Nowy posiadacz kotła HT EKO 20kw

Strona główna Forum Pomoc techniczna Nowy posiadacz kotła HT EKO 20kw

Oglądasz 20 odpowiedzi wątku
  • Autor
    Wpisy
    • #32652
      Krzysiek_G
      Uczestnik

      Dzień doby wszystkim na forum.

      Od 26 listopada jestem szczęśliwym posiadaczem kotła z podajnikiem HT-EKO 20kw, elektronika HT Tronic 700, dmuchawa DM 85.

      I zaczęło się palenie. Jako paliwo używany jest ekogroszek, w tym momencie Ekoret.

      Nowy dom : metraż 130m2 + 20 m2 kotłownia i pomieszczenie gospodarcze nie ogrzewane.

      Instalacja CO to połączenie ogrzewania podłogowego i grzejników,
      Grzejniki sa w 3 pokojach i 2 łazienkach, reszta to podłogówka ok 70m2. + dodatkowo CWU 140l
      Na grzejniki idzie woda 50st powrót 42 st, na podłogówkę 30st, powrót 20 st.

      Założony jest zawór czterodrożny,

      Chciałbym sie dowiedzieć czy ustawienia na początek wygrzewania domu są prawidłowe.

      Ustawienie palnika:

      Przerwa podawania paliwa dla pracy 10s – 40s
      Wydajność dmuchawy 10%
      Przerwa podawania w podtrzymaniu – 18 min
      Wzrost obrotów dmuchawy 4%
      Czas pracy dmuchawy w podtrzymaniu – 10s
      Czas przesypu paliwa w trybie awaryjnym – 7 min
      Ograniczenie wydajności dmuchawy 20%
      Pojemność zasobnika 225 l
      Wydajność podajnika 15,5K
      Tryb pracy palnika

      Ustawienie kotła:
      Histeria kotła – 2%
      Maksymalna temperatura kotła – 80 st
      Temperatura wyłączenia kotła – 35st
      Temperatura załączenia pomp – 45 st
      Czas odłączenia pompy co – 0 min
      Typ dmuchawy 07/DM85
      Maksymalna temperatura palnika 70st
      Histeria mocy minimalnej 5st

      Nadana temperatura to 60 st powrót to ok 52-53 st

      Dodam, że dmuchawa była do dnia dzisiejszego całkowicie otwarta, ( po wczorajszymi czytaniu forum przymknąłem ją dziś rano na polowe )

      Moje spostrzeżenia:

      Po czterech dobach palenia zużyłem 8 worów ekogroszku. ( 100 kg na dobę )
      W komorze spalania jest bardzo dużo drobnego pyłu.
      Temperatura w domu to 13-14 stopni po 4 dniach.

      Co zrobić aby zmniejszyć spalanie ?

    • #32658
      SERWIS
      Uczestnik

      Witam,

      Trudno powiedzieć co można zrobić aby zmniejszyć spalanie.
      Nasuwa się tylko jedna odpowiedź – cierpliwie poczekać.
      Twój kocioł zachowuje się teraz jak samochód przyspieszający od zera do setki jadąc ciągle pod górę.
      Musisz wygrzać ściany, posadzki, odparować wilgoć itp.
      Z dnia na dzień temperatura w domu zacznie Ci się podnosić, a następnie z dnia na dzień zacznie spadać spalanie.
      Unormować powinno się wszystko po minimum dwóch, trzech miesiącach,

    • #34397
      Krzysiek_G
      Uczestnik

      Kochani,

      Czy ktoś mógłby mi ktoś wytłumaczyć w sposób logiczny na co wpływają poniższe parametry na sterowniku HT-Tronic 700. Zdaje sobie sprawę że dla większości osób może to byc trywialne, ale ja po prostu nigdzie nie mogę tego znaleźć.

      Wydajność dmuchawy – (regulacja 0-20%) – czy ustawiając na 10% oznacza to że dmuchawa działa z 50% swoją wydajnością ?

      Wzrost obrotów dmuchawy (regulacja 0-20%) – Kiedy i przez jak długo ? Czy 20% to max ustawienia ?

      Czas pracy dmuchawy w podtrzymaniu – (sekundy) – mam rozumieć czyli ile czasu jeszcze działa po przejściu w stan podtrzymania ?

      Przerwa podawania w podtrzymaniu – (minuty) – rozumiem że okres do momentu podania dodatkowej ilości paliwa bez uruchomienia dmuchawy.

      Czas przesypu paliwa w trybie awaryjnym – min – nie mam pojęcia.

      Ograniczenie wydajności dmuchawy( regulacja 0-20%) co to, po co i dlaczego mam ograniczenie do 20 a nie do 100 ?

