Nastawy po przywróceniu ustawień fabrycznych

Strona główna Forum Pomoc techniczna Nastawy po przywróceniu ustawień fabrycznych

Oglądasz 28 odpowiedzi wątku
  • Autor
    Wpisy
    • #41316

      Witam, czy znajdę gdzieś informacje jak powinny wyglądać nastawy poszczególnych parametrów kotła po przywróceniu ustawień fabrycznych? Czy kocioł wymaga takich nastaw po przywróceniu nominalnych ustawień? Czy są to już ustawienia dające gotowość do pracy? Pytam ponieważ kilka ważnych opcji zostało wyłączonych jak np. ochrona powrotu zaworu 1, poza tym zostały dezaktywowane inne funkcje choćby grzanie CWU.

    • #41318
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Witam, czy znajdę gdzieś informacje jak powinny wyglądać nastawy poszczególnych parametrów kotła po przywróceniu ustawień fabrycznych? Czy kocioł wymaga takich nastaw po przywróceniu nominalnych ustawień? Czy są to już ustawienia dające gotowość do pracy? Pytam ponieważ kilka ważnych opcji zostało wyłączonych jak np. ochrona powrotu zaworu 1, poza tym zostały dezaktywowane inne funkcje choćby grzanie CWU.

      Cześć,
      Proszę napisz jaki masz pięć i jaki sterownik.
      Wyłączenie ochrony powrotu oraz grzania CWU to według mnie normalna sytuacja.
      Nie każdy posiada siłownik na mieszacza i nie każdy grzeje wodę użytkowa z pieca co.

      Potencjalnie ustawienia fabryczne powinny być ok, z tym, że podawanie, kaloryczność, wydajność podajnika, nadmuch oraz inne ustawienia zależne od paliwa będą nie adekwatne do twojego paliwa.
      To musisz przekonfigurować lub samo się wyliczy. To akurat zależy od modelu sterownika.

      Pozdrawiam

    • #41324

      Mój sterownik to HT – tronic 900. Najbardziej niepokoją mnie nastawy w zakładce „KOREKTY CZUJNIKÓW”, tam wszystkie opcje są ustawione na 0.0°.

    • #41326
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Mój sterownik to HT – tronic 900. Najbardziej niepokoją mnie nastawy w zakładce „KOREKTY CZUJNIKÓW”, tam wszystkie opcje są ustawione na 0.0°.

      Ten sterownik ma automatyczne wliczanie nastaw.

      Co do korekt czujników.
      U mnie tego nie ma. Z tego co rozumiem to te opcje dają Ci możliwość poprawy pomiarów w sytuacji gdy czujnik lub sposób jego montażu powoduje przekłamanie.
      Normalnie nie ma potrzeby takiej korekty.
      Czy u ciebie te nastawy miały jakąś inną wartość przed przywrócenie ustawień?
      O to musisz serwis podpytać.

    • #41332

      Właśnie tego nie wiem bo przedtem nie zaglądałem do tych opcji. Innym problemem kotła jest fakt, że gdy dojdzie do zadanej temperatury następuje automatyczne wygaszanie poczym po pewnym czasie (przypuszczalnie 1-2 h) następuje ponowne rozpalanie. Kocioł ustawiony jest na 22 kW. Wyjścia aktywne to ZAWÓR 1 + CWU. Obecnie temp. ZAWORU 1 to 35-38°, CWU -37-38°, temp. zadana kotła to w zależności jak ustawię, próbowałem od 55-70°, bez wpływu na częstość rozpaleń. Histereza koła nominalnie ma 15°. Kocioł spala ok. 30 kg/h. Dom ok. 150 m^, grzejniki panolowe, instalacja z Fe.

    • #41334
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Właśnie tego nie wiem bo przedtem nie zaglądałem do tych opcji. Innym problemem kotła jest fakt, że gdy dojdzie do zadanej temperatury następuje automatyczne wygaszanie poczym po pewnym czasie (przypuszczalnie 1-2 h) następuje ponowne rozpalanie. Kocioł ustawiony jest na 22 kW. Wyjścia aktywne to ZAWÓR 1 + CWU. Obecnie temp. ZAWORU 1 to 35-38°, CWU -37-38°, temp. zadana kotła to w zależności jak ustawię, próbowałem od 55-70°, bez wpływu na częstość rozpaleń. Histereza koła nominalnie ma 15°. Kocioł spala ok. 30 kg/h. Dom ok. 150 m^, grzejniki panolowe, instalacja z Fe.

