Daspell GL 15kw – pomoc z nastawami

Strona główna Forum Kotły z podajnikiem Daspell GL 15kw – pomoc z nastawami

Oglądasz 82 odpowiedzi wątku
  • Autor
    Wpisy
    • #72550
      Przemek
      Uczestnik

      Witam
      Użytkuję piec od półtorej roku, od tego czasu nic przy piecu nie grzebałem ale wydaje mi się że coś jest nie tak.

      1 problem
      Piec po 2 tygodniach użytkowania jest pełny popiołu ( popiół sięga do palnika, pełne wiadro 15 litrów )
      Na ściankach pieca osadza się dużo popiołu.
      Zauważyłem również że język płomienia nie wychodzi nawet z palnika i wypluwa niedopalone resztki pelletu
      co jakiś czas muszę wyciągać mały spiek z palnika

      Posiadam wkład kominowy 150mm
      Termostat pokojowy ustawiony u korytarzu gdzie temperatura jest ustawiona na 23
      Sterownik HTtronic 850
      Pellet: Poltarex premium plus
      Do ogrzania ma 120m2, dom ocieplony.

      Ustawienia kotła:
      Temp. zadana kotła: 70st C
      Modulacja mocy:
      – 100% Moc nadmuchu – 46%
      – 100% Praca podajnika – 4,5
      – 50% Histereza H2 – 10st C
      – 50% Moc nadmuchu – 34%
      – 50% Praca podajnika – 3,6s
      – 30% Histereza H1 – 5st C
      – 30% Moc nadmuchu – 30% – mniej nie mogę ustawić
      – 30% Praca podajnika – 2,2s
      – Histereza kotła – 15st C
      – Min moc kotła FL – funkcja niedostępna
      – Max moc kotła FL – funkcja niedostępna
      Ustawienia serwisowe:
      Ustawienia palnika:
      Rozpalanie:
      – Czas testu zapłonu – 60s
      – Dawka paliwa – 60s
      – Detekcja płomienia – 25%
      – Nadmuch rozpalania – 40%
      – Czas rozpalania – 6 min
      – Nadmuch po rozpaleniu – 35%
      – Czas nadmuchu po rozpaleniu – 40s
      – Czas rozgrzewania – 30s
      – Czas pracy z mocą minimalną – 4min

      Praca:
      – Tryb termostat – NIE
      – Czas cyklu PRACA – 20s
      – Wydajność podajnika – 8,6kg/h – pellet przeważałem
      – Kaloryczność paliwa – 5kWh/kg
      – Pojemność zbiornika – 175kg

      Wygaszanie:
      – Max czas wygaszania – 12min
      – Min czas wygaszania – 3 min
      – Moc przedmuchu – 85%
      – Czas Przedmuchu – 40s
      – Przerwa przedmuchu – 15s
      – Start przedmuchu – 50%
      – Stop przedmuchu – 3%

      Czyszczenie:
      – Czas czyszczenia rozpalanie – 85s
      – Czas czyszczenia wygaszanie – 2min
      – Nadmuch czyszczenia – 100%
      – Praca siłownika PRACA – 85s
      – Pauza siłownika PRACA – 15min
      – Praca siłownika WYGASZANIE – 85s
      – Pauza siłownika WYGASZANIE – 3min

      Nadzór:
      – Czas nadzoru – 0min
      – Czas podawania – 0,5s
      – Czas cyklu – 70s
      – Moc nadmuchu – 30%

      2 problem
      Stałem przy kotle i zauważyłem że kocioł nagrzeje się do 70 stopni (później dobije do 75). Jeżeli temperatura w domu obniży się poniżej zadanej 23 stopni to piec puszcza wodę na kaloryfery i tu wydaję mi się że jest kolejny problem, jeżeli się mylę to proszę mnie poprawić, mianowicie temperatura na kotle spadnie do 40 stopni po czym wyłącza się pompa i rozpala się piec. Po dobiciu do 45 znowu pompa się załącza i tak w kółko aż temperatura w pomieszczeniu dobije do 23 stopni.

      Wydaje mi się że 40-45 na kaloryferach to trochę za mało bo nie są one jakoś zbyt gorące. Jeżeli jest to wskazane to co zmienić w ustawieniach żeby ta wartość wahała się miedzy 55-50 stopni?

      3 problem
      Zerknąłem na liczniki serwisowe i wychodzi na to że kocioł pracuję praktycznie cały czas na 100% mocy, tak ma być? Na takich nastawach jakie teraz posiada piec osiąga jakieś 8.5kW i strumień paliwa 1.7kg/h

      Praca MAX- 3386h
      Praca ŚRED: 524h
      Praca MIN: 471h
      Rozpaleń: 3967
      Praca podajnika: 974h
      Resetów: 35

    • #72633
      Markus
      Uczestnik

      Witam

      Mamy, jak tu Kolega napisał, kilka problemów. Na początek skupmy się na pierwszym.
      Jeżeli pellet został prawidłowo przeważony (a dokładnie ile podaje podajnik w przeliczeni na 1h), to czasy podawania dla poszczególnych poziomów mocy są teraz ustawione odpowiednio na 9.7 kW, 7.7 kW, 4,7 kW. O ile te dwa ostatnie są Ok, to pierwszy mógłby być większy (chyba że to celowy zabieg aby pracować z mocą maksymalną 10 kW). Dla 15 kW powinno być 7 s. A dla np. 13,5 kW – 6,3 s.
      I druga sprawa moc nadmuchu, Jeżeli jest krótki ostry płomień do moc nadmuch jest zbyt duża, Płomień powinien być bardziej swobodny, na końcach żółty.
      Zbyt duży nadmuch powoduje podrywanie resztek niespalonego pelletu i szybsze wydmuchiwanie w komin ciepła, zanim odbierze je wymiennik.
      U mojego krewniaka w kotle Daspell 20kW ustawione nadmuch są na poziomie 30%, 29%, 28%
      Czy w Twojej kotłowni jest prawidłowe napowietrzenie (Zetka) i wentylacja?

      To tyle na początek
      Pozdrawiam

      Markus

    • #72632
      Przemek
      Uczestnik

      Witaj Markus

      W mojej kotłowni nie ma niestety zetki, wentylowana jest ewentualnie przez dziurę przez którą wrzucam worki z pelletem do piwnicy.
      Nie jest to nowy dom i niestety nie pomyśleliśmy o tym przy wymianie kotła.

      Przede wszystkim chcę osiągnąć to żeby piec był czystszy i pellet prawidłowo się spalał.
      Zmieniłem następujące rzeczy

      Modulacja mocy:
      – 100% Moc nadmuchu – 38%
      – 100% Praca podajnika – 6,3

      po zmianie jest 13.7 kw
      strumień paliwa 2.4kg/h
      pellet zaczął spalać się lepiej, ogień jest odpowiedni.

      średniej i minimalnej nie ruszać? bo nie wiem dlaczego ale minimalny nadmuch jaki mogę ustawić to 30%

    • #72631
      Markus
      Uczestnik

      W parametrach serwisowych/Praca/, ustawia się minimalny nadmuch i fabrycznie jest ustawiony na 30%

      Co do Zetki, to bym na Twoim miejscu pomyślał o tym, jak sam piszesz kotłownia jest „ewentualnie wentylowana”, czyli otwór jest prawdopodobnie zakrywany.

    • #72630
      Przemek
      Uczestnik

      ok to problem 1 mogę uznać za rozwiązany, poobserwuje jak to się będzie zachowywać.
      Warto ustawiać piec na 15 kw, czy lepiej przy jakich temperaturach jakie są teraz zadać mu max np. 13.5?

      Masz jakieś rady jeśli chodzi o 2 problem? Bo 3 będę musiał dłużej poobserwować bo zmianie nastaw.

      otwór jest zakrywany tylko metalową płytą wiec mocno wieje

    • #72629
      Markus
      Uczestnik

      Problem nr 2

      Masz termostat pokojowy. Pytanie jak jest ustawiona reakcja w regulatorze na sygnał od termostatu na osiągnięcie temperatury w pomieszczeniu?

      Czy jest wyłączana pompa?

      i drugie pytanko tryb pracy standardowy czy Fuzzy Logic?

    • #72628
      Przemek
      Uczestnik

      Tryb pracy standard

      Temperatura na termostacie 23 stopnie, reakcja termostatu 0.2 ( przy 22.8 załącza się pompa )
      Po osiągnięciu 23 stopni pompa na wyłącza i piec dogrzewa się do 70 stopni po czym się wyłącza.

