Hit Pellet 15 kW – optymalne ustawienia

Strona główna Forum Kotły zasypowe Hit Pellet 15 kW – optymalne ustawienia

Oglądasz 78 odpowiedzi wątku
  • Autor
    Wpisy
    • #40622
      mysiul
      Uczestnik

      Proszę o pomoc w ustawieniach ponieważ mam jakiś taki byle jaki płomień i widzę, że pellet nie wypala się do końca.

      Moje ustawienia:

      Menu palnik

      Maksymalna moc palnika 15 kW
      Wydajnosc dmuchawy max 22%
      Histereza przejścia na moc pośrednią 10 C
      Pośrednia moc palnika 10 kW
      Wydajność dmuchawy pośrednia 16%
      Histereza przejścia na moc pośrednią 5 C
      Minimalna moc palnika 6 kW
      Wydajność dmuchawy moc min 15%
      Histereza kotła 15 C

      Menu serwisowe
      Wydajność podajnika – 8,6 kg
      Kaloryczność 5 kW
      Próg detekcji płomienia 25%
      Czas nieczułości detekcji płomienia 60 sek

      Ustawienia rozpalania
      Czas pracy paliwa przy rozpaleniu 70 sek
      Wydajność dmuchawy podczas rozpalania 15%
      Maksymalny czas rozpalenia 6 min
      Wydajność dmuchawy przy rozpaleniu 18%
      Czas nadmuchy przy rozpaleniu 40 sek
      Czas rozgrzania grzałki 10 sek
      Czas pracy z mocą minimalną 2 min.
      Czas podawania paliwa przy rozp. 70 sek

      Ustawienie pracy
      Czas cyklu pracy podajnika – 20 sek
      Wydłuzenie cyklu pracy podajnika 5 sek
      Czas detekcji braku płomienia 1 min

      Ustawienia wygaszania
      Maksymalny czas wygaszenia 10 min
      Minimalny czs wygaszenia 2 min

    • #40649
      Robert Robert
      Uczestnik

      Witam Kolego. Czy przeważyłeś Pellet? po przeważeniu Pelletu można dopiero właściwie wszystko poustawiać.

    • #40725
      serwis1
      Uczestnik

      Witam

      Jakiego pelletu używasz? z drewna czy innego materiału?

      Pozdrawiam
      Serwis Heiztechnik

    • #40739
      mysiul
      Uczestnik

      Pellet sosnowy.

    • #40743
      mysiul
      Uczestnik

      Pellet przewazony, 1,43×6=8,60

    • #40745
      serwis1
      Uczestnik

      Witam

      Wielkość płomienia jest uzależniona od mocy, na której pracuje aktualnie palnik. Możesz delikatnie zmniejszyć nadmuch na mocy minimalnej i pośredniej oraz maksymalnej.

      Pozdrawiam
      Serwis Heiztechnik

    • #40751
      mysiul
      Uczestnik

      Ok jest znaczna poprawa, tylko, ze mialem ustawiona temp kotla 60-45 i zauwazylem czarna sadze na sciankach pieca. Jak zmienie temp na 70-55 juz jej nie bedzie czy chodzi o jakies jeszcze inne ustawienia?

    • #40753
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Ok jest znaczna poprawa, tylko, ze mialem ustawiona temp kotla 60-45 i zauwazylem czarna sadze na sciankach pieca. Jak zmienie temp na 70-55 juz jej nie bedzie czy chodzi o jakies jeszcze inne ustawienia?

      Jeżeli to były czarne zacieki to nie powinno ich być przy takich ustawieniach.
      Sadza może wynikać ze zbyt małej ilości powietrza.
      Poobserwuj płomień. Tylko zrób to szybko, takie szybkie otwarcie i rzut okiem na języki płomienia. Jak potrwa to za długo to do pieca dotrze lewe powietrze i pomiar będziesz miał zakłamany.
      Jak języki są:
      – żółte to powinno być OK.
      – czerwone to za mało powietrza.
      – białe to za dużo

      Sprawdź także popiół.
      Powinien być drobny, bez większych gródek i niedopalonego paliwa.
      Jak palnik wyrzuca niedopalony pellet to albo masz za duży nadmuch albo za dużo paliwa na palniku i zanim zdąży się wypalić jest wypychane z palnika.
      Możesz poczytać na przykład doktor_pelet lub inne strony.
      Tu na forum wielokrotnie temat regulacji jest przerabiany.

      Jak czytam twój pierwszy post to mam wrażenie, że te nadmuch są strasznie nisko ustawione.
      Rzuć okiem na dokument Sugerowane nastawy – kotły peletowe i wróć do nastaw sugerowanych, zwróć uwagę, że te nastawy są do konkretnej wydajności podawania paliwa, a następnie po obserwacji zacznij je dostosowywać do swojej sytuacji.

      Do obliczeń możesz użyć excela przygotowanego przez Patrol. Był załączony do wątku Parametry pracy – obliczanie mocy palnika pellas X

      Czy masz poprawny zaciąg powietrza do kotłowni?
      Czy masz regulator ciągu kominowego?

      Pozdrawiam

    • #40851
      mysiul
      Uczestnik

      Które dokładnie parametry należy zmienić wg tych sugerowanych ustawień jeżeli dotyczą one wartości 10,5kg/h ?
      Jeżeli u mnie jest 8,60 kg/h to chciałem je pomniejszyć o 18,10% (proporcjonalnie)

    • #40853
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Które dokładnie parametry należy zmienić wg tych sugerowanych ustawień jeżeli dotyczą one wartości 10,5kg/h ?
      Jeżeli u mnie jest 8,60 kg/h to chciałem je pomniejszyć o 18,10% (proporcjonalnie)

      Zasadniczo to Tak.
      Zmieniasz wydajność podajnika, czasy podawania oraz nadmuch.
      W poprzednim poście podałem namiary na Excela przygotowanego przez patrol. Tam podajesz kg podawania i możesz sobie dobrać czas aby odpowiadał twojemu piecowi.

      Tylko mała uwaga.
      W poniższym wątku Dżorcz napisał, że serwis mu powiedział, że nastawy sugerowane nie są do pieca hit Pellet. Nie wiem jakim cudem, może o powietrze chodzi albo o zgarnia z szlaki. Miej to na uwadze i może zadzwoń do serwisu aby podali ci sugerowane nastawy do twojego pieca.
      https://www.heiztechnik.pl/index.php/forum/5-koty-zasypowe/3743-hit-pellet-20-jakie-nastawy-i-czy-dobra-instalacja

    • #40857
      mysiul
      Uczestnik

      Ok przy niżej wymienionych ustawieniach wszystko fajnie chodzi za wyjątkiem… wyrzucania niedopalonych pelletów:

      Maksymalna moc palnika 15 kW
      Wydajnosc dmuchawy max 31%
      Histereza przejścia na moc pośrednią 6 C
      Pośrednia moc palnika 13 kW
      Wydajność dmuchawy pośrednia 28%
      Histereza przejścia na moc pośrednią 3 C
      Minimalna moc palnika 11 kW
      Wydajność dmuchawy moc min 24%
      Histereza kotła 15 C
      Kaloryczność 4,7
      Czas cyklu pracy podajnika 20 sek (brak możliwości zmiany)
      Wydłużenie 5 sek.
      Czas cyklu pracy podajnika w podtrzymaniu 70
      Wydajność dmuchawy

      Którą opcję należy zmienić, aby pellet dopalał się w całości?

    • #40859
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Ok przy niżej wymienionych ustawieniach wszystko fajnie chodzi za wyjątkiem… wyrzucania niedopalonych pelletów:

      Maksymalna moc palnika 15 kW
      Wydajnosc dmuchawy max 31%
      Histereza przejścia na moc pośrednią 6 C
      Pośrednia moc palnika 13 kW
      Wydajność dmuchawy pośrednia 28%
      Histereza przejścia na moc pośrednią 3 C
      Minimalna moc palnika 11 kW
      Wydajność dmuchawy moc min 24%
      Histereza kotła 15 C
      Kaloryczność 4,7
      Czas cyklu pracy podajnika 20 sek (brak możliwości zmiany)
      Wydłużenie 5 sek.
      Czas cyklu pracy podajnika w podtrzymaniu 70
      Wydajność dmuchawy

      Którą opcję należy zmienić, aby pellet dopalał się w całości?