      Temperaturę zadanią pieca ustaw na 70 z histereza 15 stopni.
      Pięć powinien pracować w zakresie 55-70 stopni.
      Temperatura mieszacza u mnie sterowana jest czujnikiem pogodowy w zakresie 20 – 45 stopni przy krzywej grzewczej 0,7.
      Mam jeszcze termostat pokojowy, który po osiągnięciu 23 stopni obniża temperaturę na mieszacza o 5 stopni.
      Temperaturę CWU mam ustawiona na 48 stopni. Tu wiele zależy od twoich preferencji.

      Korekt czujników bym nie ruszał chyba, że masz jak sprawdzić ich dokładność.

      Spalanie: to jest temat rzeka.
      Jeżeli to jest twój pierwszy sezon w tym domu to zapomnij o normalnym spalaniu. Dom musisz wygrzać i musisz nauczyć się jak reaguje na twoje „zabawy” z piecem. Potem jest już lepiej.
      Na spalanie ma wpływ jakość paliwa, wiatr, komfort cieplny jaki chcesz osiagnac/utrzymać, ocieplenie domu i wiele innych.
      Ogólnie dom weźmie tyle ile będzie potrzeba więc podstawa to termostaty na kaloryferach, termostat pokojowy oraz sterowanie pogodowe mieszaczaczem.
      Do tego jeszcze rck. Pomocne jak bardzo wieje. A i wiatr ma bardzo duży wpływ na szybkość wychładza nią domu więc także na spalanie.
      Mozesz jeszcze zbić moc pieca ale to nie zawsze daje pożądane efekty.

      Podsumowując.
      Przewarz pellet.
      Wprowadź dane do sterownika. Ten co masz sam o liczy podawania.
      Ustaw nadmuch.
      Ustaw sterowanie pogodowe, jeżeli masz zamontowany czujnik i ustaw krzywa grzewcza.
      Zamontuj termostaty na kaloryferach, najlepiej elektroniczne. Mogą być te z Lidla. Oczywiście jak masz kaloryfery.
      Zastanów się nad kupnem termostatu pokojowego.
      Zamontuj rck, jeżeli nie masz.
      Zamontuj z-take jeżeli nie masz
      Obserwuj.
      Obserwuj…

      Nie zrazaj się pierwszymi pomoarami. Zawsze wychodzą wyższe.

    • #41342

      Zamówiłem już i czekam na termostat pokojowy. Co to jest ten „rck” o którym piszesz? Pogodynke już zamontowałem i wskazuje mi temp. na zewnątrz. Co zrobić by ustawić sterowanie pogodowe? Jak to ustawić?

    • #41346
      Markus
      Uczestnik

      Witam

      RCK Regulator Ciągu Kominkowego.
      Dopuszcza lewe powietrze do komina, zmniejszając wyciąganie ciepła z kotła przez komin.
      Natomiast sterowaniem pogodowy możesz nadzorować pracę trzech urządzeń. Możesz włączać lub wyłączać kocioł. – to jest niepolecane. Możesz włączać lub wyłączać pompę CO. I wreszcie możesz sterować siłownikiem zaworu 3D lub 4D. I ja to używam.
      W opcjach mieszacza wybierasz sterowanie pogodowe na włączone. Musisz wybrać krzywą pogodowa. Dla grzejników można wybrać poniżej 1, np 0.8. A dla ogrzewania podłogowe 0,2. Do dyspozycji masz jeszcze przesunięcie równoległe (czyli ręczne podbicie lub obniżenie temperatury w stosunku do wybranej krzywej). Dalej to już doswiadczalnie się dobiera parametry.

