Q EKO 25 – kilka pytań

Strona główna Forum Kotły z podajnikiem Q EKO 25 – kilka pytań

Oglądasz 12 odpowiedzi wątku
  • Autor
    Wpisy
    • #20493
      ksz
      Uczestnik

      Witam.

      Od tygodnia posiadam kocioł Q EKO 25, z podajnikiem i palnikiem retortowym. Przeczytałem sporą część postów na forum ale zostało mi kilka pytań, na które nie znalazłem odpowiedzi:

      1. Czy na czas burzowy mogę / powinienem odłączać sterownik od prądu?

      Z tego co się orientuję kilka godzin bez problemu wytrzyma palenisko bez wygaśnięcia. Rozumiem też fakt, iż kocioł jest przeznaczony do pracy ciągłej i temperatury zalecanej powyżej 50 stopni. Jednocześnie chciałem się zorientować jak mogę dodatkowo zabezpieczyć sterownik przed wyładowaniami, które potrafią raz na rok-dwa narobić sporych szkód w okolicy.

      2. Czy na czas długiej przerwy w dostawie prądu powinienem wygasić palenisko?

      Rozumiem, że czujnik temperatury kosza zapobiega cofaniu się żaru do podajnika poprzez dodatkowe wymuszenie pracy ślimaka. Co w przypadku gdy z owodu awarii tudzież innej przyczyn prąd nie będzie dostępny przez kilkanaście / kilkadziesiąt godzin? Czy w skrajnym przypadku grozi to uszkodzeniem ślimaka lub wręcz rozpaleniem się groszku w podajniku? Jak tego uniknąć? Zastosować zewnętrzne zasilanie podtrzymujące?

      3. Jak poprawnie wygasić palenisko na czas przeglądu corocznego?

      Kompletnie nie wiem jaka jest poprawna metoda wygaszania.

      4. Jaka powinna byc temperatura kosza?

      Ten wątek już kilka razy przewinął się przez forum. Faktycznie muszę na czas letni zmienić nastawę dmuchawy w dół bo wydaje mi się, iż pracuje zbyt intensywnie w trybie podtrzymania. Jednocześnie jednak zauważyłem po 5 dniach eksploatacji iż w koszu na ściankach pojawiłą się rosa. Wiem, że groszek powinien być suchy ale nie wiem czy taka rosa ma prawo występować? Temperatura kosza to 35-38 stopni. W kotłowni panuje temperatura 21-25 stopni. Kosz załadowany jest minimalnie (dwa worki 25kg wsypane na start, obecnie zostało 2/3 worka w środku, licząc pojemność ślimaka). Jeden worek subiektywnie w około 5 dni mi spalił piec.

      5. Czy powinienem się skontaktować z serwisem technicznym po zainstalowaniu kotła?

      Na kotle widnieje informacja, iż podstawą gwarancji jest kontakt z serwisem. Czy oznacza to obowiązek kontaktu z serwisem w razie problemów czy generalnie po samej instalacji aby gwarancja “wystartowała”?

      6. Jak rozpoznać czy groszek spala się prawidłowo?

      Wyczytałem, żę przy spalaniu beztlenowym groszek może nie spalać się całkowicie, tak samo gdy groszek jest złej jakości lub jest domieszkowany. Nie bardzo orientuję się w sprawie “rozpoznania” jak jest u mnie. Zrobiłem kilka zdjęć, które mogę udostępnićaby łatwiej było ocenić co się tam u mnie w kotle dzieje.

      PS.
      W razie jakichkolwiek pytań służę informacją.

    • #20497
      zbuku
      Uczestnik

      ad1. nic się z nim nie stanie gdy go wyłączysz na parę godzin, piec Ci nie powinien wygasnąć (u mnie 3-4 godziny trzyma bez problemu) a z ustawieniami też się nic nie stanie. A jeżeli pytasz o zabezpieczenie to może ochronnik B+C pomoże

      ad2. a jak chcesz je wygasić – zalać wodą??
      nic nie rób ono samo się wygasi, bez obaw że płomień wejdzie ci do zasobnika, no chyba że palisz peletem w ślimaku, poza tym zasobnik powinien być szczelnie zamknięty co w razie czego zadusi płomień. Ja parę razy miałem niespodziankę zafundowaną przez Energę i piec samoistnie się wygasił bez żadnych konsekwencji.