      Tu jest parę możliwości i jedno rozwiązanie może nie zadziałać.

      Albo za duży nadmuch albo za dużo paliwa.
      Z tego co mi się wydaje te palniki maja zgarniacz szlaki. Możliwe, że zbyt często się uruchamia i spycha paliwo z palnika.

      Jak duże są niedopalone kawałki?
      Możesz podesłać jakieś zdjęcie.

    • #40889
      serwis1
      Uczestnik

      Witam

      Każdy model i moc kotła posiada fabryczne nastawy, które są optymalne. W sterownikach HT 900 po wykonaniu przeważenia wpisujemy wydajność podajnika i sterownik samoczynnie przelicza sobie dawki podawanego paliwa. Jedyną regulacja jest korekta nadmuchu – w zależności od ciągu kominowego – zazwyczaj nadmuch należy zmniejszyć.

      Po przywróceniu ustawień w serwisie ustawiają się nastawy fabryczne dla konkretnej mocy kotła – w informacjach sterownika (lub w wersji programu) możesz odczytać wersję konfiguracji i porównać ją z modelem i mocą kotła).

      Pozdrawiam
      Serwis Heiztechnik

    • #40893
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Witam

      Każdy model i moc kotła posiada fabryczne nastawy, które są optymalne. W sterownikach HT 900 po wykonaniu przeważenia wpisujemy wydajność podajnika i sterownik samoczynnie przelicza sobie dawki podawanego paliwa. Jedyną regulacja jest korekta nadmuchu – w zależności od ciągu kominowego – zazwyczaj nadmuch należy zmniejszyć.

      Po przywróceniu ustawień w serwisie ustawiają się nastawy fabryczne dla konkretnej mocy kotła – w informacjach sterownika (lub w wersji programu) możesz odczytać wersję konfiguracji i porównać ją z modelem i mocą kotła).

      Pozdrawiam
      Serwis Heiztechnik

      Super sprawa.
      Pytanie czy jest tryb ręczny?
      Czy da się ustawić niższa moc?

      Nie, żeby to miało jakiś straszny sens ale tak porostu pytam.

    • #40895
      serwis1
      Uczestnik

      Witam

      W pierwszym Menu jest Test Wyjść, w którym można uruchomić poszczególne podzespoły kotła i instalacji.
      Moc minimalna jest ograniczona programowo w zależności od mocy nominalnej kotła (30% mocy nominalnej).

      Pozdrawiam
      Serwis Heiztechnik

    • #40897
      xfunio
      Uczestnik

      Witam
      Czyli mam rozumieć że jak wpiszę 10kg lub 12kg – to co wyjdzie z przeważenia + kaloryczność peletu to ustawienia powinny się zmienić ?? Jak tak to które?? Bo ja akurat zmieniałem właśnie z 12 do 10 i nie zauważyłem aby parametry się zmieniły.
      Druga sprawa u nas zamontowano dość dużo tych piecy z dotacji i każdy ma takie same ustawienia nadmuchu itp a pelet każdy ma inny – czym można regulować aby ustawić odpowiednie spalanie.

    • #40899
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Witam
      Czyli mam rozumieć że jak wpiszę 10kg lub 12kg – to co wyjdzie z przeważenia + kaloryczność peletu to ustawienia powinny się zmienić ?? Jak tak to które?? Bo ja akurat zmieniałem właśnie z 12 do 10 i nie zauważyłem aby parametry się zmieniły.
      Druga sprawa u nas zamontowano dość dużo tych piecy z dotacji i każdy ma takie same ustawienia nadmuchu itp a pelet każdy ma inny – czym można regulować aby ustawić odpowiednie spalanie.

      Cześć,
      Z tego co rozumiem w tych piecach poza ustawieniem kaloryczność i podawania reguluje tylko ilość powietrza.
      Ciąg kominowy jest różny w różnych domach a paliwo to całkiem inna bajka.

      W sumie HT zrobiło ten pięć tak aby się nie zastanawiać co jak ustalić tylko wprowadzić podstawowe dane i ma śmigać.

      Z doświadczenia własnego i innych mogę powiedzieć, że kręcenie konfiguracja nie da ci strasznych oszczędności. No chyba, że masz strasznie popsuta konfigurację 🙂

      Pozdrawiam

    • #40901
      xfunio
      Uczestnik

      Hej
      Też mi się wydaje że tak być powinno ale u kilku osób był serwisant i dość mocno poprzestawiał konfigurację mówiąc że ta wcześniejsza ( standardowa ) konfiguracja nie jest do końca ok.

    • #40907
      serwis1
      Uczestnik

      Witam

      Wydajność podawania zmieniamy tylko wtedy, gdy wyjdzie z przeważenia inna niż jest wpisana. Nigdy nie zmieniamy parametrów na oko – to tak jakbyśmy jechali samochodem z zamkniętymi oczami.
      Moc jest wstępnie ustawiona i nie należy jej zmieniać – przecież kocioł musi osiągnąć odpowiednią moc, aby nagrzać budynki – przestawianie parametrów mocy jest błędne. Spalanie można doregulować zmieniając delikatnie moc nadmuchu.

      Paliwo niby wszędzie jest inne ale jest to zgodnie z warunkami dotacji pellet z drewna – stosowanie innego pelletu wiąże się z automatyczną utratą gwarancji.
      Stosowanie paliw niedrzewnych lub z domieszką mdf (taki pellet też jest na rynku) skutkuje zniszczeniem palnika co nie podlega naprawie gwarancyjnej (takie paliwa wymagają zupełnie innych nastaw i mniejszej mocy na palniku).

      Serwisant, który jeździ po tym terenie koryguje niektóre ustawienia – są to zazwyczaj nadmuchy (ze względu na duże doświadczenie może zmienić też inne parametry – nie można zakładać że doświadczenie użytkownika jest tak duże jak serwisanta i przeprowadzać poważnych zmian bez odpowiedniej wiedzy, ponieważ może to przynieść więcej szkody niż pożytku).

      Pozdrawiam
      Serwis Heiztechnik

    • #40911
      xfunio
      Uczestnik

      Witam
      Nikt nie pisał że chce zmieniać coś na oko. Chodzi głównie o to że gdy każdy po przeważaniu ma inny parametr (waga, kaloryczność) to automatycznie powinien zmienić się również parametr np. nadmuchu. Wiem jak wyglądają nastawy pieca te standardowe znam je chyba na pamięć oraz widziałem jak inni mają poustawiane ( przez serwis ) gwarantuje to nie są dwa trzy parametry.
      Dziwi mnie tłumaczenie że każdy piec odda tyle ciepła ile budynek przyjmie. W standardzie piece nie mają regulatora pokojowego czy termostatu. Piec grzeje tyle ile mu ustawimy na danym wyjściu bez względu na temp. jaką mamy wewnątrz budynku. Według mnie działanie takiego pieca bez regulatora wewnętrznego jest problematyczne. Bo w sezonie zimowym piec będzie pracował ciągle a nam pozostaje skakać z temp. raz niżej raz wyżej. Nawet przy stałej temp. na zewnątrz będzie to problematyczne. Stąd chyba najlepszym wyjściem jest zakup regulatora dzięki któremu będzie nam łatwiej to wszystko ogarnąć.

    • #40915
      serwis1
      Uczestnik

      Witam

      Zmiana wydajności podajnika przy stałej mocy skutkuje ustawieniem tej samej dawki paliwa – wydajność ma wpływ na ilość podawanego paliwa. Ustawienie mocy na 15 kW ma za zadanie podanie odpowiedniej dawki paliwa do uzyskania tej mocy – czyli dawka przy różnych rzeczywistych wydajnościach podajnika jest ta sama więc nadmuch nie zmienia się. Nadmuch należy skorygować w zależności do warunków kominowych – optymalnie montuje się regulatory ciągu kominowego stabilizujące ciąg kominowy jednakże
      jest to niestety tylko 0,5% instalacji.

