Kocioł Pellet 20KW prawidłowe nastawy

Strona główna Forum Pomoc techniczna Kocioł Pellet 20KW prawidłowe nastawy

Oglądasz 19 odpowiedzi wątku
  • Autor
    Wpisy
    • #42890
      Rycho01
      Uczestnik

      Witam,
      Wdzięczny będę serwisowi Heiztechnik za sugestie dotyczące nastaw kotła. Kocioł jest zainstalowany miesiąc temu w ramach programu gminnego u mojego Ojca. Od chwili instalacji są problemy, główny problem to zagotowanie wody (kilka razy) – kocioł ustawiony przez instalatorów na 70 st.(temperatura kotła) po wyłączeniu kotła (nadzór wyłączony) podnosi się temperatura kotła o ponad 20 st. , firma instalacyjna przyjechała i zmniejszyła temperaturę kotła do 60 st, wtedy przy większym mrozie było zimno w domu, oprócz tego problem z grzałką – wymieniona. Przy 60 st również 2 razy wyrzuciło wodę. Dwa dni temu zmniejszyłem moc średnią z 17KW (ustawioną przez instalatorów) do 12 KW oraz moc minimalną z 7 do 6 KW, trochę to poprawiło, temperatura kotła po wyłączeniu rośnie tylko ok 13-15st. Pozwoliło to na zwiększenie temperatury kotła do 65st.

      Parametry instalacji i domu: instalacja zamknięta, tylko kaloryfery, powierzchnia do ogrzania ok 120m2, dom z cegły bez ocieplenia, ściany 40 cm, komin 24x14cm, wysokość ok 9m, piec HIT Pellet 20KW (nazwa z faktury, tabliczki nie da się przeczytać – przy ścianie), palnik HT Pellhard+ 28KW, sterownik HT 900, regulator pokojowy: ALTHT 105 RF
      Obecne ustawienia pieca:

      Maksymalana moc: 20KW
      Dmuchawa: 34%
      Histereza: 10st
      Pośrednia moc: 12KW
      Dmuchawa 28%
      Histereza 5st
      Minimalna moc: 6KW
      Dmuchawa: 18%
      Histereza kotła : 15st

      Zawór mieszający 1:
      tryb pracy – normalny
      Termostat pokojowy zaworu – załączony
      Obniżenie nastawy zaworu od termostatu – 0st

      Temperatura załączenia pomp 45st

      Proszę również o uwagi co ustawienia regulatora pokojowego, w menu serwisowym termostat pokojowy CO jest wyłączony, termostat pokojowy zaworu 1 jest załączony. Kontrolka pompy CO na sterowniku HT 900 świeci się cały czas, ale pompa nie chodzi cały czas (widać to po diodach na pompie), pompa jest załączana przez sterownik pokojowy gdy temperatura w pomieszczeniu jest za niska, czasami również jest przestawiany zawór 1 przez siłownik, sprawdzałem na płytce sterownika i regulator pokojowy jest podłączony pod styk I3. Czy przy tych ustawieniach pompa nie powinna chodzić cały czas (tzn od 45st – tak jak w ustawienia) a regulator pokojowy powinien sterować tylko zaworem 1? Czy na to nie ma wpływ parametr: Obniżenie nastawy zaworu 1 od termostatu j.w. ?

    • #42899
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Wygląda jakbyś miał za dużo mocy na palniku.
      Pierwsze co musisz zrobić to przewazyc podawanie paliwa.
      Musisz znać wydajność podajnika aby poprawnie ustawić moc pieca.
      Jeżeli tego nie robili to ustawienia masz na 100% złe.
      Te piece maja automatyczne obliczanie dawki.

      Jak znasz podawanie to musisz jeszcze ustawic nadmuchy o tym było na forum multum razy.
      Na przykład
      https://www.heiztechnik.pl/index.php/forum/4-pomoc-techniczna/3610-stopiona-rura-podajaca-pellet?start=130#10968

    • #42902
      Markus
      Uczestnik

      ….. Czy przy tych ustawieniach pompa nie powinna chodzić cały czas (tzn od 45st – tak jak w ustawienia) a regulator pokojowy powinien sterować tylko zaworem 1? Czy na to nie ma wpływ parametr: Obniżenie nastawy zaworu 1 od termostatu j.w. ?

