Utworzone odpowiedzi
-
AutorWpisy
-
MarkusUczestnik
Witaj
Nie do końca mogę ze zdjęć odtworzyć schemat instalacji. Ale tak pokrótce, myślę że tak to wygląda:
Na zdjęciu zaznaczyłem pompy.
Pompa 1 i Pompa 2 posiadają przed nimi zawory 3D termostatyczne – wiec zakładam, że to są chyba na podłogówkę
Pompa 3 idzie chyba na grzejniki
Pompa 4 na CWU
Drugie zdjęcie to zawór 4D bez siłownika:
rura 1 – zakładam że to gorąca woda z kotła
rura 2 – to powrót do kotła
rura 3 – to powrót z instalacji
rura 4 – to ciepła woda idąca na te 4 pompy opisane wyżej.I teraz takie przemyślenia:
– pompa 4 jeśli idzie na CWU, to powinna pójść bezpośrednio z kotła, a nie przez zawór 4D, który schładza wodę.
– zwór 4D został tam zainstalowany w celu ?
i tu jest pytanie czy ma ograniczać temperaturę wody na instalację (CO grzejnikową i podłogową),
czy też ma być to ochrona powrotu,
Dwóch funkcji na raz nie udźwignie a dodatkowo jest bez żadnego siłownika, więc nastawy są stałe.
– i kolejne pytanie: jak pompy są podłączone do zasilania w regulatorze kotła, bo termostat jak pisałeś odłączył pompę na grzejniki a podłogówka dalej chodziła.
Jak coś źle opisałem to opiszPozdrawiam
Markus
MarkusUczestnikNie wiem jaki masz schemat instalacji (skąd brana jest woda na podłogę czy za zaworem mieszającym czy przed), ale chyba powinieneś zainwestować w siłownik mieszacza i zmienić ustawienia reakcji na sygnał termostatu z wyłączenia pompy na obniżenie temperatury mieszacza. Mam tak u siebie, że po uzyskaniu zadanej temperatury w pomieszczeniu , obniżana jest temperatura czynnika grzewczego.
Trochę trzeba poeksperymentować o ile stopni, ale to wszystko zależy od danej instalacji i specyfiki domu.MarkusUczestnikWitam
Ja mam zainstalowanego Auratona od 4 lat i wszystko śmiga. Sprawdź podłączenia do regulatora kotła i ustawienia zgodnie z instrukcją.
Jeśli nie masz siłownika mieszacza, to pozostaje albo zatrzymać pompę albo wygasić kocioł (choć ta druga opcja chyba nie jest zalecana / dostępna we wszystkich regulatorach kotłów).
W podanej przez kolegę Mateusza dokumentacji – schemat podłączeń pkt. 12.6 – do regulacji kotła przez termostat podłączenia do zacisków 28 i 29. Natomiast o ustawieniach przeczytasz w pkt. 12.12Pozdrawiam
MarkusMarkusUczestnikTak, Rozpalanie w drugiej próbie jest po zmianie dawki na 30 s
A możesz podać wydajność podajnika, jaką masz wpisaną po przeważeniu pelletu.
MarkusUczestnikWitam,
Zmniejszyłeś czas podawania pelletu tak jak podał Serwis do 30sek . Czy to podwójne rozpalanie jest już po zmniejszeniu czasu podawania do 30s. Czy odnosi się do starych ustawień?
Proponuję zmienić jeszcze dwa parametry:
– Czas rozgrzewania grzałki góra 40 sek
– I jeżeli da się to zmniejszyć nadmuch podczas rozpalania do 25%.Pozdrawiam
MarkusMarkusUczestnikWitam
Jest jeszcze jeden powód, który sprawia że spaliny i ogień idą przez łącznik do podawania pelletu. Nie podejrzewam, ale dla porządku proszę sprawdzić czy nie jest zanieczyszczony sam palnik. Widziałem u znajomego przepalony łącznik z powodu zalegających spieków na palniku.