      ad3. poprawnie to nie wiem ja porostu używam głównego włącznika pieca i czekam aż temperatura w środku jest na tyle niska aby włożyć tam ręce.

      ad4. u mnie temperatura zasobnika jest podobna do twojej jednak wszystko zależny od węgla czy jest mokry czy nie, jak jest to temperatura jest niższa. a co do rosy to się nie przejmuj jest to normalne – zobaczysz zimą jak kupisz zmarznięty groszek i będzie Ci się wydawało że jest suchutki. Wtedy będziesz miał rosę.

      ad5. pozostawiam Serwisowi – niech też coś napiszą

      ad6. tym bardziej niech się wypowiedzą na ten temat rzeka 🙂 (szlaki i takie tam inne gródki)

      Pozdrawiam zbuku

    • #20501
      ksz
      Uczestnik

      Nad ochronnikami B+C dopiero pomyslę w przyszłym roku jak dobrze rozpoznam temat ale są w planie jak najbardziej bo elektroniki coraz wiecej i jakieś te burze złośliwsze się robią.

      Wygaszanie wodą nie wchodzi w grę, pomijając wszelkie inne efekty to jest też w końcu szok terminczny, czyli najmniej zalecane warunki.

      Co do szczelności zasobnik, dobrze, że o tym wspomniałeś. Zauważyłem jak mi na podtrzymaniu nagle rusza dmuchawa to się w okolicy uszczelki między podajnikiem a rurą ślimaka taki dymek pojawia (nie z paleniska raczej z kruszonego groszku). Po przyjrzeniu się dokładniej jak jest podajnik posadzony spostrzegłem, że śruby są tak dociągnięte, iż lekko zrobił się “łuczek” tworząc niesczelność.

      Aha, zapomniałem o najważniejszym.

      7. Czy prawidłowa instalacja kotła wymaga aby komin miał na dole dodatkową “wyczystkę”?

      Nie wiem jak się to fachowo nazywa. Chodzi o dodatkowe dojście do komina, przy jego podstawie aby móc wybierać sadzę. Najczęściej zamykana na drzwiczki, tudzież podwójne drzwiczki.

    • #20503
      zbuku
      Uczestnik

      co do szczelności to chyba coś musi być nie tak, elementy te powinny być szczelne, choćby nawet dlatego aby nie było “przekłamań” co do nadmuchy.

      Jeśli chodzi o wyczystkę to wydaje mi się że powinna być, bo jak wygarniesz sadze po okresowym czyszczeniu przewodu dymowego i nie powinno mieć to wpływ na prawidłowe podłączenie pieca. Ja ją mam i w niczym to nie koliduje.

      Fachowcem nie jestem ale takie są moje spostrzeżenia. Jeżeli się mylę to wybaczcie, wszystko co piszę to moje spostrzeżenia z życia wzięte.

    • #20505
      SERWIS
      Uczestnik

      Witam Panowie!

      Zbuku, dzięki za pomoc w udzielaniu odpowiedzi i porad. Myślę, że to bardzo dobrze i po to jest to forum, aby użytkownicy naszych i nie tylko naszych produktów wymieniali się spostrzeżeniami i uwagami na temat kotłów i ogrzewania.

      Teraz przechodzę do odpowiedzi.
      1. Czy na czas burzowy mogę / powinienem odłączać sterownik od prądu?

      Masz rację, kocioł nie powinien wygasnąć nawet przez osiem godzin (radzę sobie przetestować).
      Co do zabezpieczenia przed piorunem to nasze sterowniki mają zabezpieczenie przepięciowe w postaci warystora, który w przypadku przepięcia strzela i nie puszcza napięcia na płytę. Po takim uszkodzeniu warystora należy go usunąć i automatyka działa poprawnie, Oczywiście należałoby wlutować nowy warystor w miejsce usuniętego aby dalej posiadać ochronę przepięciową. Niestety piorun potrafi wejść do automatyki również inaczej. Raz zdarzyło się że wszedł poprzez czujnik temperatury mimo odłączonego zasilania.