      Pozdrawiam
      Markus

    • #41348
      Robert Robert
      Uczestnik

      Markus. Kolego piszesz tutaj to termostatach na grzejniki elektroniczne. bo myślałem o takim czymś ale sam nie wiem. jak one się sprawują? jak to działa tak naprawdę? i jak je w lidlu trafić? hahah 😀

    • #41354
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Markus. Kolego piszesz tutaj to termostatach na grzejniki elektroniczne. bo myślałem o takim czymś ale sam nie wiem. jak one się sprawują? jak to działa tak naprawdę? i jak je w lidlu trafić? hahah 😀

      W Lidlu są zawsze przed sezonem.
      SA dwie wersje. Droższa że sterowaniem przez bluetooth i tańsze bez tej funkcji.
      Mam starszy model, który ma wadę konstrukcyjną w postaci słabego zaczep co powoduje czasami dziwne zachowanie.
      Te nowsze wyglądają jakby nie miały tej wady.
      Poza tym działa fajnie. Reaguje dużo szybciej niż normalny termostat.

      Poza tymi z Lidla jest masę różnych termostato w trochę wyższej cenie.
      Z tego co pamiętam Patrol znalazł termostaty z czujnikami do okna, które powodują zamknięcie zaworu jak otworzysz okno.
      Te Lidl-owe wykrywaja szybki spadek temperatury i także zamykają zawór.

    • #41374
      Robert Robert
      Uczestnik

      Tak więc muszę pomieszkać pod Lidlem troszkę 🙂 i kilka takich zakupić 🙂 a jak to się montuje? akurat te co masz?

    • #41382
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Tak więc muszę pomieszkać pod Lidlem troszkę 🙂 i kilka takich zakupić 🙂 a jak to się montuje? akurat te co masz?

      Nie musisz mieszkać pod Lidlem 🙂
      Jak bywasz w miarę często to można je wyczaic w gazetach.
      To nie muszą być termostaty z Lidla. Po prostu są niewiele droższe od zwykłych.

      Taki termostat przychodzi z zestawem adapterow do różnych zaworów w kaloryferach. Nakrecasz na gwint i zapinasz termostat.
      Potem idziesz z instrukcją. Data + czas i adaptacja. Parę naciśnięć przycisku ok i działa. Sam prowadzi przy instalacji.

    • #41384
      Robert Robert
      Uczestnik

      Może to być dobra rzecz 🙂 tylko też jaką funkcję one pełnią? rozumiem, że np otwieram okno to termostat zamyka grzejnik aby nie pracował nie potrzebnie tak? a te bez tej funkcji? ustawiam temperaturę na termostacie i poprostu wyższej nie puści na grzejniki tak?

    • #41386
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Może to być dobra rzecz 🙂 tylko też jaką funkcję one pełnią? rozumiem, że np otwieram okno to termostat zamyka grzejnik aby nie pracował nie potrzebnie tak? a te bez tej funkcji? ustawiam temperaturę na termostacie i poprostu wyższej nie puści na grzejniki tak?

      OK, widzę, że masz podobny problem jak mój kolega. To nie są tylko ładne pokrętła.

      Termostat służy do utrzymania temperatury w pomieszczeniu. Ma wbudowany termometr, który między temperaturę i jak trzeba dograć pomieszczenie to się otwiera. Jak temperatura ustawiona na termostacie została osiągnięta to termostat zamyka zawór na kaloryferze.

      Podobnie działają zwykłe, analogowe termostaty, tylko, że ona maja albo ciecz albo gaz, który się kurczy/rozszerza w zależności od temperatury co przekłada się na nacisk wywierany na czpien w zaworze termostatyczna w kaloryferze.

      Wykrywanie wierzenia to tylko dodatkowy feature.

      A i te elektroniczne maja szybszy czas reakcji niż analogowe.
      Jakbys się decydował na analogowe to szukaj takich co mają gaz jako czynnik mierzący temperaturę.

      Minusem elektronicznych jest dźwięk, który wydają jak następuje zmiana nacisku na czpień zaworu. Nie jest to strasznie głośne i da się do tego przyzwyczaić, ale na początku może obudzić.

      Tak na szybko szukając w necie znalazłem poniższa aukcje, ale to jest ta według mnie, wadliwy wersja. Ma zaczepy trzymające tylko od góry.
      https://www.google.pl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://allegro.pl/elektroniczny-termostat-grzejnikowy-silvercrest-i7099269802.html&ved=2ahUKEwij7b2JxbDeAhVG6CwKHS1aDg4QjjgwDHoECAUQAQ&usg=AOvVaw2CGuIYB955dN0cblYMvjyq&cshid=1540984186659

      Tym nowym muszę się jeszcze przyglądać.