      Witam
      Chyba główną przyczyną przegrzania się kotła, jest nagłe wyłącznie się pompy CO. Oczywiście należy sprawdzić przeważnie pelletu. Ale nagłe zatrzymanie pompy CO przy pracującym na 100% mocy palniku może doprowadzić do zagotowania się wody. Chociaż powinny się awaryjne włączyć wszystkie pompy. Obniżenie temperatury nastawy zaworu o 1 stopień nie powinno mieć na tę sytuację wpływu.
      Coś jest nie tak ze sterowaniem pompą Co.

      Pozdrawiam
      Markus

    • #42906
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      ….. Czy przy tych ustawieniach pompa nie powinna chodzić cały czas (tzn od 45st – tak jak w ustawienia) a regulator pokojowy powinien sterować tylko zaworem 1? Czy na to nie ma wpływ parametr: Obniżenie nastawy zaworu 1 od termostatu j.w. ?

      Witam
      Chyba główną przyczyną przegrzania się kotła, jest nagłe wyłącznie się pompy CO. Oczywiście należy sprawdzić przeważnie pelletu. Ale nagłe zatrzymanie pompy CO przy pracującym na 100% mocy palniku może doprowadzić do zagotowania się wody. Chociaż powinny się awaryjne włączyć wszystkie pompy. Obniżenie temperatury nastawy zaworu o 1 stopień nie powinno mieć na tę sytuację wpływu.
      Coś jest nie tak ze sterowaniem pompą Co.

      Pozdrawiam
      Markus[/quote]

      Nie dokona się z tym zgodzę.
      Testowałem wyłączanie pompy co od termostatu I takie cuda się nie działy.
      Piec spokojnie osiągał 70stopni i się wyłącza.

      Nawet jak przestaniesz odbierać ciepło z pieca to temperatura od razu nie skoczy o 20 stopni. Na to potrzebny jest czas.
      Poprawnie działający piec na Pellet jak osiagnie temperaturę zadana zacznie się wygaszać lub pujdzie w nadzur.
      I teraz mamy dwie mizliwosci:
      – masz ustawiony nadzur I jest to zrobione źle, znaczy za dużo mocy ma w nadzorze i po jakimś czasie piec się przegrzeje
      – masz za dużo mocy w normalnej pracy i podczas wygaszanie zostaje tyle paliwa, że piec przebija o te 20 stopni. Nawet przy większym podawaniu niż to co jest wprowadzone taka sytuacja powinna być bardzo rzadka. Należy przewazyc podawanie paliwa.
      Nie wiem czy to już robiłeś.
      Wylaczasz sterownik. U mnie wystarczy nacisnąć exit.
      Odkrecasz elastyczna rure od palnika.
      W menu wybierasz sterowanie ręczne i Wylaczasz podajnik.
      Robisz 10 minutowy test. Podajnik za każdym razem pracuje 2 minuty więc powtarzasz 5 razy.
      To co ci wyszło mnozysz razy 6 i masz podawanie na godzinę.
      Potem to wprowadza w ustawieniach pieca.
      I powinno być ok.

      Sprawdź czy przez przypadek ktoś nie ustawił nadzoru.

      Jak będziesz przy piecu zadzwoń na serwis. Przejdą z tobą konfigurację i sprawdźcie co jest nie tak.

    • #42914
      Robert Robert
      Uczestnik

      Ha… tak jak już wspomniałem… upchnąć piec, włączyć, coś tam poudawać, że się ustawia i się zna… Zniknąć…. a Ty właścicielu się martw. Tak jak piszesz, zapewne nie przeważyli pelletu i kocioł zapierdziela ile może, bo żeby aż tak przebijał temperaturę zadaną? Nawet po zgloszeniu problemu… zmniejszyli temperaturę zadaną no… ;D ah..

    • #42926
      Rycho01
      Uczestnik

      Witam,
      Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Co do przeważania pelletu nie pisałem o tym ale zrobiłem, wyszło 14,5 kg, taką wartość ustawiłem. Piec wyłącza się przy ustawieniu obecnie ustawionych 65 st a w trakcie wygaszania i czyszczenia temperatura rośnie ok 12-15 st, nie ma ustawionego nadzoru, zakładam że jest to spowodowane dopalaniem resztek pelletu, podajnik już nie podaje paliwa. Jeżeli w trakcie wygaszania lub wcześniej czujnik pokojowy włączył pompę CO to temperatura rośnie tylko o kilka stopni, co dla mnie jasne – odbiór ciepła przez instalację.
      Zastanawiam się jeszcze nad mzniejszeniem mocy pośredniej, było 16KW, ja zmniejszyłem do 12 KW a powinno być chyba 10KW (50% mocy kotła)?
      Druga sprawa to przy ustawieniu: sterowania zaworu 1 od czujnika pokojowego, a wyłączeniu sterowania CO, nie powinno być tak że pompa CO cały czas pracuje a termostat pokojowy steruje ustawieniem zaworu 1 ? U mnie tak nie jest
      Co do regulacji nadmuchu to wydaje mi się ze płomień jest ok – żółty i piec dobrze dopala pellet, na poczatku było trochę szlaki a teraz ok, cały czas ten sam pellet.
      Tylko piec trochę okopcony tzn. czarny – czy nie powinien być taki przepalony żółto – szary?
      Mam jeszcze pytanie do MateuszZurek, napisałeś: Te piece maja automatyczne obliczanie dawki. tzn że w tym piecu nie można już ustawiać czasu podawania pelletu na poszczególnych mocach tylko ustala to sam sterownik dla podanych mocy?
      Czy Serwis Heiztechnik mógłby się wypowiedzieć w temacie ustawień?

