/h ponieważ paliwo sypiące się wolniej uznawane jest przez produ enta za niskiej jakości. 

Obejściem tego problemu jest ustawienie niższej kaloryczności co zmusi piec do dłuższego podawania paliwa. 

Jeżeli możesz otworzyć sterownik ro proponuję sprawdzić poprawność podpiec. 
U mnie nawet siłownik zaworu otwierał się na odwrót. 

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 3 tygodni temu - 1 miesiąc 3 tygodni temu #14263 przez Markus
Treść

Mendi napisał:
4. 3d czy 4d? faktycznie dyskusja bardzo stara i brak jest jednoznacznej odpowiedzi. Moim zdaniem zawór 4d jest jednak lepszą opcją, Umożliwia niezależną pracę obydwu pomp (kotłowej i co) i przynajmniej w teorii, uchylany powinien umożliwić płynne mieszanie wody. Zawór 3d zamontowany wcześniej u mnie, w pozycji zamkniętej odcinał wodę wychodzacą z kotła, więc obieg kotłowy nie miał prawa działać a pompa kotłowa dostawała duży opór. U sąsiada na odwrót - na 0 zamknięta było wyjście mieszające zaworu, przez co pompa CO aż drgawek dostawała. I tak źle i tak niedobrze. Widziałem że w innych miastach, w ramach tego samego projektu montowane są te kotły z zaworami 4d, u mnie akurat firma ecoteam z Częstochowy popełniła projekt instalacji na 3d i z naczyniem przeponowym 50l ;/ A że miałem już wcześniej zawór 4d to zamontowałem. Nie upieram się że słusznie zrobiłem.


Pompa kotłowa na pewno jest  przed zaworem 3D i pompą CO. Więc zamkniecie czy otwarcie zaworu 3D nawet na maksa nie odcina wody w obiegu pompy kotłowej (co najwyżej zmniejsza lub zwiększa jej ilość). Zawór 3D steruje tylko temperaturą wody na grzejniki. Wychodzi na to, że pierwotnie miałeś układ jak ja, z tym że u mnie pompa kotłowa jest poza kotłem, u Ciebie jest wbudowana. Załączam schemat mojej instalacji, jaki kiedyś popełniłem przy okazji tematu Z-etki.

_______________________________________________________________________________________________________________________
Q PELLET DUO 25 kW, Xmini 35, RControl EM892, moduł B, ecoNET 300, SMARTFLOW, RCK, AURATON 2005 TX PLUS

Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.