    • #72627
      Markus
      Uczestnik

      Ja mam też termostat pokojowy. Mam stara instalację z grzejnikami żeliwnymi.
      Mój termostat pokojowy obniża temperaturę na mieszaczu o dwa stopnie. Nie wyłączam pompy CO
      Z tym że mieszacz ma siłownik, którym steruje regulator kotła, w oparciu o temperaturę zewnętrzną i wybrana krzywą pogodową.
      Przy obecnych temperaturach mieszacz podaje na grzejniki wodę o temperaturze około 35C

      Czy w Twojej instalacji jest zawór 3D lub 4D, czy z siłownikiem czy bez.

      Czy masz jakoś zorganizowaną ochronę powrotu?

    • #72626
      Przemek
      Uczestnik

      W mojej instalacji są 2 pompy cyrkulacyjne, jedna na grzejniki i druga do bojlera.
      jeżeli temp. w pomieszczeniu spadnie poniżej zadanej to termostat daje sygnał pompie która się załącza.

      Na 100% jest ochrona powrotu, kotłownia została tak zmodernizowana jak przewidział to producent kotła i wszystko było robione według instrukcji montażu.
      Nie mam akurat przy sobie zdjęcia kotłowni ale jak wrócę z pracy to prześle zdjęcie

    • #72625
      Markus
      Uczestnik

      O jakiej temperaturze idzie woda na grzejniki? Czy w takiej samej jaka jest w kotle?

    • #72624
      Przemek
      Uczestnik

      no na to wychodzi że o takiej samej temperaturze jaka jest w kotle czyli z 75 stopni podaje wodę aż na kotle zejdzie do 40 stopni. Potem piec się rozpala i po osiągnięciu 45 stopni znowu puszcza wodę do obiegu. Dlatego się pytam czy taka wartość ma być (40-45 stopni)
      czy lepiej podnieść do 50-55, wtedy grzejniki będą cieplejsze a kocioł będzie miał mniej do nagrzania.

      No chyba że źle rozumiem prace kotła

    • #72623
      Markus
      Uczestnik

      To może powiem jak chodzi moja instalacja
      Kocioł pracuje w zakresie temperatur 77 – 61 . Spadek poniżej 61 uruchamia palnik. i tak cały czas.
      Teraz na grzejniki idzie woda o temperaturze ustalonej przez mieszacz (obecnie około 35C)

      Mam trzecią pompę tzw. kotłową , która przetłacza gorącą wodę z zasilania na powrót, tak aby na powrocie temperatura oscylowało około 55C

      Dołączam schemat mojej instalacji i wykres temperatur z Econet300 ( od góry Kotła, powrotu, mieszacza na grzejniki, w pomieszczeniach)
      Małe wyjaśnienie wykresu, na mieszaczu nr 2 mam ochronę powrotu , a na temperaturze spalin – temperaturę w pomieszczeniu.
      W niektórych cyklach temperatura kotła spada mocniej, jest to związane z pracą pompy CWU.

    • #72622
      Przemek
      Uczestnik

      ładnie to u Ciebie wygląda z tego wynika że u mnie piec chodzi od 75 do 40 stopni ( spadek poniżej uruchamia palnik )
      temperaturę na mieszaczu 1 mam ustawione na 40 stopni.

      Teraz tak się zastanawiam że jeżeli mam kocioł ustawiony na 70 stopni i Histereza kotła – 15 stopni to kocioł nie powinien pracować w temperaturach od 55 do 70 stopni?

    • #72621
      Markus
      Uczestnik

      no na to wychodzi że o takiej samej temperaturze jaka jest w kotle czyli z 75 stopni podaje wodę aż na kotle zejdzie do 40 stopni. Potem piec się rozpala i po osiągnięciu 45 stopni znowu puszcza wodę do obiegu.

      Dlaczego kocioł rozpala sie dopiero po spadku temperatury do 40 stopni, przecież masz ustawioną histerezę kotła na 15 C?
      Może masz coś ustawione od termostatu pokojowego?

      Pompy ruszają przy 45C bo prawdopodobnie taka jest temperatura załączenia pomp

    • #72620
      Przemek
      Uczestnik

      W termostacie pokojowym mam tylko podaną temperaturę w dzień i w nocy, oraz godziny kiedy dzień noc.
      Sterownik TECH ST-290 v3

      Też się właśnie nad tym zastanawiam dlaczego tak jest.

      Według moich nastaw piec powinien chodzić w następujący sposób

      od 40 do 55 stopni – 100% mocy
      od 55 do 65 stopni – 50% mocy
      od 65 do 70 stopni – 30% mocy

      To by wyjaśniało dlaczego piec chodzi w większości na 100% mocy skoro temperatury na piecu podczas gdy jest włączona pompa podająca wodę do kaloryferów wahają się od 40 do 45 stopni, tylko dziwne jest to dlaczego pompa się nie wyłącza poniżej 55 stopni (histereza 15) tylko pcha wodę aż do 40..

    • #72619
      Markus
      Uczestnik

      Termostat pokojowy przekazuje do regulatora kotła tylko jedna informacje – osiągnięto zadana temperaturę bądź nie.

      To w sterowniku kotła ustawiana jest reakcja na tę informację.

      Sprawdź ustawienia kotła w parametrach użytkownika jak i serwisowych.

      Jaki masz regulator kotła?

    • #72618
      Przemek
      Uczestnik

      HT-tronic 850

      https://www.heiztechnik.pl/dokumenty/INSTRUKCJE%20A/ARCHIWUM/ecoMAX%20850P2-H_DTR_PL_wydanie_1.1.pdf

      strona numer 9
      3.wartość temperatury zmierzonej kotła ( w tym miejscu spada do 40 stopni )

      W sterowniku kotła zmieniam tylko tryb termostat i nic więcej nie ruszałem, tam chyba nawet nic nie ma co zmiany w tym zakresie.

      W instrukcji sterownika wyczytałem coś takiego:

      148.16Ustawienia obiegu mieszacza Ustawienia pierwszego obiegu mieszaczowego znajdują się wmenu: Menu →Ustawienia mieszacza1Ustawienia dla pozostałych mieszaczy znajdują się na kolejnych pozycjach menu i są identyczne dla każdego z obiegów.Ustawienia mieszacza bez czujnika pogodowego Należy nastawić ręcznie wymaganą temperaturę wody w obiegu grzewczym mieszacza za pomocą parametru Temp. zadana miesz., np. na wartość 50°C. Wartość powinna być taka, aby zapewnić uzyskanie wymaganej temperatury pokojowej.Po podłączeniu termostatu pokojowego należy ustawić wartość obniżenia temperaturyzadanej mieszacza od termostatu(parametry Term. pokojowy miesz.)np. na wartość5°C. Wartość tą n ależy dobrać doświadczalnie.Termostatem pokojowym może być termostat tradycyjny (zwierno-rozwierny) lub panel pokojowy.Po zadziałaniu termostatu,temperatura zadana obiegu mieszacza zostanie obniżona, co przy prawidłowym doborze wartości obniżenia będzie powodować zahamowanie wzrostu temperatury w ogrzewanym pomieszczeniu.

      Ja mam ustawioną temperaturę mieszacza 1 na 40 stopni. To może być powód dla którego temperatura kotła spada do takiego poziomu?

    • #72617
      Markus
      Uczestnik

      W sterowniku kotła zmieniam tylko tryb termostat i nic więcej nie ruszałem, tam chyba nawet nic nie ma co zmiany w tym zakresie.

      To zmień to na wyłączone, chyba ze masz inne możliwości, to napisz jakie.

    • #72616
      Przemek
      Uczestnik

      Muszę mieć na włączone żeby termostat pokojowy działał. Innych możliwości tam nie ma.

      Termostat to nie jest dobry trop. Tam tylko ustawiam jaką chcę mieć temperaturę w pomieszczeniu i to tyle.

    • #72615
      Markus
      Uczestnik

      Termostat ma być włączony w parametrach mieszacza. Nie w parametrach kotła

    • #72614
      Przemek
      Uczestnik

      A to tak mam zrobione jak piszesz.
      Termostat na mieszaczu włączony
      na kotle wyłączony.

      Podniosę temperaturę mieszacza 1 na 55 stopni i zobaczę co się stanie.