    • #42928

      Sam eksperymentuję z nastawami , ale czy przypadkiem nie masz ustawionej zbyt wysokiej mocy max. ? 20 KW na dom 120 m 2 to trochę dużo. Może dlatego kocioł sie przegrzewa.

    • #42932
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Witam,
      Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Co do przeważania pelletu nie pisałem o tym ale zrobiłem, wyszło 14,5 kg, taką wartość ustawiłem. Piec wyłącza się przy ustawieniu obecnie ustawionych 65 st a w trakcie wygaszania i czyszczenia temperatura rośnie ok 12-15 st, nie ma ustawionego nadzoru, zakładam że jest to spowodowane dopalaniem resztek pelletu, podajnik już nie podaje paliwa. Jeżeli w trakcie wygaszania lub wcześniej czujnik pokojowy włączył pompę CO to temperatura rośnie tylko o kilka stopni, co dla mnie jasne – odbiór ciepła przez instalację.
      Zastanawiam się jeszcze nad mzniejszeniem mocy pośredniej, było 16KW, ja zmniejszyłem do 12 KW a powinno być chyba 10KW (50% mocy kotła)?
      Druga sprawa to przy ustawieniu: sterowania zaworu 1 od czujnika pokojowego, a wyłączeniu sterowania CO, nie powinno być tak że pompa CO cały czas pracuje a termostat pokojowy steruje ustawieniem zaworu 1 ? U mnie tak nie jest
      Co do regulacji nadmuchu to wydaje mi się ze płomień jest ok – żółty i piec dobrze dopala pellet, na poczatku było trochę szlaki a teraz ok, cały czas ten sam pellet.
      Tylko piec trochę okopcony tzn. czarny – czy nie powinien być taki przepalony żółto – szary?
      Mam jeszcze pytanie do MateuszZurek, napisałeś: Te piece maja automatyczne obliczanie dawki. tzn że w tym piecu nie można już ustawiać czasu podawania pelletu na poszczególnych mocach tylko ustala to sam sterownik dla podanych mocy?
      Czy Serwis Heiztechnik mógłby się wypowiedzieć w temacie ustawień?

      Cześć,
      Z tego co rozumiem w HT-900 ustawiasz tylko podawanie, moc maksymalna, kaloryczność paliwa oraz nadmuchy. Sterownik sam sobie oblicza czasy podawania.

      Co do przebicia w wygaszanie.
      Nawet przy ustawieniu pełnej mocy pieca to się nie powinno zdarzyć.
      Po ta są histerezy h1 i h2 aby spokojnie zejść z mocy i wypalić Pellet. Oczywiście u ciebie te progi zostaną przeskoczone ale nie powinno zostać tak dużo paliwa aby przebić o 15 stopni.
      Miałem kiedyś paliwo co sypalo się jak głupie (19kg/h) I zasypalem je bez ważenia. Pięć dostał supermocy ale nie przebija więcej niż 3 stopnie.

      Sprawdź podłączenie rury elastycznej do palnika. Jeżeli jest zbyt luźna to może Ci się zatrzymywać Pellet w rurze i w pewnym momencie zsypuje się dużą dawka.
      Miałem coś takiego na początku. Wystarczyło przyciąć elastyczny łącznik.

      Piec w środku powinien być raczej szary.
      Piszesz, że płomień masz żółty. Ale w którym miejscu? Na językach czy w centrum płomienia?
      Powinieneś dążyć do tego aby języki były żółte. A i sprawdzasz na szybko. Im dłużej czymasz otwarte drzwiczki pieca tym więcej lewego powietrza dostaje ogień i zaburza obserwacje.