Pozdrawiam
MarkusMarkusUczestnikJaki macie czas pracy pieca? U mnie sprawa wygląda tak, że mam ustawione nastawy według pliku patrola i kocioł do zadanej temperatury nagrzewa mi się ok godzinę, później stoi jakieś 20 minut i znów cykl się rozpoczyna. Czytałem wiele razy, że piec się wyłącza ok 2-3 razy na dobę ale to może tyczy się tylko zimy?
Witam
Jestem posiadaczem kotła Q pellet duo 25 kw. To mój 5 sezon. Trochę trwało aż go poznałem.
Pracuje na oryginalnej grzałce z montażu fabrycznego. Obniżyłem moc maksymalna do 20kW.
W obecnych warunkach mam 10-12 rozpaleń. Czas nagrzewania to od 18 min do 22 min. Postój w zależności od zmian temperatury na mieszaczu (w górę lub w dół) od 1 godziny do 2 (2,5)h. Temperaturę na kotle trzymam raczej wysoką obecnie 75C, przy mrozach podnoszę zdaje się do 78. Przy wygaszaniu i tak dodatkowo podbije o kilka stopni. Histereza kotła 17C. Mieszaczem steruje czujnik pogodowy plus do tego termostat pokojowy, który obniża temperaturę mieszacza o 2 stopnie, gdy w pomieszczeniu zostaje osiągnięta zadana temperatura 22C. Z tym, że pompa CO pracuje non stop. No chyba że temperatura na zewnątrz jest wysoka, to cały kocioł przechodzi w postój. Jestem zwolennikiem niskotemperaturowego grzania. Obecnie na mieszaczu ma 27 -28 stopni.
Czasy podawania wg pliku Patrola, z małą modyfikacją. Moc maksymalna 20kW, 50% – to 12.5kW, a 30% to 7,5 kW. Histerezy H2 =7s, H1=4s
Próbowałem zimą FuzzyLogic, ale finalnie wychodziło większe spalanie. Natomiast od dwóch lat stosuje przy dużych mrozach pracę z podtrzymaniem. Trochę czasu zajęły próby, tak aby nie przebijał się z temperaturą. Ale wystarczy obniżyć temperaturę kotła o 5C i zmniejszyć tez histerezę o 5C i powinno działać. Początkowo wydłużałem czas cyklu nawet do minuty i kombinowałem z czasami podawania. No i albo mi gasł, albo się przegrzewał. Potem ustawiłem prace w podtrzymaniu na poziomie 1 kW, przy cyklu pracy 40s. No i to funkcjonowało. Ale ostatnio, ustawiłem podtrzymanie na poziomie 2kW (można przeliczyć czasy podawania z pliku Patrola), bo wróciłem do cyku 20s. Doszedłem do wniosku, ze zamiast podtrzymywać żar (tak jak świeczka w starym piecyku gazowym) niech palnik trochę pogrzeje kocioł. Ponieważ w moim regulatorze podtrzymanie (nadzór) może maksymalnie trwać 60 min, musiałem odpowiednio zmniejszyć Histerezę kotła.
No i kilka słów na temat mocy kotła. Duży kocioł (przewymiarowany) nie zejdzie zbyt nisko z mocą (mój ma około 8kW moc minimalną). A to może być w obecnych warunkach za dużo do pracy ciągłej. Gdy bym miał 15kW, to mógłbym zejść na poziom 4,5 -5 kW. Ale tak to nie przebije kotłów zdaje się duńskich które schodzą na poziom 10% mocy. Stad mój pomysł na prace w podtrzymaniu z mocą 2kW. Ale z drugiej strony, kocioł o mniejszej mocy ma mniejszą pojemność wody. Stąd przy mniejszych kotłach częściej będzie występowała praca ciągła, a przy przewymiarowanych praca z postojami.Pozdrawiam
MarkusMarkusUczestnikJaki macie czas pracy pieca? U mnie sprawa wygląda tak, że mam ustawione nastawy według pliku patrola i kocioł do zadanej temperatury nagrzewa mi się ok godzinę, później stoi jakieś 20 minut i znów cykl się rozpoczyna. Czytałem wiele razy, że piec się wyłącza ok 2-3 razy na dobę ale to może tyczy się tylko zimy?