    • #72613
      Markus
      Uczestnik

      Według moich nastaw piec powinien chodzić w następujący sposób

      od 40 do 55 stopni – 100% mocy
      od 55 do 65 stopni – 50% mocy
      od 65 do 70 stopni – 30% mocy

      To by wyjaśniało dlaczego piec chodzi w większości na 100% mocy skoro temperatury na piecu podczas gdy jest włączona pompa podająca wodę do kaloryferów wahają się od 40 do 45 stopni, tylko dziwne jest to dlaczego pompa się nie wyłącza poniżej 55 stopni (histereza 15) tylko pcha wodę aż do 40..

      Nie przyuważyłem tego tekstu, skąd takie przedziały.

      Przecież w pierwszym poście napisałes:

      Ustawienia kotła:
      Temp. zadana kotła: 70st C
      Modulacja mocy:
      – 100% Moc nadmuchu – 46%
      – 100% Praca podajnika – 4,5
      – 50% Histereza H2 – 10st C
      – 50% Moc nadmuchu – 34%
      – 50% Praca podajnika – 3,6s
      – 30% Histereza H1 – 5st C
      – 30% Moc nadmuchu – 30% – mniej nie mogę ustawić
      – 30% Praca podajnika – 2,2s
      – Histereza kotła – 15st C
      – Min moc kotła FL – funkcja niedostępna
      – Max moc kotła FL – funkcja niedostępna

      co daje przedziały 55-60
      60-65
      65-70
      ?????

    • #72612
      Przemek
      Uczestnik

      Histereza H1 i H2 przynajmniej tak wyczytałem w instrukcji.
      Link do zdjęcia:
      https://zapodaj.net/7d837550dac83.png.html

    • #72611
      Markus
      Uczestnik

      Jeśli Tk (zadana kotła) = 70C
      a H2 = 10C
      a H1 = 5C
      i Hk (histereza kotła) = 15C

      to palnik powinien włączać się przy Tk – Hk = 55C
      i tu powinien w jakimś czasie dojść do 100% mocy

      potem przy Tk – H2 = 60C
      powinien ograniczać moc do 50%

      potem przy Tk – H1 = 65C
      powinien ograniczać moc do 30C

      przy Tk=70 włączyć wygaszanie.

    • #72610
      Przemek
      Uczestnik

      Tak powinno to wyglądać. A w rzeczywistości tak nie jest.
      Jest jeszcze temperatura mieszacza 1 ustawiona na 40 stopni (zmienie na 55 i zobaczymy)
      Chyba że mieszacz nie ma tu nic do rzeczy.

    • #72609
      Markus
      Uczestnik

      Mieszacz nie powinien mieć nie do tego. jest na zaworze 3D czy 4D?
      Rozumiem że ręcznie ustawiany czy też z regulatora kotła?

    • #72608
      Przemek
      Uczestnik

      z regulatora, ręcznie ustawiam tylko poziom wody w instalacji

      wrócę z pracy po 14 to dam znać na jakich jest zaworach + zdjęcia instalacji, bo nie wiem.

    • #72607
      Markus
      Uczestnik

      Jeśli ze sterownika kotła , to musi być siłownik, to teraz czy jest to zawór 3D czy 4D.
      Rzeczywiście zdjęcia coś może wyjaśnią.

    • #72606
      Przemek
      Uczestnik

      Moje aktualne nastawy

      Temp. zadana kotła: 70st C
      Modulacja mocy:
      – 100% Moc nadmuchu – 31%
      – 100% Praca podajnika – 6.3s (13.5kw)
      – 50% Histereza H2 – 10st C
      – 50% Moc nadmuchu – 30%
      – 50% Praca podajnika – 3.5s (7.5kw)
      – 30% Histereza H1 – 5st C
      – 30% Moc nadmuchu – 29%
      – 30% Praca podajnika – 2.1s (4.5kw)

      Znalazłem opcję przy której pompa wyłączała się dopiero przy 40 stopniach na kotle.

      Zmieniłem to i teraz pompa wyłącza się jak temperatura w kotle spadnie poniżej 50stopni. Tak zostawić?

      Ogień na każdym trybie pracy jest ładny równy i sięga delikatnie tylniej ścianki pieca

      Podczas wygaszania i czyszczenia pieca z przodu na palniku pozostaje drobny niespalony pellet. Można temu jakoś zaradzić?

      Moc nadmuchu przy wygaszaniu 85%
      Moc nadmuchu przy czyszczeniu 100%

    • #72605
      Markus
      Uczestnik

      Przy wygaszaniu bym zmniejszył do 35%. Pellet ma się normalnie wypalić

      Teraz pytanie dlaczego kocioł schodzi poniżej 55 stopni?

      Dobrze byłoby zaobserwować.

      No jaki jest w instalacji zawór X-drogowy, czy z siłownikiem? Przydałoby się zdjęcie.

    • #72604
      Przemek
      Uczestnik

      https://zapodaj.net/add4292c756f6.jpg.html
      https://zapodaj.net/67b42e2863230.jpg.html
      https://zapodaj.net/ea07318decb10.jpg.html
      https://zapodaj.net/353bf36230c1e.jpg.html

      Za szybko się chyba ucieszyłem.. co prawda pompa która podaje wodę do grzejników się wyłączyła przy 50 stopniach ale temperatura pieca i tak spadła do 38 stopni… nie mam pojęcia czemu..

    • #72603
      Markus
      Uczestnik

      W sumie widzę dwie pompy, przydałby się odręczny schemat.

      W której opcji sterownika zmieniasz temperaturę wody idąca na grzejniki?

    • #72602
      Przemek
      Uczestnik

      Ustawienia serwisowe – ustawienia CO i CWU – temperatura załączenia pompy (ustawiłem na 55stopni)

      Co do dwóch pomp to jedna jest od grzejników a druga jest tylko do bojlera. Jest to zrobione po to żebym latem mógł grzać tylko wodę w bojlerze

    • #72601
      Przemek
      Uczestnik

      Paląc a takich ustawieniach zauważyłem że teraz na drzwiczkach od palnika i ściankach oddadza się biały nalot tak ma być?
      Wcześniej było dużo czarnego.

      Nadal nie rozumiem dlaczego temperatura na piecu po odłączeniu pompy spada do ok 41 stopni… pompy wyłączone, piec zaczyna się rozpalac od 55 stopni (pierw czyszczenie) i potem się rozpala..

      Może przez czyszczenie takie coś się dzieje?

    • #72600
      Markus
      Uczestnik

      Pompy CO i CWU , to jest OK.
      Parametr temperatury załączania pomp zabezpiecza kocioł przed pompowaniem zimnej wody dopóki kocioł się nie nagrzeje.

      Natomiast wychodzi, że nie masz zaworu 3 lub 4 drogowego. Ani nie ma tu ochrony powrotu.
      Gdy pompa CO rozpoczyna pracę to tłoczy do grzejników gorącą wodę, natomiast z powrotu tłoczona jest zimna.
      I tu jest problem, schłodzona woda z grzejników zalewa dół kotła. Niestety jest to przyczyna korozji niskotemperaturowej.
      Niestety nie wyjaśnia to do końca czemu temperatura w kotle schodzi do 40 stopni.

      Musiałbyś prześledzić cały jeden cykl żeby zaobserwować (zanotować) co się dzieje w kotle, przy jakich temperaturach załącza się kocioł i pompa CO.

      Czarny nalot to niespalona sadza, biały świadczy czasami nawet ciut za dużo ilości tlenu.

    • #72599
      Przemek
      Uczestnik

      Pierwsze co zrobiłem to wygasilem piec i wyczyscilem go bardzo dokładnie, bp półtorej roku na takich złych ustawieniach zrobiło swoje..
      Wyglądałem jak górnik ktory dopiero co skonczyl zmiane.. sadzę byly miejscami żółto czarne imiały bardzo specyficzny zapach, nigdy czegoś takiego nie czułem.

      Cały cykl wygląda następująco. Zacznijmy od uruchomienia pieca

      1. Piec się czyści i następnie rozpala.
      2. Po osiągnięciu 55 stopni załącza się pompa CO.
      3. Temperatura spada do 50 stopni ( wyłącza się pompa CO )
      4. Temperatura spada do 41 stopni
      5. Temperatura na termostacie pokojowym została osiagnieta, pieć zaczyna pracę do osiągnięcia 70 stopni.
      6. Piec pracuje na 100% mocy aż do osiągnięcia 60 stopni i przełącza się na 50%
      7. Po osiągnięciu 65 stopni piec przechodzi na 30% mocy
      8. Po osiągnięciu 70 stopni piec zaczyna wygaszanie
      9. Czyszczenie kotła i przejście w tryb postój
      10. Po wygaszaniu i czyszczeniu temperatura pieca wynosi 75-78 stopni.