      Pozdrawiam

    • #42934
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Sam eksperymentuję z nastawami , ale czy przypadkiem nie masz ustawionej zbyt wysokiej mocy max. ? 20 KW na dom 120 m 2 to trochę dużo. Może dlatego kocioł sie przegrzewa.

      Tak jest to dużo za dużo ale piec powinien sobie z tym poradzić.
      Nawet bez odbiorów piec powinien osiągnąć temperaturę zadana I spokojnie się wygasic.
      Po to są histerezy h1 i h2 oraz spanie niewielkich ilości paliwa w każdym cyklu.

    • #43132
      Rycho01
      Uczestnik

      Witam,
      Podbijam temat do serwisu Hezitechnik, jakie powinny być prawidłowe ustawienia dla podanej konfiguracji w pierwszym poście.
      Trudno jest mi eksperymentować z ustawieniami, piec jest u mojego ojca któremu trudno cokolwiek przestawić, a ja bywam tam dość rzadko.
      Obecnie poza wzrostem temperatury pojawił się problem niedopalania pelletu, codziennie trzeba usuwać resztki z palnika, wyglądają na niedopalone, nie jest to taka spieczona szlaka jaka była na samym początku po uruchomieniu pieca. Czy w takim przypadku trzeba by zwiększyć nadmuch czy zmniejszyć, do kotłowni jest doprowadzona zetka 160mm, pellet też dobrze spada rurą giętką, nie blokuje się w rurze.
      Druga sprawa to jak pojawił się mróz ok 10 st, nie udało się osiągnąć temperatury 21 stopni w domu (jedynie 20,4 st) , piec grzał cały czas, temeperatura kotła dochodziła do 65 st wyłączał się na chwilę i znów rozpalał, pompa CO chodziła cały czas. Co można zmienić w ustawieniach żeby piec grzał mocniej , moc 20KW powinna wystarczyć na ten dom, wcześniej był mniejszy piec na węgiel i drzewo i spokojnie sobie radził. Temaperatura zaworu 1 jest ustawiona na 50 st, została na dzień podniesiona do 55 st ale to nic nie pomogło. Pompa CO chodzi na maksymalnych obrotach.

    • #43169
      serwis1
      Uczestnik

      Witam

      Zmniejsz trochę nadmuchy na mocy maksymalnej i pośredniej:
      Maksymalna moc: 20KW
      Dmuchawa: z 34% na 29%
      Histereza: 10st
      Pośrednia moc: 12KW
      Dmuchawa z 28% na 25%
      Histereza 5st
      Minimalna moc: 6KW
      Dmuchawa: 18%

      Temperatura zadana na kotle przy 55 stopniach C na instalację powinna być ustawiona na 75 stopni C (przy niskiej temperaturze zawór mieszający podczas rozpalania otwiera się na maxa i niczego nie miesza tylko przekazuje 100% wody z kotła na instalację). Temperatury na tym kotle nie warto ustawiać niższej niż 70, ponieważ histereza ponownego rozpalania jest ustawiona na 15 więc rozpala się przy 55.

      Pozdrawiam
      Serwis Heiztechnik

    • #43220
      Rycho01
      Uczestnik

      Witam,
      Dziękuję Serwisowi za odpowiedź, nastawy zostały wprowadzone, sprawdzimy jaki skutek.
      Co do temeperatury kotła, to obecnie jest 70 st i to jest maksymalnie co się da, gdyż tak jak pisałem w pierwszym poście, po dojściu do temaperatury zadane kotła i wyłączeniu pieca temperatura wzrasta o ok. 15 st (wtedy gdy grzejniki nie grzeją) a czasmi pewnie więcej gdyż kilka razy wyrzuciło wodę (nadzoru nie ma).

      Mam jeszcze prośbę dotyczącą sterowania od czujnika pokojowego, mam następujące ustawienia zaworu1:
      Zawór mieszający 1:
      tryb pracy – normalny
      Termostat pokojowy zaworu – załączony
      Obniżenie nastawy zaworu od termostatu – 0st

      W menu serwisowym termostat pokojowy CO jest wyłączony, termostat pokojowy zaworu 1 jest załączony. Kontrolka pompy CO na sterowniku HT 900 świeci się cały czas, ale pompa nie chodzi cały czas (widać to po diodach na pompie), pompa jest załączana przez sterownik pokojowy gdy temperatura w pomieszczeniu jest za niska, czasami również jest przestawiany zawór 1 przez siłownik. Sprawdzałem na płytce sterownika i regulator pokojowy jest podłączony pod styk I3. Czy przy tych ustawieniach pompa nie powinna chodzić cały czas (tzn od 45st – tak jak w ustawienia) a regulator pokojowy powinien sterować tylko zaworem 1?
      Czy na to nie ma wpływ parametr: Obniżenie nastawy zaworu 1 od termostatu – u mnie jest 0st – czy powinna być ustawiona jakaś temeperatura obniżenia, jaka?