    • #34411

      Hej Krzysiek_G. Jeśli masz 20kW na 130 m2 to masz taki sam problem jak ja i Gieronimo. Trochę posiedzisz w kotłowni zanim uzyskasz spalanie na zadawalającym Cię poziomie. Od razu polecam założyć RCK jeśli nie masz.

      Jeśli chodzi o parametry:
      Czas pracy dmuchawy w podtrzymaniu – parametr który mówi jak długo będzie pracował wentylator w podtrzymaniu aby nie zgasł żar.

      Czas przesypu paliwa w trybie awaryjnym – Jeśli temp kosza ci przekroczy zadaną to uruchomi się tryb awaryjny i załączony zostanie ślimak, który będzie pracował przez okres czasu przesypu. Chodzi o to aby wypchać żar ze ślimaka.

      Reszty nie znam. Ja mam HT tronic 522.

    • #34439
      serwis1
      Uczestnik

      Witam

      Regulacja dmuchawy 0-20% oznacza że masz dmuchawę zablokowaną i więcej nie da się ustawić.Wartości maksymalne są do pasowane do konkretnych modeli kotłów. Wentylator ma pewien zapas wydajności, który w normalnych warunkach pracy nie jest wykorzystywany.

      Wzrost obrotów dmuchawy – wzrost nadmuchu podczas podawania – to są ustawienia serwisowe więc nie polecam zmiany tego parametru ot tak sobie bo może się skończyć spaleniem palnika

      Czas pracy dmuchawy w podtrzymaniu – czas pracy dmuchawy przy podawaniu w trybie podtrzymania

      Przerwa podawania w podtrzymaniu – przerwa pomiędzy kolejnymi dawkami węgla i powietrza w trybie podtrzymania.

      Czas przesypu paliwa w trybie awaryjny – czas załączenia podajnika w przypadku przekroczenia temperatury maksymalnej podajnika (ten parametr regulujemy tylko w specyficznych przypadkach)

      Pozdrawiam
      Serwis Heiztechnik

    • #34463
      PAWEŁ FLIG
      Uczestnik

      Cos mi się wydaje że 20 kw to jest za duży piec na twój domek .
      80 % hydraulików nie potrafi wyliczyć mocy kotła . Ja właśnie jestem przed wyborem kotła do mojego domu ,mam około 180 m użytkowego +20 m kotłowni i według kalkulatora wychodzi mi 12-14 kw.
      Kolega wytłumaczył mi że na stare budownictwo dawało się większe piece ale nie na nowe domy z dobrą izolacją
      tam sobie wyliczyłem jaki kocioł jest mi potrzebny
      http://cieplowlasciwie.pl/

    • #34482
      serwis1
      Uczestnik

      Witam

      Kocioł dobiera się na podstawie wyliczeń teoretycznych i oględzin budynku. Niestety ale poziom wykonania nowych domów przez firmy budowlane jest w często fatalny i idealne parametry na papierze nie zawsze wychodzą tak w rzeczywistości.
      Przykład:
      1) Brak szczelności izolacji styropianowej (przyklejanie płyt na placki z miejscami grze powietrze wchodzi pod płyty i je wentyluje – czyli izolacja już nie jest izolacją).
      2) Niedokładne ułożenie wełny lub stosowanie materiałów niskiej jakości.
      3) Mostki temiczne na balkonach (cały dom jest izolowany 15 cm styropianu a na balkonach nad pomieszczeniem 10 cm bo po co więcej).
      4) Co w ziemi to i tak tego nie widać – stałe powiedzonka “fachowców”. Szczeliny w izolacji uzupełniane klejem.
      5) Błędnie osadzone drzwi i okna.

      Teraz mamy dobry okres na sprawdzenie domów kamerą termowizyjną. Dzięki takiemu zabiegowi wychodzą wszystkie babole, które można naprawić.

      Podsumowując. Potrzebna moc rzeczywiście jest dla nowych domów dużo niższa jednakże należy zadbać o poprawne wykonanie izolacji.

      Pozdrawiam
      Serwis Heiztechnik

    • #34501

      Mam takie samo zdanie jak serwis.

      Ze względu na jakość towarów i wykonywanych usług na rynku parametry rzeczywiste w większości przypadków znacznie odbiegają od parametrów teoretycznych.
      Ja mam kocioł 25kW i ogrzewam 130 m2 + CWU. Ewidentnie kocioł za duży, ze względu na problemy z paleniem na ustawieniach zalecanych przez producenta. Siedziałem pół roku zanim doszedłem do tego co mam teraz. Po tak długiej walce ustawiłem kocioł. Okazało się, że parametry są inne niż zaleca producent. Np. czas oczekiwania mam 63s, co daje moc ok. 12 kW przy węglu 26MJ. Zauważyłem też, że lepiej sprawuje się węgiel gorszy (taki za 650zł), niż ten za 1000 zł. Zapewne dlatego, że mam za duży kocioł.