Witam
Jestem posiadaczem kotła Q pellet duo 25 kw. To mój 5 sezon. Trochę trwało aż go poznałem.
Pracuje na oryginalnej grzałce z montażu fabrycznego. Obniżyłem moc maksymalna do 20kW.
W obecnych warunkach mam 10-12 rozpaleń. Czas nagrzewania to od 18 min do 22 min. Postój w zależności od zmian temperatury na mieszaczu (w górę lub w dół) od 1 godziny do 2 (2,5)h. Temperaturę na kotle trzymam raczej wysoką obecnie 75C, przy mrozach podnoszę zdaje się do 78. Przy wygaszaniu i tak dodatkowo podbije o kilka stopni. Histereza kotła 17C. Mieszaczem steruje czujnik pogodowy plus do tego termostat pokojowy, który obniża temperaturę mieszacza o 2 stopnie, gdy w pomieszczeniu zostaje osiągnięta zadana temperatura 22C. Z tym, że pompa CO pracuje non stop. No chyba że temperatura na zewnątrz jest wysoka, to cały kocioł przechodzi w postój. Jestem zwolennikiem niskotemperaturowego grzania. Obecnie na mieszaczu ma 27 -28 stopni.
Czasy podawania wg pliku Patrola, z małą modyfikacją. Moc maksymalna 20kW, 50% – to 12.5kW, a 30% to 7,5 kW. Histerezy H2 =7s, H1=4s
Próbowałem zimą FuzzyLogic, ale finalnie wychodziło większe spalanie. Natomiast od dwóch lat stosuje przy dużych mrozach pracę z podtrzymaniem. Trochę czasu zajęły próby, tak aby nie przebijał się z temperaturą. Ale wystarczy obniżyć temperaturę kotła o 5C i zmniejszyć tez histerezę o 5C i powinno działać. Początkowo wydłużałem czas cyklu nawet do minuty i kombinowałem z czasami podawania. No i albo mi gasł, albo się przegrzewał. Potem ustawiłem prace w podtrzymaniu na poziomie 1 kW, przy cyklu pracy 40s. No i to funkcjonowało. Ale ostatnio, ustawiłem podtrzymanie na poziomie 2kW (można przeliczyć czasy podawania z pliku Patrola), bo wróciłem do cyku 20s. Doszedłem do wniosku, ze zamiast podtrzymywać żar (tak jak świeczka w starym piecyku gazowym) niech palnik trochę pogrzeje kocioł. Ponieważ w moim regulatorze podtrzymanie (nadzór) może maksymalnie trwać 60 min, musiałem odpowiednio zmniejszyć Histerezę kotła.
No i kilka słów na temat mocy kotła. Duży kocioł (przewymiarowany) nie zejdzie zbyt nisko z mocą (mój ma około 8kW moc minimalną). A to może być w obecnych warunkach za dużo do pracy ciągłej. Gdy bym miał 15kW, to mógłbym zejść na poziom 4,5 -5 kW. Ale tak to nie przebije kotłów zdaje się duńskich które schodzą na poziom 10% mocy. Stad mój pomysł na prace w podtrzymaniu z mocą 2kW. Ale z drugiej strony, kocioł o mniejszej mocy ma mniejszą pojemność wody. Stąd przy mniejszych kotłach częściej będzie występowała praca ciągła, a przy przewymiarowanych praca z postojami.Pozdrawiam
MarkusMarkusUczestnikJaki macie czas pracy pieca? U mnie sprawa wygląda tak, że mam ustawione nastawy według pliku patrola i kocioł do zadanej temperatury nagrzewa mi się ok godzinę, później stoi jakieś 20 minut i znów cykl się rozpoczyna. Czytałem wiele razy, że piec się wyłącza ok 2-3 razy na dobę ale to może tyczy się tylko zimy?
Witam
Jestem posiadaczem kotła Q pellet duo 25 kw. To mój 5 sezon. Trochę trwało aż go poznałem.
Pracuje na oryginalnej grzałce z montażu fabrycznego. Obniżyłem moc maksymalna do 20kW.