      Wdzięczny będę za odpowiedź dziś, będę na świętach w miejscu instalacji pieca i będę mógł wprowadzić paramatery, mój Ojciec ma z tym problem

    • #43222
      serwis1
      Uczestnik

      Witam

      Termostat steruje zawsze obiegiem grzewczym do którego jest przypisany.

      Wejście I3 to wejście termostatu pompy CO, które maż dezaktywowane.
      Masz aktywowany w serwisie termostat zaworu 1, ale obniżenie jest ustawione na O.

      Pod które wyjście jest podpięta pompa? Pod pompa CO czy pompa mieszacza?

      Pozdrawiam
      Serwis Heiztechnik

    • #43283
      Rycho01
      Uczestnik

      Witam,
      Sprawdziłem podłączenie czujnika pokojowego i jest podłączony pod wyjście I3 czyli wg. instrukcji: Termostat pokojowy zaworu 1.
      Pompa CO jest podłączona pod wyjście Q9 czyli: Wyjście pompy zaworu 1.
      Zmieniłem ustawienia w sterowniku, obenie jest:
      Termostat pokojowy CO – wyłączony,
      Termostat pokojowy zaworu – załączony
      Obniżenie nastawy zaworu od termostatu – 10st
      Wyłączenie pompy zaworu do termostatu – NIE

      Czy to są prawidłowe ustawienia.
      Poprzednio było wyłączanie pompy zaworu – TAK oraz obniżenie nastawy – 0 st. Pompa CO pracowała tylko jak w pokoju była za mała temperatura, grzejniki grzały mocno lub nie grzały, obecnie pompa CO pracuje chyba cały czas, a od temostatu regulowany jest zawór 1 – przymyka się lub otwiera, grzejniki cały czas ię grzeją ale z różna temeperaturą.

      Po zmianie powyższych ustawień, piec nie podosi już tak bardzo temperatury – teraz o ok 8-10 st (poprzednio było 15 st). Ale wydaje mi się że dalej coś jest nie tak, piec ma histereze 1 – 10 st, czyli przy tem. 60 st (max ustawiona na 70 st) pownien przejść na moc pośredną (obecnie ustawione 10KW), i faktycznie zaczyna zmniejszać moc , ale przy 65 st jest jeszcze ok 12KW, a pownien już mieć moc minimalną, moc minimalna jest przy ok 67 – 69 st, i wtedy już dochodzi z rozpędem do 70 st i jest wygaszanie.
      Próbowałem ustawić nadzór, ale nie ma takiej możliowści – piec się przegrzewa, wyskakuje bład STB (lub podobny, nie pamiętam).
      Proszę o informacje co można zmienić jeszcze w ustawieniach pieca żeby temperatura piece nie rosła po wyłączeniu, oraz żeby piec pracował dłużej na mocy mniejszej i nie wyłączał sie tak często, Po miesiącu użytkowania ma ok 500 rozpaleń. Temperatura kotła ustawiona na 70 st, temperatura zaworu 1 – 50 st.

      Co do spalania pelletu, to zmniejszyłem nadmuchy na mocy 20 kw z 34% na 29% na mocy pośredniej (obecnie 10KW) z 28% na 25 %), nie spowodowało to znaczącej różnicy w ilości szlaki jaka pozostaje po spaleniu. Piec jest ładnie wypalony kolor szary, płomień żółty, czy jeszcze należy zmniejszyć namuchy?

      Pozdrawiam
      Ryszard

    • #43287
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Witam,
      Sprawdziłem podłączenie czujnika pokojowego i jest podłączony pod wyjście I3 czyli wg. instrukcji: Termostat pokojowy zaworu 1.
      Pompa CO jest podłączona pod wyjście Q9 czyli: Wyjście pompy zaworu 1.
      Zmieniłem ustawienia w sterowniku, obenie jest:
      Termostat pokojowy CO – wyłączony,
      Termostat pokojowy zaworu – załączony
      Obniżenie nastawy zaworu od termostatu – 10st
      Wyłączenie pompy zaworu do termostatu – NIE

      Czy to są prawidłowe ustawienia.
      Poprzednio było wyłączanie pompy zaworu – TAK oraz obniżenie nastawy – 0 st. Pompa CO pracowała tylko jak w pokoju była za mała temperatura, grzejniki grzały mocno lub nie grzały, obecnie pompa CO pracuje chyba cały czas, a od temostatu regulowany jest zawór 1 – przymyka się lub otwiera, grzejniki cały czas ię grzeją ale z różna temeperaturą.

