Problem ze skroplinami w kominie

Strona główna Forum Kotły z podajnikiem Problem ze skroplinami w kominie

  • Ten temat ma 16 odpowiedzi, 4 odpowiedzi, a ostatnio został zaktualizowany 3 lata temu przez SERWIS1.
Oglądasz 16 odpowiedzi wątku
  • Autor
    Wpisy
    • #73217
      Adam.S
      Uczestnik

      Witam. Od sierpnia 2018 posiadam piec HT Daspel GL 30kW ze sterownikiem HT tronik 850. Piec został zamontowany w miejsce starego węglowego i wykorzystany został stary komin z cegły 14x26cm. Dom wysoki ok 14metrów.

      Pierwszy problem. Gdzieś w okolicach września października z ślimaka palnika zaczął wydobywać się dym, instalator zalecił wyjęcie kilku sprężyn z góry kotła i w sumie pomogło, jednak w szczytowym momencie miałem ich wyjętych połowę aby się nie kopciło. W tym czasie instalator z dwa razy ustawiał parametry pieca bez większych rewelacji. Instalator mówił że słaby ciąg, w styczniu kominiarz stwierdził cytuje „zaj….sty ciąg” ale podła tylko 1,4m/s przy wyjętej spirali i 0,7 m/s przy włożonych, badanie robił anemometrem. Pożyczyłem urządzenie do badania podciśnienia i maksymalne jakie mi się udało zmierzyć to 12pa (zalecane 20pa) badane w wyczystce choć nie jestem pewien co poprawności pomiaru.

      To był pierwszy problem, następnym było pojawianie się dużej ilości spieków na palniku gdzie dwa razy w tygodniu trzeba było je usuwać a w okolicy grudnia w piecu zaczęło pojawiać się dużo czarnej sadzy. Postanowiłem zmienić pellet na inny gdyż uznałem że to wina zanieczyszczeń. Po zakupie pelletu przeważyłem dla ciekawości stary 14,6 na nowym pellecie 11. W piecu ku mojemu zdziwieniu ustawione domyślne 10,2 (instalator przy pierwszym uruchomieniu ważył pellet i podobno wprowadzał, czy odłączenie zasilania pieca mogło spowodować wyzerowanie ustawień?) Na nowym pellecie sadza się już nie osadza i brak jest tak dużej ilości spieku choć nadal on występuję jednak nie jest tak twardy jak na starym pellecie.Wypale stary pellet i będę kombinował na nowym. Zobaczymy.

      I teraz problem trzeci komin jest murowany z cegły brak wkładu i zauważyłem że na górnym piętrze przy styku sufitu z kominem pod dachem zaczęły pojawiać się brązowo czarne przebarwienia, zakładam że kondensat, opierzenie komina było robione 2 lata temu i wygląda dobrze a brunatne wykwity pojawiają się z obu stron komina pod sufitem w miejscu usytuowania komina od pieca, sam komin ma jeszcze po bokach 3 ciągi wentylacje i odpowietrzenie kanalizy i tam nie występują żadne plamy. Z tego co wyczytałem na forum to niska temperatura spalin ale w piecu na pellet tak jest, jak ugryźć ten temat? W sumie na tym najbardziej mi zależy.

      Piec ładnie dogrzewa, z samym paleniem nie ma problemu poza rozpalaniem jak nazbiera się spieków. Ustawienia pieca:

      Max moc nadmuchu 47%
      Czas podajnika max 10,5sek

      Średnia moc nadmuchu 38%
      Czas podajnika śred. 6,5sek

      Min moc nadmuchu 31%
      Czas podajnika min. 3,3sek

      Histereza H1 5 stopni
      Histereza H2 10 stopni
      Histereza kotła 15 stopni

    • #73234
      M.
      Uczestnik

      A jak wyglada u Ciebie temperatura palnika podczas pracy bo ja mam problem z tym w podobnym kotle?

    • #73233
      M.
      Uczestnik

      Co do wykwitów pewnie będziesz musiał włożyć wkład ze stali kwasoodpornej. W tych kotłach jest niska temperatura spalin zwłaszcza wyżej dlatego pojawia Ci się to o czym piszesz.

    • #73232
      Adam.S
      Uczestnik

      Nigdy alarm od zbyt wysokiej temperatury sie nie zgłaszał.

    • #73231
      M.
      Uczestnik

      A masz możliwość w trakcie pracy sprawdzenia jaka jest temperatura podczas pracy bo u mnie teraz podchodzi bardzo wysoko i zwalnia i się potrafi w ciągu pracy ponownie rozpalić

    • #73230
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Cześć,
      Tak jak Osa napisał. Piec 5 klasy ma niska temperaturę spalin i nie jest w stanie poprawnie nagrać takiego komina co kończy się słabym ciągiem i kondensacji.
      Gdizes czytałem, że przy takich komina h wykwity pojawiają się z powodu niedokladnego ocieplenia albo uszczelnienia komina.
      Dymienie może wynikać z wielu czynników. Na przykład brak napowietrzenia korlowni. Tak zwanej Zetki.
      Także ciąg komina jest tu ważny.