W obecnych warunkach mam 10-12 rozpaleń. Czas nagrzewania to od 18 min do 22 min. Postój w zależności od zmian temperatury na mieszaczu (w górę lub w dół) od 1 godziny do 2 (2,5)h. Temperaturę na kotle trzymam raczej wysoką obecnie 75C, przy mrozach podnoszę zdaje się do 78. Przy wygaszaniu i tak dodatkowo podbije o kilka stopni. Histereza kotła 17C. Mieszaczem steruje czujnik pogodowy plus do tego termostat pokojowy, który obniża temperaturę mieszacza o 2 stopnie, gdy w pomieszczeniu zostaje osiągnięta zadana temperatura 22C. Z tym, że pompa CO pracuje non stop. No chyba że temperatura na zewnątrz jest wysoka, to cały kocioł przechodzi w postój. Jestem zwolennikiem niskotemperaturowego grzania. Obecnie na mieszaczu ma 27 -28 stopni.
Czasy podawania wg pliku Patrola, z małą modyfikacją. Moc maksymalna 20kW, 50% – to 12.5kW, a 30% to 7,5 kW. Histerezy H2 =7s, H1=4s
Próbowałem zimą FuzzyLogic, ale finalnie wychodziło większe spalanie. Natomiast od dwóch lat stosuje przy dużych mrozach pracę z podtrzymaniem. Trochę czasu zajęły próby, tak aby nie przebijał się z temperaturą. Ale wystarczy obniżyć temperaturę kotła o 5C i zmniejszyć tez histerezę o 5C i powinno działać. Początkowo wydłużałem czas cyklu nawet do minuty i kombinowałem z czasami podawania. No i albo mi gasł, albo się przegrzewał. Potem ustawiłem prace w podtrzymaniu na poziomie 1 kW, przy cyklu pracy 40s. No i to funkcjonowało. Ale ostatnio, ustawiłem podtrzymanie na poziomie 2kW (można przeliczyć czasy podawania z pliku Patrola), bo wróciłem do cyku 20s. Doszedłem do wniosku, ze zamiast podtrzymywać żar (tak jak świeczka w starym piecyku gazowym) niech palnik trochę pogrzeje kocioł. Ponieważ w moim regulatorze podtrzymanie (nadzór) może maksymalnie trwać 60 min, musiałem odpowiednio zmniejszyć Histerezę kotła.
No i kilka słów na temat mocy kotła. Duży kocioł (przewymiarowany) nie zejdzie zbyt nisko z mocą (mój ma około 8kW moc minimalną). A to może być w obecnych warunkach za dużo do pracy ciągłej. Gdy bym miał 15kW, to mógłbym zejść na poziom 4,5 -5 kW. Ale tak to nie przebije kotłów zdaje się duńskich które schodzą na poziom 10% mocy. Stad mój pomysł na prace w podtrzymaniu z mocą 2kW. Ale z drugiej strony, kocioł o mniejszej mocy ma mniejszą pojemność wody. Stąd przy mniejszych kotłach częściej będzie występowała praca ciągła, a przy przewymiarowanych praca z postojami.Pozdrawiam
MarkusMarkusUczestnikPo kilku dniach testów stwierdzam, że kocioł i instalacja u mnie pracują poprawnie.
Tą samą konfigurację wprowadziłem u sąsiada – ma w zasadzie wszystko tak samo, poza 2 szczegółami:
– zawór 3d (zamiast 4d jak u mnie)
– rury miedziane 28mm ( od razu na zasilaniu redukcja z 6/4), u mnie 6/4->5/4->1″ przy kotle a dalej rozejście pexem od 32 do 16
Z obserwacji wynika, że przy nastawie 45C na CO, zawór potrafi przepuścić do 55C na dom, a na powrocie bieda, bo 35C, pomimo pompy w płaszczu.Zawór 3d zainstalowany niby poprawnie, ruch otw./zamk. zgodny z testem wyjść. Ochrona powrotu tylko na pompie. Muszę jeszcze opatrzeć jak ma czujniki umieszczone, bo zaizolowane są ale wątpię żeby do rur ściśle przypięte były. Mogą przekłamywać.