      Po zmianie powyższych ustawień, piec nie podosi już tak bardzo temperatury – teraz o ok 8-10 st (poprzednio było 15 st). Ale wydaje mi się że dalej coś jest nie tak, piec ma histereze 1 – 10 st, czyli przy tem. 60 st (max ustawiona na 70 st) pownien przejść na moc pośredną (obecnie ustawione 10KW), i faktycznie zaczyna zmniejszać moc , ale przy 65 st jest jeszcze ok 12KW, a pownien już mieć moc minimalną, moc minimalna jest przy ok 67 – 69 st, i wtedy już dochodzi z rozpędem do 70 st i jest wygaszanie.
      Próbowałem ustawić nadzór, ale nie ma takiej możliowści – piec się przegrzewa, wyskakuje bład STB (lub podobny, nie pamiętam).
      Proszę o informacje co można zmienić jeszcze w ustawieniach pieca żeby temperatura piece nie rosła po wyłączeniu, oraz żeby piec pracował dłużej na mocy mniejszej i nie wyłączał sie tak często, Po miesiącu użytkowania ma ok 500 rozpaleń. Temperatura kotła ustawiona na 70 st, temperatura zaworu 1 – 50 st.

      Co do spalania pelletu, to zmniejszyłem nadmuchy na mocy 20 kw z 34% na 29% na mocy pośredniej (obecnie 10KW) z 28% na 25 %), nie spowodowało to znaczącej różnicy w ilości szlaki jaka pozostaje po spaleniu. Piec jest ładnie wypalony kolor szary, płomień żółty, czy jeszcze należy zmniejszyć namuchy?

      Pozdrawiam
      Ryszard

      Ustawienia wyglądają dobrze.
      Zakładam, że robiłeś przeważnie podawania.
      Jeżeli tak to prawdopodobnie masz przewymiarowany piec.
      Oznacza to, że masz za dużo mocy w stosunku do zapotrzebowania twojego domu.
      Piec przeskakuje progi 50 i 30% zanim proces hamowania się zakończy.

      Ja bym zmniejszył moc maksymalna pieca do na przykład 15kw oraz adekwatnie 50% na 7 – 8kw oraz moc 30% na 5.5 – 6 kw.
      W ten sposób piec powinien dłużej pracować oraz płynnie przechodzić na 50 i 30% mocy.

      Pozdrawiam

    • #43367
      Rycho01
      Uczestnik

      Dzięki MateuszZurek za odpowiedź.
      Oczywiście pellet jest zawsze przeważany. Proszę jeszcze o dalszą pomoc. Po przestawieniu ustawień sterowania pompy od termostatu pokojowego na sterowanie zaworem mieszającym, temperatura w pomieszczeniu jest wyższa o ok 1 st niż zadana na sterowniku pokojowym. Zawór mieszjący jest zamknięty całkowicie lub czasmi lekko otwarty, pompa pracuje cały czas, grzejniki ciepłe, temaperatura ustawiona 19 st a faktyczna temperatura 20.2 st i nie chce spaść niżej (histereza na strowniku pokojowycm jest 0,6 st w dół i 0,6 st w górę), poprzednio jak termostat wyłączał pompę CO to temperatura w pomieszczeniu z termoststem była idealnie utrzymywana.
      Czy coś można zmienić w ustawieniach, może jeszcze obniżenie nastawy od zaworu – mam obecnie 10 st, może zmniejszyć wydajność pompy CO – pracuje na najwyższej mocy.
      Co do mocy pieca to obniżyłem moc max z 20 na 16KW i moc pośrednią z 10 na 8KW, mocy minimalnej nie dało się obnizyć 6KW to jest minimum co da się wprowadzić, nie wpłynęłło to jednak na powyższy problem z wyższą temeperaturą w pomieszczeniu niż zadaną. Piec też nadal dużo wg. mnie pali pelletu (ok 45 kg na dobę) przy temeperaturze na zewnątrz ok 0st. Wrost temeperatury po wysłączeniu pieca jest mniejszy (ale to się zmieniło po zmianie sterowania zaworem od temostatu).
      Zmienialiśmy też pellet na taki chwalony na forach: Olczyk klasy A, poprawił się problem z popiołem, nie są już twarde spieki tylko taki luźny czarny popiół choć pownien być chyba jasny.