      Jak ugryźć temat?
      Skontaktuj się z kimś kto na prawdę zna się na kominach i jakie stosuje się do takich piecy.
      Prawdopodobnie najprościej będzie wsadzić wkład z nierdzewki z regulatorem ciągu na szczycie i na dole i podpiąć odprowadzenie kondensat do kanalizacji lub szamba.
      Wazne aby kondensat był doprowadzony. W przeciwnym razie przeniesie problem do kotłowni i cała operacja nic nie da.

      Przydomowa oczyszczalnia może sobie z nim nie poradzić ale to skonsultować bym z kimś co się na oczyszczalniach zna.

    • #73229
      Adam.S
      Uczestnik

      Dziś na jednym cyklu rozpalenia i dogrzania kotła do 70 stopni palnik rozgrzał się do 39 stopni, zimą jak pracuje dłużej pewnie trochę więcej.

    • #73228
      Adam.S
      Uczestnik

      Zetka jest wykonana ok 30cm nad podłogą gdzie stoi piec. wentylacja również. Komin na bank nie jest izolowany bo to stary dom i komin biegnie wewnątrz budynku na jednej ze ścian. Ciąg komina jak pisałem kominiarz podał z anemometru co nie jak nie idzie przeliczyć na paskale (prawie). Z tym odprowadzeniem kondensatu do kanalizy będzie problem, nie można go zbierać do zbiorniczka pod wyczystką ? Mocno jest to szkodliwe? No i jak to wygląda w przypadku wkładu z kwasówki? Są jakieś dane na temat średnicy tej rury która musi cyć dla tego pieca?

    • #73227
      M.
      Uczestnik

      Dane masz w dtr kotła na stronie, jak będziesz kiedyś mógł jak piec będzie dłużej chodził to zobacz na temperaturę palnika i daj znać ile wynosi tak po godzinie i więcej pracy

    • #73226
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Zetka jest wykonana ok 30cm nad podłogą gdzie stoi piec. wentylacja również. Komin na bank nie jest izolowany bo to stary dom i komin biegnie wewnątrz budynku na jednej ze ścian. Ciąg komina jak pisałem kominiarz podał z anemometru co nie jak nie idzie przeliczyć na paskale (prawie). Z tym odprowadzeniem kondensatu do kanalizy będzie problem, nie można go zbierać do zbiorniczka pod wyczystką ? Mocno jest to szkodliwe? No i jak to wygląda w przypadku wkładu z kwasówki? Są jakieś dane na temat średnicy tej rury która musi cyć dla tego pieca?

      Ten ciąg szału nie robi ale powinien wystarczyć z tym, że zmiez sobie jaki masz ciąg w piecu na zawirowywaczach.

      Ja mam starszy piec z jednym zawirowywaczem i przepływ na postoju osiąga 1m/s.

      Z takim kominem na pewno nie będziesz miał spokoju.
      Co do wymiarów nowego się nie wypowiem. Nie znam się.
      Trochę wymiary masz dziwne, nie wiem czy będzie się w niego dało wprowadzić nowy wkład. Może dało by się przebić na zewnątrz. Skontaktuj się z kimś na codzień montuje kominy.

      Kondensat ma odczyn kwaśny. Jakoś strasznie niebezpieczne to nie jest.
      Możesz odprowadzić do wiadra tylko zostanie kwestia częstości wnoszenia tego i tego gdzie się tego pozbyć.

      Kolega kiedyś mi mówił, że u niego z pieca gazowego kondensacyjnego wychodziło wiadro dziennie.
      U ciebie będzie mniej bo to nie jest pięć kondensacyjny.

    • #73225
      Adam.S
      Uczestnik

      Może to tylko zbieg okoliczności ale plamy pojawiły sie dopiero po tym jak zmienilem pellet na inny który wydawał sie bardziej wilgotny niz poprzedni. Wcześniej pół roku nic sie nie działo. Z wilgotnego pelletu będzie wiecej kondensatu. Chyba że pół roku cegły przemiekaly i teraz bedzie tylko gorzej :/

    • #73224
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Może to tylko zbieg okoliczności ale plamy pojawiły sie dopiero po tym jak zmienilem pellet na inny który wydawał sie bardziej wilgotny niz poprzedni. Wcześniej pół roku nic sie nie działo. Z wilgotnego pelletu będzie wiecej kondensatu. Chyba że pół roku cegły przemiekaly i teraz bedzie tylko gorzej :/

      Cześć,
      Wątpię aby to się objawiło w krótkim czasie.
      Możliwe, że to tylko zbiegł się w czasie że zmiana paliwa.