    • #72598
      Przemek
      Uczestnik

      Wygląda na to że wszystko jest w porządku. Ta temperatura spadła do 41 tylko podczas pierwszego cyklu. Podczas drugiego było już 47 i zaczęło wzrastać.

      Niech tak trochę pochodzi i w wtedy się oceni.

      Dziękuję za rady Markus, dużo się nauczyłem dzisiejszego dnia i w końcu zacząłem rozumieć o co chodzi w tych nastawach i jakie parametry są za co odpowiedzialne.

      Jeszcze raz dzięki za pomoc.
      Pozdrawiam

    • #72597
      Przemek
      Uczestnik

      ewentualnie jakbyś mógł jeszcze zerknąc czy tak ma wyglądać płomień?

      link: https://www48.zippyshare.com/v/PG2hnCRN/file.html

    • #72596
      Markus
      Uczestnik

      Cieszę się że coś pomogłem, ale nie jest to optymalne ustawienie pracy kotła.
      Jest niestety ryzyko wystąpienia w twoim kotle korozji niskotemperaturowej.

      W dokumentacji kotła DasPell
      na stronie 16 mamy następujący tekst:

      Kocioł powinien być eksploatowany przy różnicy temperatur zasilania i powrotu w zakresie 10-20C oraz temperaturze powrotu nie mniejszej niż 45C bądź 55C.
      W celu uniknięcia gromadzenia się nadmiernej ilości kondensatu ze spalin a tym samym przedłużenia żywotności kotła zaleca się utrzymywanie temperatury w kotle nie mniejszej niż 65C, przy sprawnie działającym zaworze mieszającym trój lub czterodrogowym. Aby uzyskać najlepszą ekonomikę zaleca się zastosować zawór mieszający na instalacji. Jako medium cieplne zaleca się stosowanie czystej, miękkiej wody, najlepiej destylowanej, uzdatnionej lub przegotowanej.
      Dla uzyskania prawidłowej pracy kotła, długiej bezawaryjnej oraz efektywnej eksploatacji należy:
      • Zamontować zawór temperaturowy zabezpieczający powrót kotła przed wpłynięciem czynnika grzewczego
      o temperaturze niższej niż 45C bądź 55C.
      • Zamontować zawór trój lub czterodrogowy dla celów regulacyjnych ustalających temperaturę instalacji.
      • Najbardziej efektywną jest eksploatacja kotła na poziomie 80% jego mocy nominalnej z temperaturą na kotle około 65-70C.

      Korozja niskotemperaturowa
      Podczas eksploatacji kotła przy temperaturze czynnika grzewczego poniżej 55C para wodna zawarta w spalinach wykrapla się na ściankach kotła i w powiązaniu z toksycznymi związkami zawartymi w produktach spalania tworzy substancje żrące.
      Dłuższe użytkowanie w niższych temperaturach może spowodować korozję, a co za tym idzie skrócenie żywotności kotła. Nie zaleca się eksploatacji kotła przy temperaturze zadanej poniżej 65C.
      Schemat podłączenia zabezpieczenia temperaturowego – warunek uzyskania 60 miesięcznej gwarancji na szczelność korpusu.

      Co do płomienia, nie jest źle, możesz spróbować zdjąć po 1% procencie.

      Pozdrawiam

      Markus

    • #72595
      Przemek
      Uczestnik

      Witam po 4 dniach.
      Jeżeli chodzi o pracę kotła to w środku wygląda dobrze, mało syfu na ściankach nic się nie osadza.

      Mam tylko problem z czyszczeniem palnika, zostaje na nim dużo syfu co po dłuższym nieczyszczeniu zamienia się w spiek.

      Tak wygląda palnik który był czyszczony wczoraj.

      Podam moje parametry wygaszania I czyszczenia może ktoś coś zaradzić.

      Wygaszanie

      Max czas wygaszania 10 min
      Min czas wygaszania 4 min
      Moc przednich i 60%
      Czas przednich 55sek
      Przerwa w przedmuchu 15sek
      Start przedmuchu 50%
      Stop przedmuchu 3%

      Czyszczenie
      Czas czyszczenia rozpalania 85sek
      Czas czyszczenia wygaszania 3 min
      Nadmuch czyszczenia 100%
      Praca siłownika praca 85 s
      Pauza siłownika praca 3min
      Praca siłownika wygaszanie 85sek
      Pauza siłownika wygaszanie 3min 20200124_184717.jpg 20200124_184713.jpg

    • #72594
      Przemek
      Uczestnik

      Witam po 4 dniach.
      Jeżeli chodzi o pracę kotła to w środku wygląda dobrze, mało syfu na ściankach nic się nie osadza.

      Mam tylko problem z czyszczeniem palnika, zostaje na nim dużo syfu co po dłuższym nieczyszczeniu zamienia się w spiek.

      Tak wygląda palnik który był czyszczony wczoraj.

      Podam moje parametry wygaszania I czyszczenia może ktoś coś zaradzić.

      Wygaszanie

      Max czas wygaszania 10 min
      Min czas wygaszania 4 min
      Moc przednich i 60%
      Czas przednich 55sek
      Przerwa w przedmuchu 15sek
      Start przedmuchu 50%
      Stop przedmuchu 3%

      Czyszczenie
      Czas czyszczenia rozpalania 85sek
      Czas czyszczenia wygaszania 3 min
      Nadmuch czyszczenia 100%
      Praca siłownika praca 85 s
      Pauza siłownika praca 3min
      Praca siłownika wygaszanie 85sek
      Pauza siłownika wygaszanie 3min

    • #72593
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Witam po 4 dniach.
      Jeżeli chodzi o pracę kotła to w środku wygląda dobrze, mało syfu na ściankach nic się nie osadza.

      Mam tylko problem z czyszczeniem palnika, zostaje na nim dużo syfu co po dłuższym nieczyszczeniu zamienia się w spiek.

      Tak wygląda palnik który był czyszczony wczoraj.

      Podam moje parametry wygaszania I czyszczenia może ktoś coś zaradzić.

      Wygaszanie

      Max czas wygaszania 10 min
      Min czas wygaszania 4 min
      Moc przednich i 60%
      Czas przednich 55sek
      Przerwa w przedmuchu 15sek
      Start przedmuchu 50%
      Stop przedmuchu 3%

      Czyszczenie
      Czas czyszczenia rozpalania 85sek
      Czas czyszczenia wygaszania 3 min
      Nadmuch czyszczenia 100%
      Praca siłownika praca 85 s
      Pauza siłownika praca 3min
      Praca siłownika wygaszanie 85sek
      Pauza siłownika wygaszanie 3min

      Cześć,
      Takie coś głównie wynika że słabej jakości paliwa.
      Możesz próbować obniżyć trochę (1 – 3%) nadmuch.
      Jak masz zgarniacz to sprawdź czy się wysówa. Powinien odsowac ten syf.

    • #72592
      Markus
      Uczestnik

      Witam

      W palniku jest zgarniacz, podałeś jego parametry (siłownika). Sprawdź w trybie ręcznym czy się wysuwa.
      Dla świętego spokoju raz dziennie szpachelką ściągam z rynny palnika pozostałości.
      Wyrzucamy w kierunku tylko na zewnątrz, Nie wpychamy bo możemy uszkodzić zapalarkę.

    • #72591
      Przemek
      Uczestnik

      Pellet to poltarex premium plus
      Ma wszystkie możliwe certyfikaty więc paliwo raczej dobre.

      Problem z tym że niżej nadmuchu nie mogę ustawić. W ustawieniach serwisowych minimum jakis mogę ustawić to 28% (nie wiem czemu)

      Nie wiem czy mam zgarniacz, mój palnik to pellhard 20KW.

      W sterowniku jest niby uruchomienie zgarniacza ale nie reaguje jak chce to ręcznie włączyć (czyli pewnie go nie mam)

    • #72590
      Markus
      Uczestnik

      Pellet Poltarexu to wysoka półka, kiedyś go używałem.

      Zgarniacz czasami potrafi się zapiec. Wyczyścić rynnę palnika, a potem spróbuj go w trybie ręcznym wysunąć.

    • #72589
      Przemek
      Uczestnik

      A to nie jest tak ze palnik pellhard jest bez zgarniacza ?
      A pellhard plus jest z zgarniaczem?