    • #43373
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Dzięki MateuszZurek za odpowiedź.
      Oczywiście pellet jest zawsze przeważany. Proszę jeszcze o dalszą pomoc. Po przestawieniu ustawień sterowania pompy od termostatu pokojowego na sterowanie zaworem mieszającym, temperatura w pomieszczeniu jest wyższa o ok 1 st niż zadana na sterowniku pokojowym. Zawór mieszjący jest zamknięty całkowicie lub czasmi lekko otwarty, pompa pracuje cały czas, grzejniki ciepłe, temaperatura ustawiona 19 st a faktyczna temperatura 20.2 st i nie chce spaść niżej (histereza na strowniku pokojowycm jest 0,6 st w dół i 0,6 st w górę), poprzednio jak termostat wyłączał pompę CO to temperatura w pomieszczeniu z termoststem była idealnie utrzymywana.
      Czy coś można zmienić w ustawieniach, może jeszcze obniżenie nastawy od zaworu – mam obecnie 10 st, może zmniejszyć wydajność pompy CO – pracuje na najwyższej mocy.
      Co do mocy pieca to obniżyłem moc max z 20 na 16KW i moc pośrednią z 10 na 8KW, mocy minimalnej nie dało się obnizyć 6KW to jest minimum co da się wprowadzić, nie wpłynęłło to jednak na powyższy problem z wyższą temeperaturą w pomieszczeniu niż zadaną. Piec też nadal dużo wg. mnie pali pelletu (ok 45 kg na dobę) przy temeperaturze na zewnątrz ok 0st. Wrost temeperatury po wysłączeniu pieca jest mniejszy (ale to się zmieniło po zmianie sterowania zaworem od temostatu).
      Zmienialiśmy też pellet na taki chwalony na forach: Olczyk klasy A, poprawił się problem z popiołem, nie są już twarde spieki tylko taki luźny czarny popiół choć pownien być chyba jasny.

      Cześć w nowym roku,
      Kwestia przebijania temperatury zadanej na termostacie może wynikać ze źle dobranej temperatury obiegu.
      Jeżeli nie sterujesz czujnikiem pogodowym to zwiększ obniżenie na zaworze.
      Jeżeli korzystasz ze czujnika pogodowego to zmień nastawy krzywej grzewczej lub przesunięcia równoległego według opisu
      https://www.budujemydom.pl/kotly-i-podgrzewacze/18345-ustawienie-regulatora-pogodowego

      W sumie takie przebijanie temperatury zadanej było powodem, dla którego nie korzystam z termostatu pokojowego w normalny sposób.
      Objawiało się to u mnie tym, że powoli temperatura w pomieszczeniu rosła i nie dało się tego zatrzymać.

      Mam wszędzie termostaty na kaloryferach i one zadają temperaturę w pomieszczeniach natomiast termostat pokojowy pilnuje aby nie przegrzewać całego domu.
      Jest on ustawiony na temperaturę, której w normalnych warunkach nie osiągnę, u mnie 23 stopnie po osiągnięciu, których następuje obniżenie o 3 stopnie.
      Do tego temperaturą CO steruje czujnik pogodowy.

      Możesz jeszcze sprawdzić poprawność montażu zaworu mieszającego oraz kierunku otwierania.
      Jak masz cały czas ciepłe kaloryfery to może siłownik źle zamyka zawór mieszający.

    • #43380
      Rycho01
      Uczestnik

      Dzięki za odpowiedź, nie mamy sterownika pogodowego, tylko sterownik pokojowy.
      Nie ma też termostatów na grzejnikach, jest to stara instalacja z grzejnikami żeliwnymi, nie ma możliwości montażu termostatów, tylko w dwóch pomieszczeniach są nowsze grzejniki stalowe z możliwością montażu termostatu.
      Piszesz żeby zwiększyć obniżenie na zaworze – obecnie jest 10 st, na ile je ustawić, czy jest jakaś wartość maksymalna, temperatura zaworu jest ustawiona 50 st.
      Co do poprawności montażu zaworu i siłownika, to raczej jest ok, jeżeli np. zadam wyższą temperaturę na sterowniku pokojowym to zawór się otwiera i grzejniki robią się cieplejsze.
      Czy sugerował byś montaż czujnika pogodowego? Czy to musi być czujnik Heiztechnik i czy coś należy przeprogramować w sterowniku (HT Tronic 900).
      Ojcu teraz głównie chodzi o zmniejszenie zużycia pelletu, nie potrzebuje wysokiej temperatury w domu, szczególnie w ciągu dnia, gdy go i tak nie ma w domu.