    • #41389
      Robert Robert
      Uczestnik

      no kumam kumam 🙂 ja na obecna chwilę to nie mam żadnych termostatów 🙂 poprostu zawory kulowe zwykłe 🙂 moge jedynie zamknąć grzejnik albo otworzyć 🙂 patrzyłem na alledrogo i takie Lidlowskie po 59 zł są 🙂 taka była ich cena czy tansze?

    • #41391
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      no kumam kumam 🙂 ja na obecna chwilę to nie mam żadnych termostatów 🙂 poprostu zawory kulowe zwykłe 🙂 moge jedynie zamknąć grzejnik albo otworzyć 🙂 patrzyłem na alledrogo i takie Lidlowskie po 59 zł są 🙂 taka była ich cena czy tansze?

      Chyba coś koło tych 59 zł kosztowały.

      Ty na pewno masz zawory kulowe?
      Bo jeżeli tak to czeka cię jeszcze wymiana zaworów na termostatyczne. Maj wciskamy czpień.

    • #41393
      Robert Robert
      Uczestnik

      Dokladnie, zwykłe zawory 🙂 On Off 😀

    • #41395
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Dokladnie, zwykłe zawory 🙂 On Off 😀

      To musisz pokombinować.
      Nie wiem jakie masz kaloryfery ale potrzebujesz zaworów tego typu

      https://www.grupa-armatura.com/hu-HU/product/incategory/alkatreszek/termosztatos-eloszto-szelep/557/2005

      Lub czegoś zbliżone go. Jest ich trochę na rynku i producenci kaloryfer dają różne.

    • #41415
      Robert Robert
      Uczestnik
    • #41418
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      a ja mam takie 🙂
      https://www.google.pl/search?q=zaw%C3%B3r+kulowy+ma%C5%82y&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjQiNm2pbHeAhVC6aQKHbNjDugQ_AUIDigB&biw=1396&bih=657#imgrc=EyXMy6pyvjrKpM:%5B/quote%5D
      To na pewno do wymiany.
      Kaloryfery masz zeliwne/stalowe czy już coś nowszego?

      Przesiadles się z węgla/drewna?

    • #41421
      Robert Robert
      Uczestnik

      No do wymiany do wymiany. grzejniki stalowe, wcześniej miałem zwykłego śmieciucha więc drewno i węgiel. Była taka sytuacja, że mieli założyć zamiast tych kulowych zaworów już te co ręcznie głowicą sie steruje… ale ja byłem w trasie a matce w domu nagadali, że te dobre s a te kulowe a tamte tylko dużo droższe 🙂 jak wróciłem to już były :/

    • #41432
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      No do wymiany do wymiany. grzejniki stalowe, wcześniej miałem zwykłego śmieciucha więc drewno i węgiel. Była taka sytuacja, że mieli założyć zamiast tych kulowych zaworów już te co ręcznie głowicą sie steruje… ale ja byłem w trasie a matce w domu nagadali, że te dobre s a te kulowe a tamte tylko dużo droższe 🙂 jak wróciłem to już były :/

      No tak, specjaliści od siedmiu boleści, którym się tak paliło do następnej roboty, że woleli wciskać kit zamiast doradzić jak będzie lepiej (nie koniecznie taniej).

      Jak miałeś śmieci ucha to pewnie miałeś i standardowa harakterystyke ciepła w domu. Wieczorem gorąco a nad ranem chłód.
      Teraz musisz się przestawić gdyż grzanie piecem na Pellet jest zbliżone do grzania gazem. Będzie równomiernie ciepło i niestety drożej niż grzanie węglem?/drewnem, nawet jak zamontujesz termostaty.
      Na pewno zyskasz na komforcie jak już opanujesz pięć i zaglądać będziesz na załadunku i czyszczenie.