      Nastawy fabryczne dopasowane są do standardowego pelletu z drewna o średnicy 6 mm i ciągu kominowym określonym w DTR – w przypadku, gdy stosujemy inny pellet i ciąg kominowy jest znacznie różny to parametry są korygowane. Kotły są uruchamiane przez instalatorów, którzy je regulują – my jako serwis nie nadzorujemy każdej kotłowni, możemy tylko podpowiadać.

      W 100% się z Tobą zgadzam co do termostatu pokojowego – brak regulacji temperatury w pomieszczeniach ogrzewanych skutkuje nieograniczonym spalaniem paliwa, ponieważ kocioł dąży do uzyskania temperatury zadanej i nie wie że pomieszczenia są już nagrzane. Są instalacje wysterowane pogodowo, które radzą sobie z ustabilizowaniem temperatury w pomieszczeniach jednakże w połączeniu z termostatem mamy pełną regulację.

      Pozdrawiam
      Serwis Heiztechnik

    • #40917
      mysiul
      Uczestnik

      Panowie zmieniłem nadmuch na Max 30% Pośr 25% Min 20% i….

      Raz jest idealnie, płomień wypełniający cały środek pieca:

      a za chwilę…. wyrzuca niedopalony pellet:

    • #40921
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Panowie zmieniłem nadmuch na Max 30% Pośr 25% Min 20% i….

      Raz jest idealnie, płomień wypełniający cały środek pieca:

      a za chwilę…. wyrzuca niedopalony pellet:

      Cześć,
      Fajnie to wygląda ale sprawdź czy przy szybkim otwarciu nie masz czerwonego płomienia na językach.
      Takie długie otwarcie powoduje, że płomień dostaje lewe powietrze i weryfikacja poprawności płomienia jest zakłamana.
      Inna sprawa to czy pięć ci się bardziej nie brudzi. Czarny osad sugeruje zbyt mała ilość powietrza.

      Na drugim filmie tego nie widać dokładnie ale wygląda to tak jakby wydmuchiwal ci minimalne rozpalone resztki pelletu.
      Nie przejmował bym się tym.
      Może się coś takiego zdarzyć na przykład przy podawaniu paliwa kiedy podajnik palnika pracuje.
      Ja mam w palnik palec zgarniajacy więc mam coś takiego praktycznie cały czas.
      U ciebie chyba jest zgarniacz. Może to wypadanie skorelowane jest z jego uruchomieniem?

      Coś nie mogę znaleźć zdjęcia jak wygląda problem z niedopalony pelletem.
      Dopuki w popielniku nie ma prawie całych nie dopalonych kawałków to nie masz się czy przejmować.
      W samym paliwie jest trochę pyłu, drobniejszych kawałków, paliwo wsypywane jest w juz palący się materiał więc mogą być podnoszone jakieś tlace się drobinki.

      Dla własnej pewności weź przegrani sobie ręką popiół, oczywiście jak wystygnie, i jak nie trafisz większej ilości gródek wyglądających jak Pellet to daj sobie spokój.
      Na drugim filmiku widać tylko iskierki or za to, że pięć pracuje najprawdopodobniej pracuje na mocy minimalnej.

      Szkoda twojego czasu i nerwów na siedzenie w kotłowni i próbowano ustawić tak aby było perfekcyjnie.

      Zadbaj tylko aby języki płomienia zaraz po otwarciu drzwiczek były żółte. Tylko nie wpatruj się zbyt długo bo pomiar będzie niemiarodajny.

      A i dużo zależy od paliwa.
      Staraj się kupować coś lepszego.
      Jak zrobisz przeważnie i wyjdzie Ci podawanie ponad 15kg to sprawdź co to kupiłeś. Jak ma oznaczenie DIN plus a1 to spoko. Ale jak nie ma klasy to trzeba sprawdzić z czego to jest.
      Miałem kiedyś Pellet z zawartością pyły z cięcia płyt i to się spało nawet z wydajnością 19kg. Dziwny to był materiał.

      Pozdrawiam

    • #40928
      serwis1
      Uczestnik

      Witam

      Na pierwszym filmie wszystko jest ok.
      Na drugim filmie widzę delikatnie zbyt duży nadmuch – musiałbyś sprawdzić na jakim progu mocy (30, 50, 100) pracował i zmienić nadmuch tylko na tym progu. Jeżeli to jest moc 30% to rób to delikatnie tak aby nie zejść poniżej progu wyłączenia się wentylatora.

      Pozdrawiam
      Serwis Heiztechnik

    • #40939
      mysiul
      Uczestnik

      A jak sprawdzić, na którym progu pracuje piec?

    • #40944
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      A jak sprawdzić, na którym progu pracuje piec?

      Powiem ci szczerze, że nie widzę tego w instrukcji do ht tronic 900
      https://www.heiztechnik.pl/dokumenty/INSTRUKCJE%20A/instrukcja%20ht-900%20V2.01.pdf

      Znalazłem na youtube film o obsłudze sterownika: Kocioł Heiztechnik Hit Pellet – Obsługa sterownika
      W minucie 9:40 widać pasek na dole z słupkami symbolizującymi moc z jaką pracuje piec oraz napis w jakim trybie jest aktualnie. To jest potwierdzone przez prowadzącego w okolicy 11 minuty.
      Poniżej załączam screen z czarną ramką pokazującą o co mi chodzi.
      30.jpg

      Pozdrawiam

    • #40950

      Witam chciałbym się zapytać czy omawiany rodzaj pieca HIT PELLET 15KW jest podobny do RED DASPELL Green Line 15 KW i sterownik HT TRONIC 900 i czy ustawienia będą takie same?

    • #40952
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Witam chciałbym się zapytać czy omawiany rodzaj pieca HIT PELLET 15KW jest podobny do RED DASPELL Green Line 15 KW i sterownik HT TRONIC 900 i czy ustawienia będą takie same?

      Te piece raczej na pewno różną się palnikiem oraz oprogramowaniem sterownika i pewnie jakimiś detalami w funkcjonalnościach.
      Raczej nie spodziewał bym się aby dało się przełożyć konfiguracje 1 do 1 z HIT PELLET na RED DASPELL.

      Niestety nie znam dokładnie różnic tych piecy więc SERWIS1 musi się wypowiedzieć.

    • #40960
      serwis1
      Uczestnik

      Witam

      Moc można poznać po ilości podświetlonych pasków na dole ekranu lub po mocy wyświetlanej w informacjach.

      Kocioł HitPellet różni się od kotła Red DasPell GL korpusem (jest zupełnie inny) i wersją oprogramowania. Palnik jest ten sam ( w HitPellet standardowo jest zgarniacz szlaki), sterownik HitPellet ma dodatkowe elementy do pomiaru wytworzonej energii cieplej ale główny soft jest ten sam.

      Pozdrawiam
      Serwis Heiztechnik

    • #40978

      Ja również posiadam zgarniacz szlaki w palniku, czyli mogę się równię sugerować nastawami?

    • #40980
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Ja również posiadam zgarniacz szlaki w palniku, czyli mogę się równię sugerować nastawami?

      Zawsze możesz się sugerować nastawiam używanymi w przypadku innego pieca jeżeli glownie ograniczy się do mocy, powietrza itp.
      I tak musisz to dostosować do swojego komina, paliwa itp.
      Czy będą dla ciebie optymalne, tego nie wiem.
      Trzeba to robić z głową i nie zmieniać za dużo na raz.

      Pozdrawiam

    • #40982

      Ale zawsze jakaś podstawa już jest

    • #40984
      mysiul
      Uczestnik

      A jak sprawdzić, na którym progu pracuje piec?

      Powiem ci szczerze, że nie widzę tego w instrukcji do ht tronic 900
      https://www.heiztechnik.pl/dokumenty/INSTRUKCJE%20A/instrukcja%20ht-900%20V2.01.pdf

      Znalazłem na youtube film o obsłudze sterownika: Kocioł Heiztechnik Hit Pellet – Obsługa sterownika
      W minucie 9:40 widać pasek na dole z słupkami symbolizującymi moc z jaką pracuje piec oraz napis w jakim trybie jest aktualnie. To jest potwierdzone przez prowadzącego w okolicy 11 minuty.
      Poniżej załączam screen z czarną ramką pokazującą o co mi chodzi.