      2. Czy na czas długiej przerwy w dostawie prądu powinienem wygasić palenisko?

      Czasami, zwłaszcza zimą zdarzają się braki w dostawie prądu przy towarzystwie np. dużego wiatru. W sytuacji, gdy ciąg kominowy jest poprawny a wiatr nie jest w stanie go zwielokrotnić, to nie powinno być żadnego problemu.
      Jeśli chciałbyś wygasić kocioł to wystarczy nacisnąć przycisk stop na regulatorze. Oczywiście możesz dodatkowo wygasić palenisko. Należy w tym celu przejść w tryb pracy ręcznej i włączyć na kilka minut sam podajnik. W tym czasie z palnika zostanie wypchnięty żar, który należy zgarnąć do popielnika i go wyrzucić.
      Uważam, że jedno, czy nawet kilka cofnięć żaru nie jest w stanie zniszczyć ślimaka. Ślimak i inne elementy palnika niszczeją na skutek długookresowego działania wysokich temperatur. Miałoby to miejsce gdyby po cofnięciu żaru kocioł przeszedł w tryb pracy i nie był w stanie wynieść żaru na górę palnika, lecz jest to raczej niemożliwe, gdyż w tym momencie zadziałałby czujnik kosza i wypchałby żar z rury podajnika przechodząc jednocześnie w tryb awaryjny.

      3. Jak poprawnie wygasić palenisko na czas przeglądu corocznego?

      Tak jak opisałem wygaszanie powyżej.

      4. Jaka powinna byc temperatura kosza?

      Temperatura kosza w przypadku palnika retortowego nie powinna być większa niż 10 – 15 stopni powyżej temperatury w kotłowni. Należy zwrócic uwagę, że rura podajnika nagrzewa się nie tylko od ewentualnego cofania żaru ale również poprzez połączenia metalowe z płytą palnika połączoną z gorącym korpusem kotła.
      Wilgoć w zbiorniku jest czymś normalnym. Radzę raz na rok przemalować od środka zbiornik jakąś farbą na rdzę, bo inaczej po trzech, czterech latach zbiornik może skorodować.

      5. Czy powinienem się skontaktować z serwisem technicznym po zainstalowaniu kotła?

      Tak, jest to Twój obowiązek. powinieneś wykonać telefon w celu poinformowania i podania numeru kotła, a oprócz tego konsultant poświęci Ci parę minut i wyjaśni obsługę kotła oraz pomoże wprowadzić najbardziej optymalne ustawienia.

      6. Jak rozpoznać czy groszek spala się prawidłowo?

      Węgiel to temat rzeka. Najczęściej kupujemy go workowany i super byłoby, gdyby to były worki pochodzące z kopalni a nie z jakiejś firmy, gzie sobie sami sortują.
      Często cena odzwierciedla jakość produktu, ale nie zawsze. Na węglu nie powinno się oszczędzać, gdyż w przypadku próby zaoszczędzenia spalisz go dużo więcej, a i inne problemy nie są wykluczone.
      Na jakość węgla nie ma reguły. Nie wszystko jest węglem, co jest czarne. Często w popielniku mamy czarne cząstki wyglądające jak niespalony węgiel, ale w rzeczywistości jest to czarny kamień, jest to tak zwany przerost.

      7. Tak, powinna być wyczystka w kominie w celu usuwania sadzy po jego okresowym czyszczeniu.

      Pytałeś również o nieszczelność na połączeniu zbiornika z palnikiem. Tak, jest to możliwe. Pomiędzy kołnierzem zbiornika a kołnierzem palnika jest gumowa uszczelka. Czasami, np przy składaniu kotła w kotłowni montażysta zbyt mocno dociągnie śruby to na kołnierzach zrobią się czasami łuki i na środku wystąpi w tym miejscu nieszczelność. Proponuję poluzować delikatnie śruby mocujące zbiornik, a jeśli to nie wystarczy to należy użyć sylikonu i doszczelnić to miejsce.

      W razie dalszych pytań służę pomocą.

      Pozdrawiam

    • #20513
      ksz
      Uczestnik

      Na starcie dziękuję za cenne wskazówki i szybkie odpowiedzi.

      Re #1:

      Rozumiem, że w razie awarii jesteście w stanie serwisowo taki warystor wymienić? Jaki to jest rząd kosztów (zakładając idealnie, że faktycznie padł tylko warystor)?

      Przez który czujnik temperatury piorun dostał się w okolice regulatora? Mowa o czujniku zewnętrznym? Przez inne chyba nie da rady..

      Re #2:

      Co to jest ten tryb awaryjny? I czy w momencie zerwania śruby od ślimaka (założmy w nocy) regulator ostrzeże jakimś sygnałem dźwiękowym? Czy w ogóle przy jakimkolwiek krytycznym zdarzeniu jest opcja dźwiękowej sygnalizacji przez regulator?