      Pozdrawiam

    • #41438
      Robert Robert
      Uczestnik

      Tzn Piec na Pellet mam już dwa lata, tak więc przyzwyczaiłem się 🙂 Było tak jak mówisz, rano chłodno, wieczorem ciepło. Hm czy palenie pelletem wychodzi drożej? tego bym nie powiedział ( przynajmniej u mnie ) . Ponieważ aktualnie Piec spala mi Pelletu 4,5 t do 5 t na sezon. w Śmieciuchu te 4 tony węgla poszło a do tego sporo drewna. tak więc policzyć cenę węgla ( dobrego ) płaciłem 900 zł/ tona, przy czym za pellet teraz kupowałem po 880zł za tonę. do węgla doliczyć koszt drzewa i robocizny tego… ( pociąć, połupać , przewieźć, poukładać ) , codzienne chodzenie do Pieca kilka razy dziennie i dokładanie 🙂 Teraz zasypię i mam spokój 🙂 więc dla mnie Pellet wyszedł nawet taniej 🙂 a i w tym piecu drzewem też awaryjnie rozpalę 🙂 Wracając do szpeców od tych zaworów… niestety tak to jest jak sie bierze najtańszą ekipę co wszystko zrobi ( sciany postawi, płytki położy, pomaluje i hydraulikę walnie też ), no i mam.. zawory kulowe zamiast termostatów 😀

    • #41440
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Tzn Piec na Pellet mam już dwa lata, tak więc przyzwyczaiłem się 🙂 Było tak jak mówisz, rano chłodno, wieczorem ciepło. Hm czy palenie pelletem wychodzi drożej? tego bym nie powiedział ( przynajmniej u mnie ) . Ponieważ aktualnie Piec spala mi Pelletu 4,5 t do 5 t na sezon. w Śmieciuchu te 4 tony węgla poszło a do tego sporo drewna. tak więc policzyć cenę węgla ( dobrego ) płaciłem 900 zł/ tona, przy czym za pellet teraz kupowałem po 880zł za tonę. do węgla doliczyć koszt drzewa i robocizny tego… ( pociąć, połupać , przewieźć, poukładać ) , codzienne chodzenie do Pieca kilka razy dziennie i dokładanie 🙂 Teraz zasypię i mam spokój 🙂 więc dla mnie Pellet wyszedł nawet taniej 🙂 a i w tym piecu drzewem też awaryjnie rozpalę 🙂 Wracając do szpeców od tych zaworów… niestety tak to jest jak sie bierze najtańszą ekipę co wszystko zrobi ( sciany postawi, płytki położy, pomaluje i hydraulikę walnie też ), no i mam.. zawory kulowe zamiast termostatów 😀

      Chyba błędnie założyłem, że montowales pięć w tym roku z dopłat.

      4,5 – 5t pelletu to strasznie dużo ale w porównaniu do spalania węgla i drewna wychodzi prawie podobny koszt a komfort nie do porównania.

      Tak z ciekawości. Paliwls w tym śmieciuchu od góry czy jak zwykle?
      Od jakiegoś czasu śledzę czyste ogrzewanie.pl gdzie promują palenie od góry i zaadoptowałem ja do palenia w kominku.
      Duzo czysciej się pali.

    • #41457
      Robert Robert
      Uczestnik

      Nie wiem czy to dużo czy nie 🙂 ale w poprzednią zimę piec spalał mi średnio Tonę na miesiąc… też wydaje mi się, że sporo no ale cóż poradzić… ale…. do poprawnego spalania potrzebnych jest wiele czynników takich jak dobre ocieplenie domu, szczelny dom, że tak powiem 🙂 u Mnie niestety dom szczelny do końca nie jest… :/ a i domownikom ciężko coś wytłumaczyć ( bo wiedzą lepiej ), tak więc się nie wtrącam skoro są mądrzejsze umysły 🙂 Nie wiele dadzą moje różne ustawienia pieca skoro zaraz Ktoś mi tam poprzestawia zaraz bo według niego powinno być inaczej. Zetka? po co komu Zetka w piwnicy 🙂 Okna są 🙂 a i tak zamykają 🙂