      Pozdrawiam[/quote]

      Czyli:
      Moc maksymalna 5-6 kresek, moc pośrednia 3-4 kresek, moc minimalna 1-2 kreski ?

    • #40986
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      A jak sprawdzić, na którym progu pracuje piec?

      Powiem ci szczerze, że nie widzę tego w instrukcji do ht tronic 900
      https://www.heiztechnik.pl/dokumenty/INSTRUKCJE%20A/instrukcja%20ht-900%20V2.01.pdf

      Znalazłem na youtube film o obsłudze sterownika: Kocioł Heiztechnik Hit Pellet – Obsługa sterownika
      W minucie 9:40 widać pasek na dole z słupkami symbolizującymi moc z jaką pracuje piec oraz napis w jakim trybie jest aktualnie. To jest potwierdzone przez prowadzącego w okolicy 11 minuty.
      Poniżej załączam screen z czarną ramką pokazującą o co mi chodzi.

      Pozdrawiam[/quote]

      Czyli:
      Moc maksymalna 5-6 kresek, moc pośrednia 3-4 kresek, moc minimalna 1-2 kreski ?[/quote]
      Tak by to wyglądało.

    • #40988
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Ale zawsze jakaś podstawa już jest

      Tak, jak najbardziej.
      Przede wszystkim zapamiętaj, że jak sprawdzasz płomień pod kątem odpowiedniej dawki powietrza to patrzysz na języki a nie centrum płomienia.
      Sprawdzenie trzeba zrobić szybko.
      Otwierasz, rzut okiem na płomień i zamykasz.
      Chodzi o to aby twoja obserwacja nie była zaklucona przez powietrze doplywajace z otwartych drzwiczek.
      Jak języki są czerwone, ewentualnie dymi to za mało powietrza.
      Jak są białe to za dużo.
      Celujesz w żółty płomień/języki.
      Jak wyrzuca z palnika niedopalony paliwo to Zmniejsz nadmuch o 1-2% i odczekać z 15 minut any się ustabilizowała sytuacja.
      Niestety wszystkich zaleceń może nie udać ci się pogodzić, to wtedy Celujesz w poprawny płomień a nie w brak iskierek wylatujacych z palnika. Przyczyną może równię dobrze być samo paliwo.
      Staraj się raczej kupować paliwo w pełni z trociny a nie mieszanki trociny i jakiś dodatków jak pył z cięcia płyt czy trawy itp.

      Dobrym pomysłem jest żądanie badań, choć mogą być nie aktualne.
      Jak trafisz pellet klasy DIN plus a1 w dobrej cenie to jest to raczej dobry wybór.
      Sam takim palę. Kosztuje dużo ale nie ma syfu na palniku I nie ma z nim problemów.

      Pozdrawiam.

    • #41244
      mysiul
      Uczestnik

      Mam pytanie czy na podstawie tych danych można otrzymać parametr kWh/kg pelletu ?

      http://transkins.pl/badanie_pellet_transkins.pdf

    • #41247
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Mam pytanie czy na podstawie tych danych można otrzymać parametr kWh/kg pelletu ?

      http://transkins.pl/badanie_pellet_transkins.pdf%5B/quote%5D
      Znalazłem przelicznik, choć nie wiem czy dobry.
      Konwerter

      Wprowadź wartość J*1000, aby mieć wartość opałowy kg pelletu.

      Do obliczeń wziolbym wartość opałowy w stanie roboczym I wyszło mi 5.0875

      Co to za Pellet?
      Jeżeli dobrze czytam wyniki to jest to dobry materiał.
      Pytanie tylko z czego on jest? To jest tylko trocin czy ma jakieś domieszki?

    • #50048
      Osikarob
      Uczestnik

      Witam.

      Poradźcie mi proszę jaki wkład zamontować do Hit Pellet 15 Kw. Będzie to wkład owalny stalowy, chodzi mi tylko o to jaki rozmiar będzie dobry:
      12cm x 22cm czy 12cm x 24cm   ……..     ????

    • #50052
      Markus
      Uczestnik

      Witam

      W dokumentacji kotła HitPellet ( tu link) podana jest średnica przyłącza do komina  150 mm.
      Kierując się porównanie przekrojów to koło o średnicy 15 cm ma powierzchnię 176 cm2
      Natomiast owal (elipsa) 12 cm x 22 cm ma powierzchnie = Pi * 6cm * 11 cm co daje = 207 cm2
       a 12cm x 24 cm da jeszcze więcej, bo 226 cm2

      Pozdrawiam
      Markus

    • #50056
      serwis1
      Uczestnik

      Witam

      Znaczenie ma również wysokość komina i powinna wynosić około 7-8 m. Ważna jest również długość przyłącza kominowego pomiędzy kotłem a kominem – nie powinien być dłuższy niż 0,5m. Przy takich parametrach wkład owalny 12 cm x 22 cm powinien być wystarczający.
      Ważne jest aby wkład nie wystawał powyżej komina. Jeżeli będzie wystawał to bezwzględnie należy zaizolować tę część.

      Pozdrawiam
      Serwis Heiztechnik

    • #50058
      Osikarob
      Uczestnik

      Dziękuję bardzo za odpowiedzi.
      Komin mam 9 metrowy i długość czopucha też powinna się w 0,5 m zmieścić.
      Byłem właśnie sprawdzić i ten większy wkład, czyli 12 x 24 też spokojnie mi się zmieści.
      I pytanie teraz czy lepiej dać ten większy, czy ten mniejszy. Z którym kocioł będzie lepiej “współpracował”?

    • #50060
      Markus
      Uczestnik

      Im bardziej przewymiarowany komin, tym większy ciąg, który niepotrzebnie schładza kocioł.

    • #50062
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Cześć, 
      Najlepiej potwierdzić wymiary z serwisem. 
      I tak musisz zamontować RCK bo nawet super dobrany komin będzie miał zwiększony ciąg przy dużych wiatrach. 

      Pytanie czy komin dobrany na styk nie spowoduje problemów przy ciepłych dniach? 

    • #50133
      Daniel Szegda
      Uczestnik

      WItam
      w ramach projektu zamontowano mi kocioł Hitpellet 15kw.
      Zawczasu dokupiłem i zamontowałem owalny wkład kominowy o przepustowości ok. 200cm3 i wys. 9m – w projekcie go nie uwzględniono, bo nie jest wymagany, ale widziałem u sąsiada co się dzieje ze ścianą i kominem, po roku palenia pelletem z ceglanym kominem bez wkładu.
      Ok, zamontowano kocioł, zawór 3d z siłownikiem, drugie naczynie przeponowe i zawór dbv.  Trochę to wszystko było od siekiery zrobione i sam musiałem kilka rzeczy poprawić, m.in zdemontowałem zdublowaną, moją 2 letnią grupę bezpieczeństwa z naczyniem. Po co wsadzili naczynie 50l zamiast wystarczających 18l? Nie wiem, pewnie projekt był jeden uniwersalny. Zawór 3d afriso (przy okazji z odwrotnie skonfigurowanym siłownikiem) zamieniłem na 4d z tej samej serii, zmodyfikowałem oczywiście podejścia i ustawienia siłownika.

      Działać, działa, grzać grzeje, w trybie letnim ładnie nagrzewa cwu 300 l, choć miałem kilka błędów rozpalania – pellet nie zakrywał otworów zapalarki, było ustawione 100% na rozpalenie. W trybie serwisowym przeważyłem pellet,  podaje mi 1250g na 10m, czyli coś ok 7,5kg na godzinę. Ciut mało i chciałem to zmienić w opcjach, ale nigdzie tego znaleźć nie mogę, czyżby zastrzeżona opcja? Zmieniłem ze 100 na 140% przy rozpalaniu i na 30 kolejnych rozpaleń błędu brak.