      Szczerze mówiąc instalator nie powiadomił mnie że mam zgarniacz i nigdy nie widziałem żeby ten zgarniacz pracował.

    • #72588
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      A to nie jest tak ze palnik pellhard jest bez zgarniacza ?
      A pellhard plus jest z zgarniaczem?

      Szczerze mówiąc instalator nie powiadomił mnie że mam zgarniacz i nigdy nie widziałem żeby ten zgarniacz pracował.

      Z tego co kojarzę oba palniki mają zgarniacz tylko, że wersja podstawowa nie ma silownika.

      Jeżeli widzisz ustawienia zgarniacza to prawdopodobnie go masz.

      Spróbuj uruchomić go w trybie recznym.
      Jak tam nie będzie takiej opcji to go nie masz.

      Z samym pelletem jest różnie.
      Nie zawsze ten z najwyższej półki spala się czysto.
      Tu jest sporo zmiennych.
      Może być trochę pyłu w paliwie a nawet twój palnik może zaciągać pył z podłogi.

    • #72587
      Markus
      Uczestnik

      Jak nie masz zgarniacza, to pozostaje Tobie conajmniej raz dziennie wygarnąć spieki i popiół. Ja mam palnik Xmini, który ma wprawdzie taki obracający palec, który zopobiega tworzeniu wysokich spieków, ale takie płaskie mogą powstawać. Wtedy dużo zależy od jakości pelletu.
      Spróbuj jeszcze (oprócz czyszczenia) pobawić się nadmuchem, spróbuj zmniejszać o 1 st. Jak będzie osądzała się na ciemna sądzą, tzn ze za mały nadmuch. Zmiany dokonuj raz na dobę.

    • #72586
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Jak nie masz zgarniacza, to pozostaje Tobie conajmniej raz dziennie wygarnąć spieki i popiół. Ja mam palnik Xmini, który ma wprawdzie taki obracający palec, który zopobiega tworzeniu wysokich spieków, ale takie płaskie mogą powstawać. Wtedy dużo zależy od jakości pelletu.
      Spróbuj jeszcze (oprócz czyszczenia) pobawić się nadmuchem, spróbuj zmniejszać o 1 st. Jak będzie osądzała się na ciemna sądzą, tzn ze za mały nadmuch. Zmiany dokonuj raz na dobę.

      Też mam xmini.
      U mnie powstaje niska kupka ale nie jest to twardy spiek. Raczej niewielkie drobinki, których nie udało się zdmuchnąć i tak się nawarstwiają.
      Wystarczy, że to sprzątnę przy zasypywaniu pieca ale jak zapomnę o tym to i dwa tygodnie potrafi zalegać i jakoś strasznie to nie przeszkadza.

      Jak się nie uda z nawiewem to bym to obserwował. Jak wygląda po paru dniach. Czy nie zalepia wylotu.

      Ale tak jak Markus pisał.
      Zdejmuj to raczej często.

    • #72585
      Przemek
      Uczestnik

      Czy to co zaznaczyłem na zdjęciu to jest zgarniacz? 20200125_154203.jpg

    • #72584
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Czy to co zaznaczyłem na zdjęciu to jest zgarniacz?

      Tak, to jest zgarniacz ale obie wersje palnika go mają.
      Różnią się siłownikiem, którego możesz nie mieć.
      Ogulnie te sterowniki mają tak, że jak czegoś nie masz to nie pokazują ci tego na liście opcji.
      Sprawdź w sterowaniu recznym. Jak masz opcje wysowania/testu zgarniacza to ja uruchom i sprawdź czy się wysuwa.
      Jak się nie wysuwa to może być zapieczony.
      Jak się nie uda go uruchomić to zadzwoń na serwis.

      Rzuć okiem na listę części do tego palnika.
      https://www.heiztechnik.pl/dokumenty/CENNIK_CZ%C4%98%C5%9ACI_ZAMIENNYCH_PREV.pdf

    • #72583
      Przemek
      Uczestnik

      To wychodzi na to że on nie jest podłączony. Bo nigdy nie działał.

      W poniedziałek przyjeżdża instalator to mu wszystko powiem.

      Dzięki za pomoc

    • #72582
      Przemek
      Uczestnik

      I dobrze rozumiem że posiadam zgarniacz ale go nie uruchomię bo nie mam do niego siłownika?
      To po cholerę się go tam montuje jak on nie działa?? Czy na jakiej zasadzie on działa?

    • #72581
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      I dobrze rozumiem że posiadam zgarniacz ale go nie uruchomię bo nie mam do niego siłownika?
      To po cholerę się go tam montuje jak on nie działa?? Czy na jakiej zasadzie on działa?

      Spokojnie.
      Palnik pellhard I pellhard plus to te same palniki, z tym że w tym pierwszym nie ma silownika.
      W obu jest zgarniacz bo tak jest prościej.
      A i pewnie do pellhard da się domontowac siłownik.

    • #72580
      SERWIS1
      Opiekun forum

      Witam

      Zgarniacz jest dopasowany do kształtu paleniska i jest montowany do każdego palnika. Użytkownik może w dowolnym momencie zamówić montaż i aktywację siłownika zgarniacza (montaż zgarniacza wiąże się ze zmiana konfiguracji).

      Możesz sprawdzić czy masz palnik z siłownikiem na kilka sposobów: opis na tabliczce palnika, spojrzeć od spodu na palnik i zweryfikować czy jest pomarańczowy element Belimo.

      Pozdrawiam
      Serwis Heiztechnik

    • #72579
      Przemek
      Uczestnik

      Witam po ponad miesiącu.
      Mam kolejne pytania:
      1. Ile razy dziennie piec powinien się rozpalać, u mnie wychodzi średnio 14 razy dziennie. Nie będzie bardziej ekonomicznie żeby piec chodził cały czas jako nadzór

      Dlaczego o to pytam. Chodzi o to że mam pellet poltarex ze wszystkimi certyfikatami a mimo to co 2 dni muszę wybierać z palnika spiek, dodatkowo na ściankach kotła osadza się czarny osad.

      2.
      Mój cykl
      1. Piec się czyści i następnie rozpala.

      2. Po osiągnięciu 45 stopni załącza się pompa CO.
      3. Temperatura spada do 40 stopni ( wyłącza się pompa CO )
      4. Temperatura spada do 38 stopni

      Taki cykl powtarza się 4 razy potem już temperatura nie spada poniżej 40 stopni i pompa CO działa cały czas (ok 3h) aż do osiągnięcia temperatury zadanej na termostacie pokojowym. W między czasie temperatura powrotu sukcesywnie wzrasta (nawet powyżej 52 stopni- tyle zauważyłem jak akurat byłem w kotłowni)

      Czyli wychodzi na to że jest w porządku ale problem się pojawia po osiągnięciu temperatury zadanej na termostacie pokojowym. Bo piec średnio co 1h się rozpala, znowu wychłodzi mi cały powrót do 35-38 stopni po czym znowu osiągnie temp. zadaną i się wygasi.
      Dodatkowo przez to powstaje spiek, bo palnik jest bez siłownika i nie jest w stanie się w 100% wyczyścić, może to też powodować ten czarny osad sadzy na ściankach i drzwiczkach?-

      Tak wygląda ten spiek: https://drive.google.com/file/d/1Gas3N352X3b3uEq7qVfgjvbQFRvrVDKQ/view

      Czy taka ilość wygaszeń jest w porządku? Jeżeli nie to w jaki sposób mógłbym zmniejszyć ich ilość
      Czy montaż siłownika do zgarniacza rozwiąże moje problemy.

    • #72578
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Witam po ponad miesiącu.
      Mam kolejne pytania:
      1. Ile razy dziennie piec powinien się rozpalać, u mnie wychodzi średnio 14 razy dziennie. Nie będzie bardziej ekonomicznie żeby piec chodził cały czas jako nadzór

      Dlaczego o to pytam. Chodzi o to że mam pellet poltarex ze wszystkimi certyfikatami a mimo to co 2 dni muszę wybierać z palnika spiek, dodatkowo na ściankach kotła osadza się czarny osad.