    • #43382
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Dzięki za odpowiedź, nie mamy sterownika pogodowego, tylko sterownik pokojowy.
      Nie ma też termostatów na grzejnikach, jest to stara instalacja z grzejnikami żeliwnymi, nie ma możliwości montażu termostatów, tylko w dwóch pomieszczeniach są nowsze grzejniki stalowe z możliwością montażu termostatu.
      Piszesz żeby zwiększyć obniżenie na zaworze – obecnie jest 10 st, na ile je ustawić, czy jest jakaś wartość maksymalna, temperatura zaworu jest ustawiona 50 st.
      Co do poprawności montażu zaworu i siłownika, to raczej jest ok, jeżeli np. zadam wyższą temperaturę na sterowniku pokojowym to zawór się otwiera i grzejniki robią się cieplejsze.
      Czy sugerował byś montaż czujnika pogodowego? Czy to musi być czujnik Heiztechnik i czy coś należy przeprogramować w sterowniku (HT Tronic 900).
      Ojcu teraz głównie chodzi o zmniejszenie zużycia pelletu, nie potrzebuje wysokiej temperatury w domu, szczególnie w ciągu dnia, gdy go i tak nie ma w domu.

      Obniżenie możesz ustawić nawet na 20 stopni.
      Dopuki nie masz trybu pracy mieszacza ustawionego na „tylko podłoga” to nie są brane ustawienia minimalnej i maksymalnej temperatury mieszacza. Choć nie wiem jak to jest w twoim sterowniku.
      Jeżeli twój sterownik pozwala to możesz jeszcze ustawic harmonogram obniżeń.

      Co do czujnika pogodowego. Najlepiej zadzwonić do serwisu.

      W sumie jeżeli nie masz ogrzewania podłogowego to wyłączanie pompy co jest jak najbardziej akceptowana opcja. Jeżeli ona pozwala Ci utrzymać akceptowalne komfort w domu.
      Piec i tak będzie utrzymywał swoją temperaturę w zakresie 55 – 70 stopni więc nie masz się co bać korozji czy smołą.

      Instalacja co wymaga sporo eksperymentów aby zgrać wszystkie elementy.

      Przy starych grzejnika h będziesz musiał wymienić zawory aby dało się zamontować głowice termostatyczne.

    • #43386
      Markus
      Uczestnik

      Witam
      Rycho01, ja mam starą instalacje grawitacyjną i grzejniki żeliwne. Mam wprawdzie zawory termostatyczne, ale główne sterowanie idzie przez mieszacz z siłownikiem i pogodowke. Regulator wyznacza temperaturę wody idącej na grzejniki zależności od temperatury zewnętrznej . Temperatura wody jest od 25 do 40 st. Przy czym mam dodatkowo termostat pokojowy, który dodatkowo obniża temperaturę mieszacza, jak w pomieszczeniu zostanie osiągnięta zadana temperatura. Mój instalator odradził mi włączanie i wyłączanie pompy CO że względu na dużą pojemność cieplną instalacji.
      Z tym, że według mnie powinieneś zastanowić się nad ochroną powrotu. Kocioł wprawdzie będzie pracował w zakresie 70-55 lub 75-60, ale z grzejników na powrocie będziesz miał 30-35 stopni. Nawet teraz gdy dajesz na grzejniki około 50 stopni, to jak termostat pokojowy wyłączy pompę CO, to po jakimś czasie grzejniki się wychłodzą i jak pompa ruszy, to będzie musiała przepchnąć przez kocioł masę chłodnej wody. A DTR kotła HT mówi o 45 lub 55 stopniach na powrocie.
      Jedną z metod zabezpieczenia powrotu jest wstawienie pompy kotłowej między zasilaniem a powrotem, sterowanej albo regulatorem kotła (z czujnikiem temperatury powrotu) albo termostatem przylgowym umieszczonym na powrocie przy kotle. Ja mam moduł regulatora, który steruje ta pompą i utrzymuje powrót w okolicach 55 stopni. A kocioł cały czas pracuje w zakresie 75-60, a na grzejniki idzie tyle, ile wychodzi z ustawień regulatora i temperatury zewnętrznej. Kocioł w zależności od temperatur zewnętrznej ma postoje od 0,5 do 3 godzin.
      Pozdrawiam
      Markus

Oglądasz 19 odpowiedzi wątku
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.