      Boli mnie jednak 1 małą sprawa, w trybie zimowym, nie bardzo mogę osiągnąć ciepłą, czyli powyżej 40C, wodę na grzejniki. Dom docieplony, 140m2, choć 50m jeszcze na wykończeniu i niedogrzewane, czyli liczmy 90m2.  Połączone 7 grzejników i 2 obwody podłogowe na zaworach rtl. Wcześniej przewymiarowany, bo dobierany do niedocieplonego domu, ale lekko zmodyfikowany śmieciuch( pierwotnie 17kw ale z palnikiem szamotowym działał jak 11-12 kw) radził sobie bez problemów. Przy temp.65C na ustawieniu 3-4 kreski zawór 4d puszczał wodę ok 50C.

      Kocioł pelletowy ma ustawioną moc max 13,5 KW, temp. pracy 70C z histerezą 15, ochrona powrotu na 55, załączenie pomp przy 55C, priorytet cwu i zawór mieszający w trybie normalny grzejnikowy, z nastawą 45 lub 47C. Pieronem dogrzewa cwu i zaczyna lekko uchylać zawór 4d, tak na 1-3 kreski, po czym się zamyka bo temp. powrotu spada, a ochrona powrotu załączona jest i na pompie przewałowej i na zaworze. Logiczne i w zasadzie poprawne.
      Myślałem że po 1-2h będzie tyle naddatku ciepła, że uchyli zawór kilkukrotnie i podniesie wodę na grzejniki do tych 43-45C. Niestety po 7h pracy nadal woda na CO 36-37C max. a przecież nie ma jeszcze mrozów i dużego odbioru ciepła z grzejników.

      Gdy przejdę na ręczne sterowanie zaworem 4d, to mogę ustawić wodę CO jaka mi się podoba, gorzej że temp. powrotu spada do 35C.
      Kolega, który też brał udział w projekcie, ma identyczny kocioł, tyle że został przy zaworze 3d. Nie grzebał w ustawieniach jak ja, ale sytuację z wodą na CO ma identyczną – przy automatyce niższą niż by chciał, przy sterowaniu ręcznym zimny powrót.

      Z czego może wynikać ta sytuacja? Za niska temp. robocza czy moc? Może błąd w samej instalacji? Sterownie pogodowe, bo jakiś czujnik pogodowy chyba mam, się wpiepsza (choć nie powinno bo tryb normalny grzejnikowy jest a nie pogodowy).

      Zaznaczam że żaden z nas, ani ja ani sąsiad nie mamy termostatów czy sterowników pokojowych, nie dano ich w projekcie (a kogoś z gminy pasowało by za to za jajka powiesić). Chciałem zakupić bezprzewodowy termostat albo jeszcze lepiej panel bragera rido, ale z tego co słyszałem to nie parują się z HT, a dedykowanych Tpp/tpbp czy roomsów nie widzę jakoś w normalnej sprzedaży detalicznej.

    • #50135
      Markus
      Uczestnik

      Witam

      To jest stare pytanie czy lepiej mieć zawór 3D czy 4D. W praktyce przy zaworze 4D nie da się pogodzić dwóch niezależnych sterowań: z jednej oczekiwanej temperatury na grzejnikach, a z drugiej odpowiednio wysokiej  i stałej temperatury na powrocie. Z kolei sam zawór 3D będzie dbał (w zależności gdzie jest zainstalowany) albo tylko o powrót albo o tylko zasilanie grzejników.  Moim zdaniem (a mam tak zorganizowany układ) sprawdza się zawór 3D z dodatkową pompą kotłową (wymuszającą na powrocie 55C).
      W Twoim przypadku, zwiększyłbym temperaturę zadaną kotła. Bo jeśli masz zdaną 70C i histerezą 15C to po obniżeniu temperatury kotła do 55C ile będziesz miał na powrocie? Myślę że z 45C i wtedy zawór 4D próbuje ratować powrót, kosztem grzejników. 75C na kotle to moim zdaniem minimum.
      Pozdrawiam
      Markus
      PS. Na tabliczce znamionowej masz w opisie kotła “Ochrona powrotu”. Może w kotle jest już jakieś rozwiązanie dotyczące ochrony powrotu. Trzeba by dopytać się Serwisu w tej sprawie.
        

    • #50137
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      W sumie po co stosujesz ochronę powrotu oparta na pompie i zaworze 4d?
      Zawor będzie chronił powrót kosztem ogrzewania a pompa będzie dodatkowo zaburzać przepływ. 

      U siebie stosuję tylko pompę i działa to dobrze z tym, że pompa ochrony musi być słabsza niż pompa obiegu co. 

      Temperatura powrotu jest u mnie stałe parę stopni niższa od temperatury kotła i zadko schodzi poniżej 50 stopni. 

      Z tego co kojarzę tę kotły mają osobne wyjście dla pompy ochrony powrotu I powinny lepiej nią sterować niż w moim kotle gdzie pompa co pracuje jako pompa ochrony powrotu. 
      U mnie nie można jej wyłączyć po przekroczeniu zadanej temperatury więc pracuje cały czas, nawet w postoju. 

    • #50139
      serwis1
      Uczestnik

      Witam

      Wydajność podajnika znajduje się w menu serwisowy > ustawienia palnika > ogólne . wydajność podajnika. Po wpisaniu rzeczywistej wydajności podawania dawka do rozpalania automatycznie się skoryguje więc warto ją ponownie przestawić na 100%.

      Brak mocy to wynik braku wpisania rzeczywistej wydajności podajnika – po wprowadzeniu tej wartości sytuacja powinna się diametralnie poprawić.

      Kocioł można doposażyć w dodatkowy pulpit z termostatem pokojowym HT tronic Rooms lub w standardowy termostat załącz/wyłącz. Roomsa można zamówić poprzez email z Heiztechnik.

      Pozdrawiam
      Serwis Heiztechnik

    • #50143
      Daniel Szegda
      Uczestnik

      Dziękuję Panowie za odzew.
      Po kolei:
      1. Zwiększyłem zadaną temp. kotła do 75C z histerezą 10. Zobaczymy jak będzie.
      2. Na tabliczce faktycznie jest info o ochronie powrotu, jest nią zamontowana w kotle pompa Wilo Yanos Para 15/6, która wedle mojego rozumienia działa jako pompa krótkiego obiegu kotłowego (pompa kotłowa czy tez przewałowa).
      3. Ochrona powrotu była włączona na zaworze i na pompie wilo – takie parametry pozostawili mi instalatorzy. Po wyłączeniu ochrony na zaworze, idzie ciepła woda na dom, z tym że powrót spada za dużo. Może kwestia ustawienia dobrej mocy na pompie co, obecnie śmiga na 60% wydajności, czyli na pewno silniejsza jest niż kotłowa.
      4. 3d czy 4d? faktycznie dyskusja bardzo stara i brak jest jednoznacznej odpowiedzi. Moim zdaniem zawór 4d jest jednak lepszą opcją, Umożliwia niezależną pracę obydwu pomp (kotłowej i co) i przynajmniej w teorii, uchylany powinien umożliwić płynne mieszanie wody. Zawór 3d zamontowany wcześniej u mnie, w pozycji zamkniętej odcinał wodę wychodzacą z kotła, więc obieg kotłowy nie miał prawa działać a pompa kotłowa dostawała duży opór. U sąsiada na odwrót – na 0 zamknięta było wyjście mieszające zaworu, przez co pompa CO aż drgawek dostawała. I tak źle i tak niedobrze. Widziałem że w innych miastach, w ramach tego samego projektu montowane są te kotły z zaworami 4d, u mnie akurat firma ecoteam z Częstochowy popełniła projekt instalacji na 3d i z naczyniem przeponowym 50l ;/ A że miałem już wcześniej zawór 4d to zamontowałem. Nie upieram się że słusznie zrobiłem.
      5. Znalazłem ta opcję ustawienia palnika, była na 13,5 a na wyświetlaczu się tylko litera “k” mieści, cały czas myślałem że to 13,5kw czyli moc palnika która jest ustawiona, przy próbie zmiany okazało się że to jednak kg/h 😀 Pytanie teraz czy tak jest seryjnie ustawione czy jednak instalatorzy to debile? W każdym razie ustawiłem 8kg, bo to najniższa możliwa wartość, choć z ważenia wynika że mój podajnik tyle nie poda.
      6. Czytałem na forum trochę o tych roomsach, jeśli dobrze kojarzę to koszt ok 700zł brutto, czyli średnio o 200 więcej niz pierwotna wersja brager rido 161, która się ponoć nie paruje po radiu. W zasadzie rooms tak jak i tpp/tpbp sterują temperaturowo 1 obiegiem, informują o alarmach i mają plan godzinowy/tygodniowy. Ani jeden ani drugi nie pozwala ręcznie wystartować lub zatrzymać kotła (chyba że się mylę). Mam warsztat majsterkowicza zaraz obok kotłowni, gdzie zaglądam przynajmniej raz dziennie. więc zdalne panele informacyjne na panelu pokojowym nie sa jakąś sprawą krytyczną. Czy są jeszcze jakieś różnice w funkcjonalnościach>? Tpp i tpbp tez można zamówić mailowo?