      2.
      Mój cykl
      1. Piec się czyści i następnie rozpala.

      2. Po osiągnięciu 45 stopni załącza się pompa CO.
      3. Temperatura spada do 40 stopni ( wyłącza się pompa CO )
      4. Temperatura spada do 38 stopni

      Taki cykl powtarza się 4 razy potem już temperatura nie spada poniżej 40 stopni i pompa CO działa cały czas (ok 3h) aż do osiągnięcia temperatury zadanej na termostacie pokojowym. W między czasie temperatura powrotu sukcesywnie wzrasta (nawet powyżej 52 stopni- tyle zauważyłem jak akurat byłem w kotłowni)

      Czyli wychodzi na to że jest w porządku ale problem się pojawia po osiągnięciu temperatury zadanej na termostacie pokojowym. Bo piec średnio co 1h się rozpala, znowu wychłodzi mi cały powrót do 35-38 stopni po czym znowu osiągnie temp. zadaną i się wygasi.
      Dodatkowo przez to powstaje spiek, bo palnik jest bez siłownika i nie jest w stanie się w 100% wyczyścić, może to też powodować ten czarny osad sadzy na ściankach i drzwiczkach?-

      Tak wygląda ten spiek: https://drive.google.com/file/d/1Gas3N352X3b3uEq7qVfgjvbQFRvrVDKQ/view

      Czy taka ilość wygaszeń jest w porządku? Jeżeli nie to w jaki sposób mógłbym zmniejszyć ich ilość
      Czy montaż siłownika do zgarniacza rozwiąże moje problemy.

      Cześć,
      Ilość rozpaleń masz w normie. Spodziewałbym się ilości pomiędzy 10 a 20 ale to w dużym stopniu zależy do twojej instalacji i warunków jakie utrzymujesz w domu.

      Przy poprawnie skonfigurowanym piecu i dobrej jakości paliwie nie powinno być potrzeby czyszczenia palnika częściej niż co zasyp a i to tylko po to aby zmieść pyłek. Niestety takie paliwo ciężko znaleźć.
      Czarny nalot na ściankach może sugerować zbyt niski nadmuch i duszenie paliwa. Zweryfikuj czy nie masz dymienia.
      Sprawdź czy to nie jest przypadkiem smoła a nie sadza.

      Na powrocie powinieneś mieć 55 stopni a piszesz, że nawet przekracza 52. To sugeruje, że piec chodzi w złych warunkach i może zachodzić wytrącanie wilgoci na ściankach .
      Piec powinien pracować z temperaturą zadaną 70 stopni i histerezą 15 stopni oraz posiadać ochronę powrotu, która utrzyma na powrocie 55 stopni. Oczywiście chwilowe spadki poniżej są akceptowalne.

      Czy termostat pokojowy wyłącza piec/pompę CO czy tylko obniża temperaturę w obiegu?
      Napisz jakie masz nastawy.

      Spiek powodowany jest zanieczyszczeniami w paliwie ale i zbyt dużym nadmuchem, czyli zbyt wysoką temperaturą płomienia powodującą spiekanie zanieczyszczeń.
      Czy spiek jest twardy czy jest to raczej pyłek?
      Pozdrawiam

    • #72577
      Przemek
      Uczestnik

      Mam ochronę powrotu z pompą kotłową ale to i tak nie wystarcza, podczas rozpalania i tak zawsze spada poniżej 55 stopni (do38 stopni) bo gdzieś ta zimna woda z grzejników musi wrócić.. Ale to jest chwilowe, bo jak piec pracuje to szybko się nagrzewa.

      Termostat pokojowy wyłącza tylko pompę CO a piec grzeje się dalej aż do temperatury zadanej 70 stopni i potem się wygasza. Trzyma w sobie tą temperaturę aż do momentu obniżenia temp w pokoju, po czym znowu pompa CO się uruchamia.

      Niestety na moim sterowniku HT-tronik 850 mam obniżone nadmuchy maksymalnie jak mogę czyli 30,29,28. Niżej już po prostu się nie da. Na 100% mocy płomień jest ładny, równy, nie dymi. A na średniej i niskiej mocy praktycznie nie pracuję

      Spiek jest twardy, ciężko go rozkruszyć (widoczne na filmie)

    • #72576
      Markus
      Uczestnik

      Witam

      Tak jak kolega Mateusz pisał ciemny nalot na ściankach (czarna sadza) sugeruje za mały nadmuch, a nie za duży.

      Druga sprawa, jaka jest zadana temperatura kotła i jaka jego histereza.

      Pozdrawiam

      Markus

    • #72575
      Przemek
      Uczestnik

      Przerabialiśmy już ten temat Markus

      Temp zadana kotła 70
      Histereza 15
      Zwiększę nadmuch i zobaczymy jak to będzie z tym nalotem.
      Jeżeli nic się nie poprawi to chyba zdecyduję się na autoryzowany serwis heitztechnik bo nie mam już pomysłu co może być nie tak.

      Może możecie mi podrzucić tutaj na forum albo na maila zdjęcia waszego kotła i palnika np. po 1 pełnym załadowaniu podajnika lub po tygodniu pracy? Bo może ja to wszystko wyolbrzymiam i wszystko jest w porządku.

    • #72574
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Mam ochronę powrotu z pompą kotłową ale to i tak nie wystarcza, podczas rozpalania i tak zawsze spada poniżej 55 stopni (do38 stopni) bo gdzieś ta zimna woda z grzejników musi wrócić.. Ale to jest chwilowe, bo jak piec pracuje to szybko się nagrzewa.

      Termostat pokojowy wyłącza tylko pompę CO a piec grzeje się dalej aż do temperatury zadanej 70 stopni i potem się wygasza. Trzyma w sobie tą temperaturę aż do momentu obniżenia temp w pokoju, po czym znowu pompa CO się uruchamia.

      Niestety na moim sterowniku HT-tronik 850 mam obniżone nadmuchy maksymalnie jak mogę czyli 30,29,28. Niżej już po prostu się nie da. Na 100% mocy płomień jest ładny, równy, nie dymi. A na średniej i niskiej mocy praktycznie nie pracuję

      Spiek jest twardy, ciężko go rozkruszyć (widoczne na filmie)

      Cześć,
      Możesz zmienić ustawienia minimalne i maksymalne w menu serwisowym.
      Ale jak nie dymi to nie ma co obniżać nadmuchów. Prawdopodobnie masz paliwo zanieczyszczone jakimś pyłem lib dmuchawa palnika zaciąga go z podłogi.
      Zadzwoń do sprzedawcy paliwa. Może ktoś już w tej sprawie dzwonił.

      Spadek temperatury powrotu może nastąpić ale jak masz siłownik sterujący mieszaczem to powinien sobie szybko z tym poradzić.
      Tu zaleta obniżeń nad wyłączaniem pompy. Nie masz tak dużego zalewu zimną wodą.

    • #72573
      Markus
      Uczestnik

      Witam po ponad miesiącu.
      Mam kolejne pytania:
      2.
      Mój cykl
      1. Piec się czyści i następnie rozpala.

      2. Po osiągnięciu 45 stopni załącza się pompa CO.
      3. Temperatura spada do 40 stopni ( wyłącza się pompa CO )
      4. Temperatura spada do 38 stopni

      Taki cykl powtarza się 4 razy potem już temperatura nie spada poniżej 40 stopni i pompa CO działa cały czas (ok 3h) aż do osiągnięcia temperatury zadanej na termostacie pokojowym. W między czasie temperatura powrotu sukcesywnie wzrasta (nawet powyżej 52 stopni- tyle zauważyłem jak akurat byłem w kotłowni)

      Czyli wychodzi na to że jest w porządku ale problem się pojawia po osiągnięciu temperatury zadanej na termostacie pokojowym. Bo piec średnio co 1h się rozpala, znowu wychłodzi mi cały powrót do 35-38 stopni po czym znowu osiągnie temp. zadaną i się wygasi.

      Ochrona powrotu, przy takich parametrach nie ma szans „ochronić kocioł” bo zalewa go zimną wodą z grzejników (kłania się zatrzymywanie pompy CO przez termostat po osiągnięciu zadanej temperatury w pomieszczeniu).
      Ale nawet przy takim układzie pompa kotłowa powinna sobie poradzić tylko musi mieć z czego podnieść temperaturę powrotu.
      Proponuję podnieść temperaturę startu pomp do 55C

      Ja tak mam, i kocioł ma temp powrotu 52-55 tylko przy bardzo dużym rozbiorze wody (CWU) na powrocie ma 45 stopni.
      Bardziej wygrzany kocioł to lepsze spalanie i mniej szansa na korozje niskotemperaturową.

    • #72572
      Przemek
      Uczestnik

      Tylko że u mnie to nic nie da. Miałem już tak ustawione że pompa włączała się jak było 55 i wyłączała ja było 50 A mimo to temperatura i tak spada do 40-42 stopni. Nawet pompa kotłowa nic w tym przypadku nie zmieniła.