      Gdybym drugi raz miał kupować kocioł to na pewno nie kupiłbym o takiej mocy jak wychodzi w teorii (12 kW w moim przypadku). Ale też nie kupiłbym bym o takiej mocy jaką mam teraz. Myślę, że optymalny byłby kocioł 17kW. Teraz jak załączają mi się wszystkie odbiory to widzę, że kocioł ma co robić. Może się mocno nie męczy, ale widać, że musi się trochę spocić. Ciekawe jak pociłby się kocioł 12kW.

    • #34649
      Krzysiek_G
      Uczestnik

      No cóż.
      Co do wielkości kotła to przyznaje się że to moja wina, hydraulik chciał 17kw, ja stwierdziłem, 20 żeby nie było za mało.

      Z kominem też chyba przesadziłem powiększając go z 18fi do 20fi.

      Po czym poznać że RCK jest potrzebny ? komin nie jest wysoki około 6-7 m z ceramiki

    • #34699

      RCK stosuje się w celu ustabilizowania ciągu kominowego, tzn. ustalenie ciągu na stałym poziomie podciśnienia.
      Zalecany jest praktycznie w każdej nowej kotłowni, a w szczególności gdy często występują silne wiatry, ma się za dużą średnicę komina.

      U mnie zastosowanie RCK wyeliminowało problem ze schodzeniem żaru w podtrzymaniu i zmniejszyło spalanie o ok. 15%.

      Mi na początku, jak się wprowadziłem to kocioł spalił mi 3,5 tony w okresie zimowym (6 miesięcy). W zeszłym roku spaliłem 2,5 tony w okresie zimowym (6 miesięcy).

    • #34749
      Lukasz Piegzik
      Uczestnik

      Witam wszystkich.
      u mnie jest q eko 20kw. Gora ok 98M podlogówka na całości, na dole metraz bardzo podobny tylko że grzejniki. ogólnie wszystko ok, piecyk daje rade. Zaznaczam ze trwa cały czas wygrzewanie Scian. zawor czterodrożny CWU 209l. tak jak mówie narazie jest ok spalanie ok 25kg a dobe, cały czas walcze zustawieniami żeby troszke było mnie. po rozmowie z serwisantem stwierdził ze jest w normie. CO do kociołka polecam jak najbardziej. Dobór mocy to zawsze jest problem. pozdrawiam

    • #34858
      Krzysiek_G
      Uczestnik

      Kochani znów mam do Was pytania.

      Tak jak wspomniałem wcześniej jestem laikiem w temacie pieca na ekogroszek, może naiwnie zdałem się na instalatora że wszystko mi ogarnie i będzie działało.

      Nie działa, wiec szukam powodów.

      Nie wiem czy instalacja jest poprawnie rozłożona ale do tego tez dojdę.
      Na tą chwile mam pewien kłopot związany z piecem, kominem lub jednym i drugim.

      Po pierwsze:
      Rura wylotowa z pieca była włożona do otworu kominowego bez żadnego uszczelnienia, wiec postanowiłem ją otulić wata ktora został mi z otulenia komina, dodatkowo zakupiłem
      rozetkaę zakrywającą wszystko.

      Spowodowało to że nie szaleje już cug przy rurze ale powstał inny problem związany z paleniem.

      Na palenisku powstaje mnóstwo szlaki, (spieczonego wypalonego węgla) i nie mogę tego ogarnąć (zdjęciach)

      Temperatura na piecu zadana 65st
      Powrotu 55-57 st
      Na grzejniki 56st
      Podłogówka 42 st wyjście

      Czas przerwy w podawaniu to około 45 sec na 10 sec podawania
      Dmuchawa 13%
      Przysłona na dmuchawie na około 2 cm

      Pytanie kolejne ?
      Dlaczego piec działa w cyklach 10-15 min nagrzewanie do 65 st a 7-10 min przestój.
      I pali 50 kg na dobę.
      Czy nie ocieplony strop monolityczny moze powodować takie utraty ciepła że temperatura w pomieszczeniach nie moze przekroczyć 18 stopni. ( wilgoć została opanowana, jest na poziomie 50 %, )

      Najprawdopodobniej potrzebny będzie RCK, ale zakładam ze to nie rozwiąże kłopotu.

    • #34860
      Krzysiek_G
      Uczestnik

      Dodam że Eko Groszek jakim palę teraz to z OBi Bartex Rubin lub Silver

    • #34873
      serwis1
      Uczestnik

      Witam

      Jeżeli ściany i stropy nie są zaizolowane to spalanie nie spadnie, ponieważ ciepło ucieka na zewnątrz i nie ma bariery, która je zatrzyma.

      Pozdrawiam
      Serwis Heiztechnik

    • #35067
      Krzysiek_G
      Uczestnik

      Pytanie z natury technicznych

      Czy ?