Jakieś sugestie?
Sprawdź jaki czas pełnego otwarcia ma siłownik zaworu 3D/4D i czy taki jest wpisany w parametry [font=Roboto-Light][font=Roboto-Light][font=Georgia]Czas pełnego otwarcia zaworu[/font] [/size][/font][/size][/font]w sterowniku kotła.
MarkusUczestnikNie umiem powiedzieć, a dokumentacje HIT Pellet w necie nie dotyczą kotła z ochroną.
MarkusUczestnikZawór 3D na zasilaniu nie ma nic wspólnego z ochroną powrotu, ma tylko dać wodę na grzejniki o odpowiedniej temperaturze, która wynika z czujnika pogodowego i ustawień krzywej pogodowej (lub kilku punktów).
MarkusUczestnikW takim razie w jakim celu na powrocie do kotła, na rurze jest czujnik temp.?
Skoro ta pompa zaburza pracę zaworu 4d to może faktycznie powrót do 3d będzie lepszym rozwiązaniem?Czujnik temperatury na powrocie jest prawdopodobnie potrzebny do sterowania pompą kotłową.
Jeśli udałoby się potwierdzić prawidłowe działanie pompy kotłowej, to zawór 3D będzie najlepszym rozwiązaniem i będzie tylko sterował zapewnieniem optymalnej temperatury w obiegu grzewczym (czyli w konsekwencji w mieszkaniu)MarkusUczestnikNajlepiej gdyby wypowiedział się SERWIS, bo kotły są sprzedawane w różnych konfiguracjach. Dokumentacja jaką znalazłem w necie nic nie mówi o wbudowanej ochronie powrotu, tylko wskazują różne sposoby jej realizacji.
Mój kocioł (z 2016) nie ma nic wbudowanego i wszystkie pompy i zawór 3D instalowała firma montująca kocioł. U mnie zawór 3D jest na zasilaniu instalacji grzejnikowej, a za nim pompa CO (tak jak na schemacie). Co do sterowania pompą kotłową, to też są różne możliwości. U jednych pracuje non stop, inni sterują termostatem przylgowym, ja mam dodatkowy moduł rozszerzający (moduł B) i on steruje pracą pompy kotłowej. W załączeniu podrzucam wykresy temperatur kotła, powrotu (mieszacz2) i zasilania grzejników (mieszacz1).MarkusUczestnik4. 3d czy 4d? faktycznie dyskusja bardzo stara i brak jest jednoznacznej odpowiedzi. Moim zdaniem zawór 4d jest jednak lepszą opcją, Umożliwia niezależną pracę obydwu pomp (kotłowej i co) i przynajmniej w teorii, uchylany powinien umożliwić płynne mieszanie wody. Zawór 3d zamontowany wcześniej u mnie, w pozycji zamkniętej odcinał wodę wychodzacą z kotła, więc obieg kotłowy nie miał prawa działać a pompa kotłowa dostawała duży opór. U sąsiada na odwrót – na 0 zamknięta było wyjście mieszające zaworu, przez co pompa CO aż drgawek dostawała. I tak źle i tak niedobrze. Widziałem że w innych miastach, w ramach tego samego projektu montowane są te kotły z zaworami 4d, u mnie akurat firma ecoteam z Częstochowy popełniła projekt instalacji na 3d i z naczyniem przeponowym 50l ;/ A że miałem już wcześniej zawór 4d to zamontowałem. Nie upieram się że słusznie zrobiłem.
Pompa kotłowa na pewno jest przed zaworem 3D i pompą CO. Więc zamkniecie czy otwarcie zaworu 3D nawet na maksa nie odcina wody w obiegu pompy kotłowej (co najwyżej zmniejsza lub zwiększa jej ilość). Zawór 3D steruje tylko temperaturą wody na grzejniki. Wychodzi na to, że pierwotnie miałeś układ jak ja, z tym że u mnie pompa kotłowa jest poza kotłem, u Ciebie jest wbudowana. Załączam schemat mojej instalacji, jaki kiedyś popełniłem przy okazji tematu Z-etki.
Attachments: -
AutorWpisy