      Re #7:

      Jakiego rodzaju silokonu powinienem użyć? Rozumiem, że jest to kwestia na przykład zakresu temperatur w jakich przyjdzie mu “pracować”. Kompletnie nie znam się na rodzajach silikonów.

    • #20519
      SERWIS
      Uczestnik

      Witam

      Warystor taki kosztuje grosze i bez problemu możemy go wysłać za pobraniem. Jednak gdybyśmy my mieli to naprawiać to byłoby to czasochłonne (czasy przesyłek płyty sterownika). Bardzo łatwo można go wlutować samemu. Element ten wygląda jak duża moneta na dwóch nóżkach. Niestety przepięcia i ich efekty nie są objęte gwarancją.
      Co do przypadku o którym mówiłem to podobno poszło po czujniku cwu.

      Tryb awaryjny to stan pracy regulatora po wystąpieniu anomalii na którymś z czujników. W tym momencie pali się sygnalizacja AWARIA i w zależności od typu czujnika kocioł pracuje dalej lub całkowicie wyłącza się a pracują tylko pompy i otwiera się całkowicie (lub zamyka w przypadku podłogówki) zawór mieszający.

      W tej chwili nie ma jeszcze opcji sygnału zewnętrznego alarmu, jest tylko sygnalizacja świetlna na regulatorze. Zerwanie zawleczki nie skutkuje przejściem w tryb awaryjny, chyba że jego następstw (spadek temperatury kotła bądź podwyższenie temperatury czujnika podajnika).

      Jeśli idzie o sylikon to proponuję użyć sylikonu do stosowania w podwyższonych temperaturach do około 300 stopni. Występuje on w czerwonym kolorze. Jednakże w tym miejscu nie mamy do czynienia z podwyższoną temperaturą i w ostateczności może to być zwykły sylikon sanitarny.

      Pozdrawiam

    • #20525
      ksz
      Uczestnik

      W takim razie zasadnym jest pytanie ile kosztuje wymiana regulatora na nowy, w razie takich następstw i czy należy zrobić to przez serwis czy w zakresie własnym skoro nie jest objęty gwarancją.

    • #20527
      SERWIS
      Uczestnik

      Witam

      Pytanie z jakiego powodu miałaby nastąpić wymiana.
      Jeżeli z powodu całkowitego zepsucia np. zgniecenia bądź spalenia to nowy regulator kosztuje 550 zł netto, ale takie uszkodzenia są rzadkie.
      Najczęstsze wymiany dotyczą płyty głównej – około 200 zł netto, czujników – 20 zł netto/szt., panel regulacyjny około 100 zł netto.
      Usługę wymiany może wykonać serwis lub poszczególne elementy możemy wysłać pocztą. Koszt usługi serwisowej wymiany regulatora wynosi 150 zł netto.

      Z tego co się orientuję to sporadycznie wykonywaliśmy takie odpłatne usługi.

      Pozdrawiam

    • #20533
      zbuku
      Uczestnik

      Witam

      a ja wtrącę swoje pięć groszy skoro taka tematyka się zrobiła.

      Pytanie do SERWIS-u.
      Czy mogę przedłużyć czujnik temperatury, chciał bym zrobić porządek z kablami i brakuje mi ok 1 m – chodzi o czujnik zasobnika CWU.
      Oraz jaki jest stosowany rezystor w owych czujnikach (HT Tronik 520) lub inaczej czy PT1000 będzie kompatybilny?

      Do KSZ.

      Rozmawiałem z znajomym który ma ochronniki LEGRAND B+C i niestety i one nie pomogły, popaliło mu płytę główna od napędu bramy oraz od alarmu.

    • #20535
      SERWIS
      Uczestnik

      Witaj Zbuku

      Bez problemu możesz przedłużać przewód czujnika.
      Jeżeli coś Ci pójdzie nie tak to możesz zakupić za około 20 zł netto czujnik na dłuższym kablu.
      Z tego co wiem czujnik w HT tronic-u ma inną charakterystykę niż typowy PT 1000.
      Jutro dostaniesz odpowiedź od serwisu producenta sterowników.

      Pozdrawiam

    • #20537
      serwis_foster
      Uczestnik

      Witam.

      Czujnik to KTY 81-210.

      Pozdrawiam.

    • #20539
      zbuku
      Uczestnik

      Dzięki i witam nowego forumowicza 🙂

Oglądasz 12 odpowiedzi wątku
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.