      Pierścień paleniska powinien być uszczelniony z komorą powietrzną silikonem ognioodpornym czy raczej jest to rzecz zbędna, Nie mająca wpływu na proces spalania.

      Pytam się bo pod pierścieniem jest sznur. I nie wiem czy on spełnia swoje zadanie ?

      Palnik jest standardowy.

    • #35077
      serwis1
      Uczestnik

      Witam

      Nowe palniki stałem mają sznur zamiast uszczelniający – nie uszczelnia się palnika dodatkowo uszczelniaczem.
      Ważną sprawą podczas składania palnika jest solidne dociśnięcie talerza do komory powietrznej – sznur musi się dopasować do talerza i komory. Zbyt słabo dociśnięte palenisko leży zbyt wysoko i szczeliny pomiędzy wiankiem zębatym a talerzem są zbyt duże.

      Pozdrawiam
      Serwis Heiztechnik

    • #35330
      Krzysiek_G
      Uczestnik

      Kochani, ciagle doświadczam i uczę się o prawidłowym eksploatowaniu kotła. W związku
      z tym że nie mam kontaktu fizycznego z doświadczonymi użytkownikami, cała nadzieja w Was.

      Powiedzcie mi jak prawidłowo powinien spalać się ekogroszek w palenisku.

      A) podmuch powietrza powinien być zdecydowany konkretny a ogień powinien iść ku górze jak w palniku gazowym, jasna barwa płomienia, błękitna.
      B) podmuch delikatny, żarzące się węgle, barwa płomienia żółtawa, języki ognia rozproszone. Jakby były wachlowane wachlarzem.

      Bo powiem szczerze – nie wiem.

      A i druga sprawa to duża ilośc sadzy, nalotu w górnej jak rownież i w dolnej części pieca (na zdjęciach), co to i czy to naturalne.

      h397c40c.JPG

      h7ae66e0.JPG

      h89e9450.JPG

      h8eeff38.JPG

    • #35347

      Witaj.

      Oczywiście, że sadza jest naturalnym zjawiskiem. W szczególności w kotłach z podajnikiem. Przy prawidłowym ustawieniu kotła sadza powstaje przede wszystkim w momencie przechodzenia z podtrzymania w pracę. Taką ilość sadzy po ilu dniach masz?

      Wygląda na to że masz za duży nadmuch. Świadczą o tym iskry. Po drugie w popiele pewnie masz brązowe spieki. No i wyjście z pieca na komin (czopuch) jest gorący, ze nie idzie go dotknąć.

      Przy paleniu ekogroszkiem ja sugeruję się popiołem, ponieważ płomień jest ciężki do określenia, bo musisz otworzyć drzwiczki. No i wtedy płomień się może zmienić bo dostarczasz dodatkowe powietrze.

      Masz ruszt wodny?

    • #35369
      Krzysiek_G
      Uczestnik

      Taka ilość sadzy, zbiera się, mniej więcej po tygodniu palenia.

      Rura wychodząca z pieca jest gorąca ale już przy wejściu do komina można rękę na niej położyć.

      Co do nadmuchu to powiem że kompletnie nie widzę różnicy przy zmianie nastawień w sterowniku. Czy ustawie na 1% czy na max. 20% to wentylator śmiga identycznie, jedyna możliwość regulacji to regulacja przysłoną wiatraka, (tu widać ewidentnie efekty)

      Popiół w zależności od użytego ekogroszku, albo jest całkowicie miałki po Srebnym Bartexie, 23 zł worek, albo są niewielkie spieki po innych ekogroszkach ( Barbórka, Czarny Diament itp.

    • #35377

      Jeżeli masz po tygodniu palenia tyle sadzy to wg mnie jest to normalna ilość sadzy.

      Jeżeli masz popiół w porządku to nie zmieniałbym ustawień.

      W nadmuchu widać różnicę ale dopiero po dłuższym czasie palenia, tzn. po wysokości kopca węgla. Aby te zmiany zaobserwować potrzeba min. 2h. Zmiany dźwięku wentylatora się nie usłyszy. Ponieważ 0% nie oznacza że wentylator się zatrzymuje.

    • #35408
      serwis1
      Uczestnik

      Witam

      Wentylator ma zakres pracy od 1-100% więc do 20 nie ma słyszalnej różnicy. Ciężko jest określić kiedy powstaje ta sadza, ponieważ kocioł pracuje w trzech trybach pracy – moc ustawiana do normalnej pracy, moc minimalna (fabrycznie od 5 stopni poniżej zadanej) i podtrzymanie. Wszystko zalezy jak długo kocioł pracuje w poszczególnych trybach.

      Pozdrawiam
      Serwis Heiztechnik

Oglądasz 20 odpowiedzi wątku
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.