    • #50145
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      3. Co to oznacza, że powrót spada za dużo? 
      U mnie przy ładowaniu cwu faktycznie leciał w okolice 35 stopni. Ale to było chwilowe. 
      Przy grzaniu CO spadek powrotu nie powinien być taki duży. To też zależy od temperatury w układzie i jego specyfiki ale nie przejmowałbym się tym jeżeli tylko w piecu jest sucho. 
      Pytanie jak teraz grzejesz? Czy piec pracuje ciągle, utrzymuje temperaturę w zakresie histerezy, czy ma długie postoje zależne od temperatury w domu i startuje z niskiej temperatury. 

      5.To zapewne wartość ustawiona przez serwis. 
      Twoj instalator powinien zrobić wstępna konfigurację i co najmniej wykonać przeważenie podawania. 

      Wydajność podajnika zależy od paliwa, które wsypiesz. 
      Podajmik ma min podawania na poziomie 8kg/h ponieważ paliwo sypiące się wolniej uznawane jest przez produ enta za niskiej jakości. 

      Obejściem tego problemu jest ustawienie niższej kaloryczności co zmusi piec do dłuższego podawania paliwa. 

      Jeżeli możesz otworzyć sterownik ro proponuję sprawdzić poprawność podpiec. 
      U mnie nawet siłownik zaworu otwierał się na odwrót. 

    • #50148
      Markus
      Uczestnik

      4. 3d czy 4d? faktycznie dyskusja bardzo stara i brak jest jednoznacznej odpowiedzi. Moim zdaniem zawór 4d jest jednak lepszą opcją, Umożliwia niezależną pracę obydwu pomp (kotłowej i co) i przynajmniej w teorii, uchylany powinien umożliwić płynne mieszanie wody. Zawór 3d zamontowany wcześniej u mnie, w pozycji zamkniętej odcinał wodę wychodzacą z kotła, więc obieg kotłowy nie miał prawa działać a pompa kotłowa dostawała duży opór. U sąsiada na odwrót – na 0 zamknięta było wyjście mieszające zaworu, przez co pompa CO aż drgawek dostawała. I tak źle i tak niedobrze. Widziałem że w innych miastach, w ramach tego samego projektu montowane są te kotły z zaworami 4d, u mnie akurat firma ecoteam z Częstochowy popełniła projekt instalacji na 3d i z naczyniem przeponowym 50l ;/ A że miałem już wcześniej zawór 4d to zamontowałem. Nie upieram się że słusznie zrobiłem.

      Pompa kotłowa na pewno jest  przed zaworem 3D i pompą CO. Więc zamkniecie czy otwarcie zaworu 3D nawet na maksa nie odcina wody w obiegu pompy kotłowej (co najwyżej zmniejsza lub zwiększa jej ilość). Zawór 3D steruje tylko temperaturą wody na grzejniki. Wychodzi na to, że pierwotnie miałeś układ jak ja, z tym że u mnie pompa kotłowa jest poza kotłem, u Ciebie jest wbudowana. Załączam schemat mojej instalacji, jaki kiedyś popełniłem przy okazji tematu Z-etki.

    • #50150
      Daniel Szegda
      Uczestnik

      Czekaj czekaj, to ta pompa wilo zamontowana w kotle, robi obieg a w zasadzie mieszanie wewnątrz kotła? Nie pcha wody na zasilanie i dalej przez zawór na powrót? Tak działa zewnętrzna pompa na powrocie, za zaworem 3d (widziałem takie instalacje)

    • #50154
      Markus
      Uczestnik

      Najlepiej gdyby wypowiedział się SERWIS, bo kotły są sprzedawane w różnych konfiguracjach. Dokumentacja jaką znalazłem w necie nic nie mówi o wbudowanej ochronie powrotu, tylko wskazują różne sposoby jej realizacji.
      Mój kocioł (z 2016) nie ma nic wbudowanego i wszystkie pompy i zawór 3D instalowała firma montująca kocioł. U mnie zawór 3D jest na  zasilaniu instalacji grzejnikowej, a za nim pompa CO (tak jak na schemacie). Co do sterowania pompą kotłową, to też są różne możliwości. U jednych pracuje non stop, inni sterują termostatem przylgowym, ja mam dodatkowy moduł rozszerzający (moduł B) i on steruje pracą pompy kotłowej. W załączeniu podrzucam wykresy temperatur kotła, powrotu (mieszacz2)  i zasilania grzejników (mieszacz1).

    • #50157
      SERWIS
      Uczestnik

      Tak, niektóre wersje HitPellet mają zabezpieczenie niskiego powrotu wewnątrz korpusu.
      Dlatego też pomiar temperatury powrotu nie ma już żadnego znaczenia.
      Na zdjęciu widać te właśnie pompę.

    • #50159
      Daniel Szegda
      Uczestnik

      Innymi słowy, przy posiadaniu kotła z taką pompą wewnątrz korpusu, na zaworze mieszającym (nieistotne już czy 3d czy 4d) nie jest wymagana opcja ochrony powrotu?
      Ta pompa robi za mieszacz wewnątrz pieca czy wymusza obieg kotłowy przez rury (zasilanie->zawór->powrót)?

    • #50162
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Innymi słowy, przy posiadaniu kotła z taką pompą wewnątrz korpusu, na zaworze mieszającym (nieistotne już czy 3d czy 4d) nie jest wymagana opcja ochrony powrotu?
      Ta pompa robi za mieszacz wewnątrz pieca czy wymusza obieg kotłowy przez rury (zasilanie->zawór->powrót)?

      Cześć,
      Ta pompa zawraca część gorącej wody na powrót pieca zanim jeszcze wyjdzie z pieca.
      Nie wymusza obiegu w układzie CO.

      Jakby kogoś interesowało to tak u mnie wygląda wykres temperatury kotła oraz powrotu.
      Przeważnie powrót mam o 2 -4 stopnie niższy niż temperatura kotła.
      2020-10-08_10h11_16.png

      Pompa ochrony działa cały czas, nawet w postoju.
      Robiłem testy z wyłączaniem pompy po osiągnięciu na powrocie temperatury 55 stopni ale w moim odczuciu jest to pomyłka.
      Samo wyłączenie/wyłączenie pompy wprowadza duże zaburzenie w przepływie i zawór 4d nie nadążał za zmianami temperatury.
      Także piec nie był równomiernie wygrzany co wpływało na długość postoju.

    • #50164
      Daniel Szegda
      Uczestnik

      Hmm na sterowniku jest lampka informująca o pracy tej pompy, nie świeci cały czas (i pompy nie słuchać) więc i pompa cały czas nie pracuje.
      W menu serwisowym, w ustawieniach kotła, jest opcja ustawienia startu pompy, bodajże od 45C wzwyż, pytanie teraz czy odnosi się to właśnie do tej pompy kotłowej czy CO?