    • #73223
      Adam.S
      Uczestnik

      Witam. Wracam do tematu. Ociepliłem komin i ilość kondensatu przy tegorocznej zimie się zmniejszyła ale komin dalej jest wilgotny w środku tyle  że już nie mokry. Zostaje wkład kominowy. Pomijając firmę, którą będą musiał poszukać aby rozwierciła komin i zamontowała wkład jest ktoś wstanie podpowiedzieć na co zwrócić uwagę jak będą montować wkład żeby znów nie był0 problemów. Mam na myśli jaka powinna być średnica tego wkładu? czy powinni od razu zamontować RCK? I czy po zamontowaniu jakiś protokół odbioru z pomiarem ciągu? plus rzeczy o które nie niem że trzeba się jeszcze dopytać.

    • #73222
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Cześć,

      RCK – zdecydowanie tak. Pomoże przy wietrznej pogodzie. Poza tym łatwiej będzie go od razu zamontować.

      Zadbaj o odprowadzenie skroplin z komina. Raczej nie powinno ich być dużo ale zawsze lepiej o to zadbać.

       

      O resztę polecam zapytać serwis lub firmę, która zajmuje się wykonaniem komina.

       

    • #73221
      SERWIS1
      Opiekun forum

      W każdym przypadku komin projektuje projektant w zależności od parametrów kotła (temperatura spalin, minimalny ciąg kominowy, strumień masy spalin). W projekcie jest uwzględniony odcinek pionowy jak też długość i kształt przyłącza kominowego (np. jedno kolano 90 stopni na przyłączu wymusza wydłużenie obliczonego wcześniej komina o 1m ze względu na dodatkowe opory przepływu spalin).

      Do kotłów spełniających wymagania 5 klasy i EcoDesign zalecane są kominy stalowe izolowane ze względu na małą pojemność cieplną.

      W przypadku modernizacji komina wkład stalowy poprawi pracę komina jednakże warto go zaizolować.

      Regulator ciągu kominowego nie jest elementem obowiązkowym jednakże jest zalecany, ponieważ komin grawitacyjny jest zależny od warunków atmosferycznych panujących na zewnątrz budynku – np. w wietrzny dzień ograniczy ciąg kominowy zapobiegając wychłodzeniu kotła.

    • #73220
      Adam.S
      Uczestnik

      Dziekuje za podpowiedzi. Czy po wykonanej usłudze mogę jakoś poprawnie zweryfikować ciąg kominowy? Instrukcja od kotła mówi o minimalnym ciągu 20Pa, ta wartość ma być stała?  w bezwietrzne dni chyba ciężko będzie uzyskać taki ciąg. Może jakaś kontrola z zakładu kominiarskiego czy wszytsko zostało poprawnie zrobione, nie chciał bym za rok znów się z tym męczyć… RCK reguluje tylko nadmierny ciąg, w przypadku słabego niewiele się da zrobić. Wykonywał ktoś z kolegów z forum pomiary ciągu przy tych piecach ?

    • #73219
      SERWIS1
      Opiekun forum

      Komin dobiera się do parametrów kotła i generowany przez niego ciąg musi być odpowiedni podczas pracy kotła. Praktyczne sprawdzenie ciągu kominowego można wykonać ustawiając kocioł na parametry nominalne (moc nominalna, ilość tlenu w spalinach). Ustawiamy kocioł na moc nominalną (uwzględniając sprawność), rozgrzewamy układ  i możemy dokonać pomiaru pomiędzy kotłem a kominem (poprzez mały otwór wywiercony w przyłączu kominowym). Ciąg mierzymy mikromanometrem. W przypadku gdy ktoś chciałby mierzyć go anemometrem (wiatraczek) to warto od razu podziękować za usługę – ciąg to nie jest prędkość. Na protokole z pomiaru musi widnieć zapis wartości ciągu w Pa lub mBar oraz opis warunków przy jakich został zmierzony (np. moc nominalna kotła HT DasPell GL 12). Opis na protokole typu: „komin jest prawidłowy, ciąg jest dobry” niczemu nie służy, ponieważ nie określa wartości zmierzonych oraz do czego się odnosi.

      Odpowiedni ciąg kominowy musi być generowany przy każdej pogodzie stąd projektowanie komina uwzględnia model kotła, kształt i długość przyłącza kominowego, wysokość komina, materiał komina,  kształt budynku, wysokość ponad najwyższą krawędź dachu itp. RCK ma za zadanie jedynie ograniczyć ciąg np. przy wietrznej pogodzie.

Oglądasz 16 odpowiedzi wątku
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.