    • #72571
      Markus
      Uczestnik

      Co to znaczy, że pompa wyłączała się przy 50C?

    • #72570
      Przemek
      Uczestnik

      Pompa przestaje podawać wodę na grzejniki.

      Mimo to temperatura kotła nadal spada.

    • #72569
      Markus
      Uczestnik

      Przejrzałem cały wątek i w sumie do końca to ze zdjęć nie widać, abyś miał pompę ochrony powrotu. Masz dwie jedną na CO drugą na CWU.
      Nie masz żadnego zaworu 3 lub 4 drogowego, więc na grzejniki idzie woda o temperaturze kotła, stąd też termostat który wyłącza pompę CO.
      Czy tak jest jak opisałem?

    • #72568
      Przemek
      Uczestnik

      To jest moja ochrona powrotu z pompą kotłową.

      Instalator twierdził że to działa na zasadzie zaworu 3d

    • #72567
      Przemek
      Uczestnik

      Chociaż nie widze sensu tej pompy królowej bo tak samo to działało jak jej nie było.

    • #72566
      Markus
      Uczestnik

      Ok, co steruje tą pompą, czy włącznik przylgowy?
      Przy jakiej temperaturze ta pompa włącza się i przy jakie wyłącza?

    • #72565
      Przemek
      Uczestnik

      Nie mam żadnych czujników pogodowych itd. Wychodzi na to że ona chodzi cały czas?
      Ta pompę mi założyli jakos miesiąc temu, ale nie widzę sensu zastosowania bo nic się nie zmieniło.

    • #72564
      Markus
      Uczestnik

      Nie chodzi tu o czujnik pogodowy.

      Czujnik przylgowy to czujnik który instaluje się np na rurze powrotnej przy samym kotle i sprawdza jaka jest temperatura powrotu, jeśli jest niższa niż ustawiona (w naszym przypadku 55C) to załącza pompę i tak długo pracuje aż osiągnie zadane 55C.

      W twoim przypadku albo jest bezpośrednio podłączona do 230V lub tez do sterownika kotła ?

      Problemem w instalacji tej pompy są średnice rur. Jeśli z powrotu grzejników idzie woda o temperaturze powiedzmy 35C a kocioł ma około 70C to aby uzyskac wodę o temperaturze około 52 stopnie musi być przepompowane tyle samo wody przez tę rurkę przy pompie kotłowej co idzie główną rurą z grzejników (pół na pół) .
      Porównaj średnice rur.

    • #72563
      Przemek
      Uczestnik

      Pompa jest podłączona do sterownika kotła, załącza się tak samo jak pompa co i wyłącza się również tak samo.

      Z tą średnica rur możesz mieć sporo racji bo na powrotach jest większa średnica. Mogę np. Przymknąć trochę zawór od powrotów?

    • #72562
      Markus
      Uczestnik

      Pompa kotłowa nie może pracować tak samo jak pompa CO. Ona ma pracować poniżej 55C a nie powyżej jakiejś temperatury.
      Dlatego stosuje się albo termostat (włącznik) przylgowy, albo dodatkowy moduł tym sterujący. Taniej wychodzi termostat przylgowy – tylko latem trzeba go porostu odłączyć od zasilania 230V, żeby nie mielił wody po próżnicy.

      Natomiast co do średnic rur, to po co przed pompą i za zrobione są redukcje średnicy.

    • #72561
      Przemek
      Uczestnik

      Zgłoszę takie uwagi osobie która wykonywała mi instalację bo nadal to wszystko źle pracuje.

      A tak z innej beczki, chciałbym zobaczyć jak piec pracuje na FL i w trybie nadzór. Są gdzieś przykłady nastaw dla tych trybów?

    • #72560
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Zgłoszę takie uwagi osobie która wykonywała mi instalację bo nadal to wszystko źle pracuje.

      A tak z innej beczki, chciałbym zobaczyć jak piec pracuje na FL i w trybie nadzór. Są gdzieś przykłady nastaw dla tych trybów?

      Tryb FL powinieneś mieć już skonfigurowany. Jest przewidziany na szybkie osiągnięcie temperatury zadanej i dopiero jak ja przekroczy zaczyna modulować moc aż przekroczy zadana o 5 stopni.
      Raczej zwiększy spalanie.

      Nadzur był już parę razy omawiany na forum. Nie mam linku ale bez problemu powinno dać się znaleźć odpowiednie wpisy.

      U mnie pompa co działa jako pompa ochrony powrotu. Startuje wraz z innymi pompami i pracuje ciągle.
      Zauważyłem, że przy takiej pracy piec jest równomiernie wygrzaniu i ma dłuższy postój.
      Jak sterowałem ochrona z zewnętrznego sterownika to miałem skoki temperatury przy jej wyłączaniu z załączaniu.

      Nie widzę także problemu z tym, że pompa ochrony startuje razem z innymi pompami.
      W sumie to wtedy jest ona najbardziej potrzebna.

      Dodatkowy czujnik nie jest potrzebny. Pompa co sterowana jest od temperatury pieca.

    • #72559
      Markus
      Uczestnik

      Zgłoszę takie uwagi osobie która wykonywała mi instalację bo nadal to wszystko źle pracuje.

      A tak z innej beczki, chciałbym zobaczyć jak piec pracuje na FL i w trybie nadzór. Są gdzieś przykłady nastaw dla tych trybów?

      U mnie pompa co działa jako pompa ochrony powrotu. Startuje wraz z innymi pompami i pracuje ciągle.
      Zauważyłem, że przy takiej pracy piec jest równomiernie wygrzaniu i ma dłuższy postój.
      Jak sterowałem ochrona z zewnętrznego sterownika to miałem skoki temperatury przy jej wyłączaniu z załączaniu.

      Nie widzę także problemu z tym, że pompa ochrony startuje razem z innymi pompami.
      W sumie to wtedy jest ona najbardziej potrzebna.

      Dodatkowy czujnik nie jest potrzebny. Pompa co sterowana jest od temperatury pieca.[/quote]

      Różnica polega na tym, że u kolegi Mateusza jest zawór 3 lub 4 drogowy i termostat pokojowy nie wyłącza pompy CO lecz pewnie obniżona jest temperatura na mieszaczu.
      Natomiast u kolegi iFreakZz nie ma mieszacza a termostat pokojowy zatrzymuje pompę CO. Następuje wychłodzenie wody w grzejnikach i tak jak wcześniej było pisane temperatura, na powrocie spada do trzydziestu kilku stopni. Dlatego pompa kotłowa powinna pracować niezależnie od pompy CO, no i powinna móc przepompować odpowiednią ilość gorącej wody.

      Natomiast co do nadzoru i trybu FL to raczej stosuje się go przy większy rozbiorach (mroźne dni), ale w tym przypadku raczej bym nie polecał, bo co zrobi kocioł z nadwyżką mocy, nawet tej modulowanej, jak termostat zatrzyma pompy. Bawiłem się obu trybami i u mnie spalanie wychodziło większe. Wychodzi chyba tak, że największą sprawność ma kocioł bardziej przy mocy nominalnej niż minimalnej.

    • #72558
      Przemek
      Uczestnik

      Masz jakieś pomysły jak należało by przerobić instalację żeby to funcjonowalo.

    • #72557
      Markus
      Uczestnik

      W sumie zrobiłbym dwie.

      1. Usprawniłbym ochronę powrotu (większy przekrój rur + termostat przylgowy).

      2. Na wyjściu na instalacje CO, przed pompą CO wprowadziłby zawór 3D z siłownikiem podpiętym do regulatora kotła i z czujnikiem temperatury zewnętrznej.
      Oczywiście zawór 3D ma też swój czujnik temperatury. Zazwyczaj zamontowany za pompą CO.

      Co to daje. Siłownik na podstawie podanych przez Ciebie parametrów (krzywa pogodowa lub temperatury w pkt kontrolnych – to jest zależne od regulatora kotła) ustawia w zależności od warunków pogodowych temperaturę wody na grzejniki, dodatkowo termostat pokojowy (który posiadasz) obniża temperaturę na mieszaczu (zaworze 3D), jeżeli w pomieszczeniu jest osiągnięta zadana temperatura. Pompa CO chodzi cały czas. Ja mam elektroniczną i pobiera 7W.