      Tak, niektóre wersje HitPellet mają zabezpieczenie niskiego powrotu wewnątrz korpusu.
      Dlatego też pomiar temperatury powrotu nie ma już żadnego znaczenia.
      Na zdjęciu widać te właśnie pompę.

      W takim razie w jakim celu na powrocie do kotła, na rurze jest czujnik temp.?

      Skoro ta pompa zaburza pracę zaworu 4d to może faktycznie powrót do 3d będzie lepszym rozwiązaniem?

    • #50166
      Markus
      Uczestnik

      W takim razie w jakim celu na powrocie do kotła, na rurze jest czujnik temp.?
      Skoro ta pompa zaburza pracę zaworu 4d to może faktycznie powrót do 3d będzie lepszym rozwiązaniem?

      Czujnik temperatury na powrocie jest prawdopodobnie potrzebny do sterowania pompą kotłową.
      Jeśli udałoby się potwierdzić prawidłowe działanie pompy kotłowej, to zawór 3D będzie najlepszym rozwiązaniem i będzie tylko sterował zapewnieniem optymalnej temperatury w obiegu grzewczym (czyli w konsekwencji w mieszkaniu)

    • #50168
      Daniel Szegda
      Uczestnik

      Potwierdzić prawidłowe działanie pompy jak? Serwis?
      Pytanie ponadto czy zawór 3d ma mieć włączoną opcję ochrony powrotu czy nie?

    • #50170
      Markus
      Uczestnik

      Zawór 3D na zasilaniu nie ma nic wspólnego z ochroną powrotu, ma tylko dać wodę na grzejniki o odpowiedniej temperaturze, która wynika z czujnika pogodowego i ustawień krzywej pogodowej (lub kilku punktów).

    • #50172
      Daniel Szegda
      Uczestnik

      ALe taka opcja w ustawieniach zaworu 3d jest i serwisowo po instalacji kotła została ona uaktywniona.

    • #50174
      Markus
      Uczestnik

      Nie umiem powiedzieć, a dokumentacje HIT Pellet w necie nie dotyczą kotła z ochroną.

    • #50176
      Daniel Szegda
      Uczestnik

      W ogóle wychodzi na to, że mam zamontowany kocioł HT który nie jest w normalnej ofercie więc nie ma o nim pełnej dokumentacji, a z info serwisu wynika że jest to wersja eksportowa dedykowana głównie na Ukrainę 😀 Mieszkam na podkarpaciu, czyli rzut beretem od granicy ukraińskiej, a montowała to firma z Częstochowy.

    • #50178
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      ALe taka opcja w ustawieniach zaworu 3d jest i serwisowo po instalacji kotła została ona uaktywniona.

      U mnie także jest taka opcja.
      Sterownik daje ci dwie opcje ochrony powrotu:
      – pompa ochrony powrotu pracująca do zadanej temperatury. Na przykład od 55 stopni na powrocie
      – ochrona powrotu na mieszaczu.
      W obu przypadkach musisz jakoś sterować działaniem więc po to jest czujnik na powrocie. 

      Aktywacja ochrony na zaworze/mieszaczu została zrobiona z powodu niewiedzy instalatora. Prawdopodobnie nie wiedział, że w piecu jest już pompa ochrony powrotu.

      Wyłącz ochronę powrotu na zaworze/mieszaczu i zapomnij o temacie.

      O tym zaburzaniu pisałem w moim kontekście.
      U mnie zawór 4D jest ciągle otwarty na około 70% i w tej sytuacji jak wyłączy się pompa ochrony to dostaje duży zastrzyk gorącej wody i następuje skok temperatury w układzie CO.
      Do tego mam ustawioną ochronę podłogi więc jak skok przebije temperaturę zadaną o (chyba) 10  stopni to sterownik wyłącza pompę mieszacza i poczeka do momentu aż temperatura opadnie i wtedy zacznie ponownie pompować i znowu przebicie i tak w kółko.
      Dlatego zrezygnowałem z wyłączania pompy ochrony po przekroczeniu zadanej temperatury.

      Do tego mam wrażenie, że piec jest równomiernie wygrzany i po osiągnięciu temperatury zadanej ma dłuższy postój. 

    • #50180
      SERWIS
      Uczestnik

      Czujnik temperatury powrotu ma być zamontowany na powrocie i w momencie, gdy wartość temperatury powrotu jest niższa niż 55 stopni, to pompa podmieszania włączy się automatycznie.
      Co do trybu pracy zaworu, to wybierasz tryb, w jakim rzeczywiście ma on pracować, podłogowy lub grzejnikowy.
      Ochrona powrotu dla zaworu czterodrogowego powinna być wyłączona

    • #50182
      Daniel Szegda
      Uczestnik

      Ok, tak ustawię.  Rozumiem, że pompa pomieszania nie koliduje z pracą zaworów 3d/4d?

    • #50184
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Ok, tak ustawię.  Rozumiem, że pompa pomieszania nie koliduje z pracą zaworów 3d/4d?

      Ona zawsze będzie kolidować z zaworem ponieważ podbiera część wody wychodzącej na układ CO.
      Musiałbyś mieć sprzęgło hydrauliczne aby zniwelować ten wpływ.

    • #50190
      SERWIS
      Uczestnik

      Koledzy, nie koliduje, bo ona wcale nie jest montowana między zasilaniem a powrotem, a miesza wodę wewnątrz płaszcza wodnego ściągając wodę z góry płaszcza w dół płaszcza.

    • #50192
      Daniel Szegda
      Uczestnik

      Po przeważeniu i ustawieniu poprawnej dawki pelletu na godzinę, 100% na rozpalanie, wyłączeniu opcja ochrony powrotu na zaworze 4d i poniesieniu temp pracy do 75C, kocioł zaczął palić poprawnie. Płomień jest żółty i długi, szybko osiąga zadane temp. a najważniejsze że zawór mieszający działa poprawnie i puszcza na dom tyle ile ustawię (ok 44C) nie powodując przy okazji spadku temp powrotu poniżej 50C.

      Wieczorem idę zestroić kocioł u sąsiada 😀

      Dzięki serdeczne za pomoc i porady.

      a tak btw, to jaki dac max nadmuch? Minimalny przy rozpalaniu jest 22%. max obecnie 28%. Ta tabela z początku tematu jest aktualna?

    • #50194
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Koledzy, nie koliduje, bo ona wcale nie jest montowana między zasilaniem a powrotem, a miesza wodę wewnątrz płaszcza wodnego ściągając wodę z góry płaszcza w dół płaszcza.

      Cześć,
      To dość istotna informacja. 
      W takim razie nie ma sensu mierzyć temperatury powrotu.

    • #50196
      Daniel Szegda
      Uczestnik

      Dlatego pytałem po cholerę termistor na powrocie. Jedyne logiczne wytłumaczenie, to to że czujnik jest potrzebny do sterownia pompą w płaszczu. Bo ona nie działa non stop (gdyby działała to faktycznie sygnały z czujników do wysterowania nie było by potrzebne)

    • #50198
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Po przeważeniu i ustawieniu poprawnej dawki pelletu na godzinę, 100% na rozpalanie, wyłączeniu opcja ochrony powrotu na zaworze 4d i poniesieniu temp pracy do 75C, kocioł zaczął palić poprawnie. Płomień jest żółty i długi, szybko osiąga zadane temp. a najważniejsze że zawór mieszający działa poprawnie i puszcza na dom tyle ile ustawię (ok 44C) nie powodując przy okazji spadku temp powrotu poniżej 50C.

      Wieczorem idę zestroić kocioł u sąsiada 😀

      Dzięki serdeczne za pomoc i porady.

      a tak btw, to jaki dac max nadmuch? Minimalny przy rozpalaniu jest 22%. max obecnie 28%. Ta tabela z początku tematu jest aktualna?

      Cześc,
      Z nastawą nadmuchu jest zawsze problem gdyż robisz to na oko i jest on zależny od ciągu w kominie, typu pieca a nawet pory roku.
      Odpalasz i obserwujesz.
      Jak płomień jest czerwony to nadmuch do góry jak biały to powietrze w dół. Jak na końcach płomienia pojawia się dymienie, znaczy ma mało powietrza.
      Komora pieca powinna być grafitowa a nie czarna.
      Ważne aby obserwować centrum płomienia i prowadzić obserwacje w jak najkrótszym czasie.
      Im dłużej masz drzwiczki otwarte tym więcej lewego powietrza dostanie płomień i pomiar będzie zaburzony.