    • #41461
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Nie wiem czy to dużo czy nie 🙂 ale w poprzednią zimę piec spalał mi średnio Tonę na miesiąc… też wydaje mi się, że sporo no ale cóż poradzić… ale…. do poprawnego spalania potrzebnych jest wiele czynników takich jak dobre ocieplenie domu, szczelny dom, że tak powiem 🙂 u Mnie niestety dom szczelny do końca nie jest… :/ a i domownikom ciężko coś wytłumaczyć ( bo wiedzą lepiej ), tak więc się nie wtrącam skoro są mądrzejsze umysły 🙂 Nie wiele dadzą moje różne ustawienia pieca skoro zaraz Ktoś mi tam poprzestawia zaraz bo według niego powinno być inaczej. Zetka? po co komu Zetka w piwnicy 🙂 Okna są 🙂 a i tak zamykają 🙂

      🙂
      No tak.
      Przydałby się tryb rodzicielskie w sterownik pozwalający tylko ustawić 100% zasypu I może coś jeszcze ale nie pozwalający na zmianę jakiejkolwiek konfiguracji.

    • #41465
      Robert Robert
      Uczestnik

      No dokładnie tak 🙂 albo całkiem wcale sterownik zablokować 🙂 Wiesz az tyle to się nie znają ale tam np mieszaczem od podłogówki pokręcić co by prawie 40 Stopni na podłogę puszczał to już można 🙂 ale i tak najgorsze jest zamykanie okien w piwnicy 🙂 wtedy tam powietrza praktycznie nie ma świeżego :/ no ale… nie wytłumaczysz 🙂

    • #41467
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      No dokładnie tak 🙂 albo całkiem wcale sterownik zablokować 🙂 Wiesz az tyle to się nie znają ale tam np mieszaczem od podłogówki pokręcić co by prawie 40 Stopni na podłogę puszczał to już można 🙂 ale i tak najgorsze jest zamykanie okien w piwnicy 🙂 wtedy tam powietrza praktycznie nie ma świeżego :/ no ale… nie wytłumaczysz 🙂

      Niestety, jak do kogoś nie trafiają kwestie bezpieczeństwa to nie wygrasz.
      Nie dociera do nich, że kiedyś mogą wejść do kotłowni i z niej nie wyjść.
      Ja dodatkowo w kotłowni mam czujnik dymu oraz czujnik czadu na wysokości trochę poniżej nosa.
      Dla swojego bezpieczeństwa wstawił bym nawet taki bezprzewodowy czujni czadu. Umieść zgodnie z instrukcją obslugi.

      Jeżeli możesz sam podjąć decyzję to jak najszybciej zrób napowietrzenie kotłowni.
      Zrob z-tke i jeszcze tak aby nie byli w stanie jej zablokować. Czyli aby wyszła zaraz przy piecu.
      Na zewnątrz wstaw coś w tym stylu.
      http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=7604687986

      Ja pierwszy sezon miałem dziurę w ścianie trochę ponad podłogą. Rozwiązanie słabe ale działało.
      Jak gościa co mi pięć montować pytałem o z-tke to stwierdził, że nie ma takiej potrzeby. Starszy człowiek, super specjalista ale niestety już nie nadąża za technologia.

      Jeżeli masz plastikowe okna to proponuję przestawić je w tryb letni.
      Tu możesz o tym poczytać.

      2 razy do roku powinieneś zmieniać tryb w swoich oknach. Pomoże Ci to dużo zaoszczędzić

      Spowoduje to rozszczelnienie okna.
      Albo możesz nawet wyciągnąć uszczelki.
      Niestety nie będzie to wystarczające dla pieca ale zawsze coś.
      Jak masz wentylację wywiewną to w niektórych sytuacjach zaciągnięte powietrze ale także może pociągnąć spaliny.
      Sprawdzilbym czy ta wentylacja działa przy pracującym piecu i zamkniętych oknach.
      Spodziewam się, że nie będzie poprawnie działać.

    • #41478
      Robert Robert
      Uczestnik

      Właśnie o to chodzi, że tak sam poprostu nie mogę zadecydować i zrobić Zetki 🙂 niestety są to ludzie już troszkę starszej daty i oczywiście chcieliby aby ten piec spalił 1 Tonę pelletu a sami nie pozwolą wszystkiego dobrze zrobić 🙂 no i niestety… Coś tam podziałam może 🙂

Oglądasz 28 odpowiedzi wątku
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.