      Kocioł pracuje sobie w zadanym zakresie np 60-75 czy też 55-70, a na grzejniki idzie tyle ile potrzeba w zależności od zapotrzebowania domu. A to przekłada się na czasy postoju kotła, a to na zużycie pelletu.

    • #72556
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      Zgłoszę takie uwagi osobie która wykonywała mi instalację bo nadal to wszystko źle pracuje.

      A tak z innej beczki, chciałbym zobaczyć jak piec pracuje na FL i w trybie nadzór. Są gdzieś przykłady nastaw dla tych trybów?

      U mnie pompa co działa jako pompa ochrony powrotu. Startuje wraz z innymi pompami i pracuje ciągle.
      Zauważyłem, że przy takiej pracy piec jest równomiernie wygrzaniu i ma dłuższy postój.
      Jak sterowałem ochrona z zewnętrznego sterownika to miałem skoki temperatury przy jej wyłączaniu z załączaniu.

      Nie widzę także problemu z tym, że pompa ochrony startuje razem z innymi pompami.
      W sumie to wtedy jest ona najbardziej potrzebna.

      Dodatkowy czujnik nie jest potrzebny. Pompa co sterowana jest od temperatury pieca.[/quote]

      Różnica polega na tym, że u kolegi Mateusza jest zawór 3 lub 4 drogowy i termostat pokojowy nie wyłącza pompy CO lecz pewnie obniżona jest temperatura na mieszaczu.
      Natomiast u kolegi iFreakZz nie ma mieszacza a termostat pokojowy zatrzymuje pompę CO. Następuje wychłodzenie wody w grzejnikach i tak jak wcześniej było pisane temperatura, na powrocie spada do trzydziestu kilku stopni. Dlatego pompa kotłowa powinna pracować niezależnie od pompy CO, no i powinna móc przepompować odpowiednią ilość gorącej wody.

      Natomiast co do nadzoru i trybu FL to raczej stosuje się go przy większy rozbiorach (mroźne dni), ale w tym przypadku raczej bym nie polecał, bo co zrobi kocioł z nadwyżką mocy, nawet tej modulowanej, jak termostat zatrzyma pompy. Bawiłem się obu trybami i u mnie spalanie wychodziło większe. Wychodzi chyba tak, że największą sprawność ma kocioł bardziej przy mocy nominalnej niż minimalnej.[/quote]
      Cześć Markus,
      Tak masz rację. Mam zawór 4d i stosuje obniżenia na zaworze a nie wyłączenie pompy.

      Rzuciłem jeszcze okiem na ostatnie zdjęcia. Aż dziw, że ktoś tak to zrobił. Ta ochrona powrotu nie ma prawa poprawnie działać.
      Nie poda na tyle ciepłej wody aby wystarczająco podniesc niski powrót.

      W sytuacji iFreakZz można by na próbę wpiąć na stałe Zasilanie pompy ochrony powrotu i zobaczyć czy to co ma daje radę.
      Dopiero potem prubowalbym wprowadzać poprawki.

    • #72555
      Przemek
      Uczestnik

      W sumie zrobiłbym dwie.

      1. Usprawniłbym ochronę powrotu (większy przekrój rur + termostat przylgowy).

      2. Na wyjściu na instalacje CO, przed pompą CO wprowadziłby zawór 3D z siłownikiem podpiętym do regulatora kotła i z czujnikiem temperatury zewnętrznej.
      Oczywiście zawór 3D ma też swój czujnik temperatury. Zazwyczaj zamontowany za pompą CO.

      Co to daje. Siłownik na podstawie podanych przez Ciebie parametrów (krzywa pogodowa lub temperatury w pkt kontrolnych – to jest zależne od regulatora kotła) ustawia w zależności od warunków pogodowych temperaturę wody na grzejniki, dodatkowo termostat pokojowy (który posiadasz) obniża temperaturę na mieszaczu (zaworze 3D), jeżeli w pomieszczeniu jest osiągnięta zadana temperatura. Pompa CO chodzi cały czas. Ja mam elektroniczną i pobiera 7W.

      Kocioł pracuje sobie w zadanym zakresie np 60-75 czy też 55-70, a na grzejniki idzie tyle ile potrzeba w zależności od zapotrzebowania domu. A to przekłada się na czasy postoju kotła, a to na zużycie pelletu.

      Dobrze to zrozumiałem? Ma to tak wyglądać jak na obrazku?
      12.jpg

      Attachments:
    • #72554
      Mateusz Żurek
      Uczestnik

      W sumie zrobiłbym dwie.

      1. Usprawniłbym ochronę powrotu (większy przekrój rur + termostat przylgowy).

      2. Na wyjściu na instalacje CO, przed pompą CO wprowadziłby zawór 3D z siłownikiem podpiętym do regulatora kotła i z czujnikiem temperatury zewnętrznej.
      Oczywiście zawór 3D ma też swój czujnik temperatury. Zazwyczaj zamontowany za pompą CO.

      Co to daje. Siłownik na podstawie podanych przez Ciebie parametrów (krzywa pogodowa lub temperatury w pkt kontrolnych – to jest zależne od regulatora kotła) ustawia w zależności od warunków pogodowych temperaturę wody na grzejniki, dodatkowo termostat pokojowy (który posiadasz) obniża temperaturę na mieszaczu (zaworze 3D), jeżeli w pomieszczeniu jest osiągnięta zadana temperatura. Pompa CO chodzi cały czas. Ja mam elektroniczną i pobiera 7W.

      Kocioł pracuje sobie w zadanym zakresie np 60-75 czy też 55-70, a na grzejniki idzie tyle ile potrzeba w zależności od zapotrzebowania domu. A to przekłada się na czasy postoju kotła, a to na zużycie pelletu.

      Dobrze to zrozumiałem? Tak jak na obrazku?
      [/quote]

      Cześć,
      Poniższy link prezentuje przykładową instalację.
      Zawór 3D nie powinien odcinać ochrony powrotu.
      To powinno być obejście całego układu bez możliwości zamknięcia przez któryś z zaworów.
      https://www.heiztechnik.pl/images/schematy_instalacji/SCHEMATY_PDF/HT_tronic_900.pdf

    • #72553
      Przemek
      Uczestnik

      Ok dzięki za pomoc 😉 Wszystko wyjaśnione.

    • #72552
      Markus
      Uczestnik

      No, nie zupełnie dobrze jest umiejscowiony na Twoim zdjęciu zawór 3D

      Załączam zdjęcie z zaznaczonymi 5 punktami ( to jest moja propozycja, na podstawie tego co mam zrobione u siebie, też nie odbyło się bez poprawek, wprowadziliśmy zdaje się że zawór zwrotny aby woda z pompy kotłowej nie wchodziła przez powrót do gałązki CWU)

      schematdopoprawki.jpg

      pkt. 1 pompa kotłowa – przekrój rury taki sam jak na zasilaniu przed pompą CO (czyli z pkt 3, bez zbędnych redukcji przed i za pompą), włączana przez termostat przylgowy zamontowany na ostatnim odcinku rury powrotnej wchodzącej do kotła.
      pkt. 2 – główna rura zasilająca od której odchodzą 3 gałązki ( nr. 5. pompa CWU, nr 1. pompa kotłowa oraz gałązka na której znajdować się będzie zawór 3D (pkt 3) i pompa CO pkt.4)
      pkt. 3 – w tym miejscu powinien znaleźć się zawór 3D z siłownikiem . Tutaj brakuje miejsca dla zaworu 3D, który mamy dwa wejścia i jedno wyjście:
      – jedno zasilanie z głównej rury zasilające (z pkt.2),
      – drugie zasilanie chłodną wodą z powrotu ( tak jak biała strzałka przy pkt.3) tej rury nie ma, trzeba by ją doprowadzić (z dodatkowego trójnika na
      powrocie, ale jak najdalej od kotła od miejsca gdzie wchodzi woda gorąca z pompy kotłowej, żeby ją nie zaciągało )
      – wyjście w kierunku pompy CO (pkt. 4))
      pkt. 4 – to pompa CO, która może być cały czas włączona (prędkość pompy do weryfikacji, ale może być jak najmniejsza, aby tylko zapewnić dopływ do najdalszych grzejników) , za tą pompą powinien być zamontowany czujnik od zaworu 3D.
      pkt. 5 – to pompa CWU

      To tak widzę w twojej instalacji, w między czasie już Mateusz podrzucił schemat, to teraz będziesz miał o czym myśleć.

      Pozdrawiam

      Markus

Oglądasz 82 odpowiedzi wątku
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.