      Tabelka, którą cytowałem służy do wstępnych nastaw i raczej do piecy ze starszymi sterownikami gdzie wszystko trzeba było samemu obliczać i ustawiać.
      Możesz użyć jako punkt wyjścia.

      A i nie pamiętam czy masz RCK oraz z-tkę.
      Regulator (RCK) jest bardzo ważny przy wietrznej pogodzie a z-tka ogranicza nawiewanie zimnego powietrza.

    • #50202
      Daniel Szegda
      Uczestnik

      Tak, wiem co to rck i zetka. Rck nie był mi nigdy potrzebny, jakoś tak mam dom usytuowany że nie zauważyłem wydzierania żaru z pieca nawet przy wietrznej pogodzie. Komin mam 9m wysoki, ceglany z prześwitem pierwotnym 14×27. Po 30 latach (a tyle dom ma) palenia różnymi różnościami, komin się zasmolił. Ja kupiłem ten dom 5 lat temu i poprawiłem co się dało. Komin czyściłem od góry, od dołu i wyciąłem metrowy otwór w połowie wysokości. Pręty, motyczki i obrotowa szczota lub głowica z łańcuchem na prowadnicy z wiertarką. Udało się wyczyścić sporo, ale nie wszystko.
      Założyłem kompletny wkład z odpływem skroplin, owalny o wymiarach 100×220 co odpowiada objętości rury fi 160 – czyli takiej jak ma  kocioł w specyfikacji komina i taki jaki ma zetka w kącie kotłowi. Gdzie się dało, pomiędzy cegłę a wkład upchałem wełnę skalną. Poza tym komin jest docieplony z zewnątrz na poddaszu i na dachu.
      Wkład w zasadzie kończy się 7cm nad kominem, bo taką mam nakładkę z kołnierzem.Jeśli kocioł pali poprawnie przy +15Ci wietrze,  to zimą tym bardziej będzie śmigał.

      No nic, będę kombinował z nadmuchem.

    • #50204
      SERWIS
      Uczestnik

      A niby skąd sterownik ma wiedzieć, kiedy pompa zmieszania ma działać.
      Ona działa tylko wtedy, gdy temperatura powrotu jest poniżej 55.
      Jeśli będzie wyższa to się wyłączy.

    • #50251
      Daniel Szegda
      Uczestnik

      Po kilku dniach testów stwierdzam, że kocioł i instalacja u mnie pracują poprawnie.

      Tą samą konfigurację wprowadziłem u sąsiada – ma w zasadzie wszystko tak samo, poza 2 szczegółami:
      – zawór 3d (zamiast 4d jak u mnie)
      – rury miedziane 28mm ( od razu na zasilaniu redukcja z 6/4), u mnie 6/4->5/4->1″ przy kotle a dalej rozejście pexem od 32 do 16
      Z obserwacji wynika, że przy nastawie 45C na CO, zawór potrafi przepuścić do 55C na dom, a na powrocie bieda, bo 35C, pomimo pompy w płaszczu.

      Zawór 3d zainstalowany niby poprawnie, ruch otw./zamk. zgodny z testem wyjść. Ochrona powrotu tylko na pompie. Muszę jeszcze opatrzeć jak ma czujniki umieszczone, bo zaizolowane są ale wątpię żeby do rur ściśle przypięte były. Mogą przekłamywać.

      Jakieś sugestie?

    • #50257
      serwis1
      Uczestnik

      Witam

      Mendi 
      “Z obserwacji wynika, że przy nastawie 45C na CO, zawór potrafi przepuścić do 55C na dom, a na powrocie bieda, bo 35C, pomimo pompy w płaszczu.”

      Pompa ochrony powrotu w kotle doprowadza gorącą wodę z górnej części kotła do dolnej części kotła i jest to w 100% skuteczne rozwiązanie do ochrony powrotu. Wartość na czujniku powrotu jest zmierzona na powrocie z instalacji grzewczej przed zmieszaniem stąd tak niska wartość – jest to rzeczywista informacja dla sterownika czy pompa ochrony powrotu ma pracować czy nie.

      Czujnik za zaworem ma pewna bezwładność zależną od sposobu jego zamocowania – czym większa powierzchnia styku czujnika z rurą tym szybsza reakcja na zmiany temperatury. 

      Pozdrawiam
      Serwis Heiztechnik

    • #50261
      Markus
      Uczestnik

      Po kilku dniach testów stwierdzam, że kocioł i instalacja u mnie pracują poprawnie.

      Tą samą konfigurację wprowadziłem u sąsiada – ma w zasadzie wszystko tak samo, poza 2 szczegółami:
      – zawór 3d (zamiast 4d jak u mnie)
      – rury miedziane 28mm ( od razu na zasilaniu redukcja z 6/4), u mnie 6/4->5/4->1″ przy kotle a dalej rozejście pexem od 32 do 16
      Z obserwacji wynika, że przy nastawie 45C na CO, zawór potrafi przepuścić do 55C na dom, a na powrocie bieda, bo 35C, pomimo pompy w płaszczu.

      Zawór 3d zainstalowany niby poprawnie, ruch otw./zamk. zgodny z testem wyjść. Ochrona powrotu tylko na pompie. Muszę jeszcze opatrzeć jak ma czujniki umieszczone, bo zaizolowane są ale wątpię żeby do rur ściśle przypięte były. Mogą przekłamywać.

      Jakieś sugestie?

      Sprawdź jaki czas pełnego otwarcia ma siłownik zaworu 3D/4D i czy taki jest wpisany w parametry [font=Roboto-Light][font=Roboto-Light][font=Georgia]Czas pełnego otwarcia zaworu[/font] [/size][/font][/size][/font]w sterowniku kotła.

    • #50263
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Z obserwacji wynika, że przy nastawie 45C na CO, zawór potrafi przepuścić do 55C na dom, a na powrocie bieda, bo 35C, pomimo pompy w płaszczu.

      Przebicia mogą wynikać z szybkości reakcji mieszacza na zmiany temperatury w układzie. 
      Sprawdź czy w sterowniku poprawnie wprowadzony jest czas otwarcia zaworu. Jest napisany na tabliczce umieszczonej na siłowniku. 
      Sprawdź miejsce umocowania czujnika temperatury, powinien być w miarę blizko mieszacza i powinien być zaizolowany aby nie przekłamywał pomiaru. 
      Nie kojarzę czy w tym sterowniku da się zmienić stała czasu całkowania i zakres proporcjonalności. Tymi parametrami mosyfikowalo się to jak szybko siłownik zareaguje i jak duża to będzie reakcja. 

      Chwilowe przebicie może także wynikać z zamknięcia z chwilowego spadku zapotrzebowania na ciepło. Zamknęły się termostaty na kaloryferach. 

    • #50269
      serwis1
      Uczestnik

      Witam

      W HT tronic 900 nie ma parametrów takich jak stała czasu całkowania itp. Jest tutaj zupełnie inny algorytm pracy ale bardzo dużo zależy od pomiaru samego czujnika. Czym większa bezwładność czujnika poprzez  jego słabe przyleganie lub brak izolacji tym większe wahania temperatury za zaworem.

      Tak jak pisze MateuszZurek ważne jest sprawdzenie czasu otwarcia zaworu z tabliczki siłownika, ponieważ zbyt duża różnica pomiędzy nastawą a stanem faktycznym będzie prowadziła do chaotycznej pracy siłownika.

      Pozdrawiam
      Serwis Heiztechnik

    • #50271
      Daniel Szegda
      Uczestnik

      Czasu otwarcia zaworu z tabliczki siłownika, w przypadku siłownika afriso jest to 120s, jest wpisany prawidłowo.
      Pozostaje pogmerać przy czujnikach.

Oglądasz 78 odpowiedzi wątku
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.